Eve

Trådstartare
Sitter och försöker göra ett hagschema.
Vi har 20 hagar, och de vill jag ha numrerade. Plus att jag vill kunna se vilken häst som ska gå i vilken hage.

Lätt överskådligt och enkelt.
Nån som har tips, eller kan visa sina schema?
 
jag skulle rita upp hagarna på en whiteboard (med permanent penna)
Sen göra lappar (inplastade) med hästarnas namn. Klistra en magnet på baksidan av varje namnlapp. Sen är det ju bara att placera rätt hästnamn i rätt hage.
Lätt att flytta hästnamn om någon byter hage.
 
Sitter och försöker göra ett hagschema.
Vi har 20 hagar, och de vill jag ha numrerade. Plus att jag vill kunna se vilken häst som ska gå i vilken hage.

Lätt överskådligt och enkelt.
Nån som har tips, eller kan visa sina schema?

Numrera hagarna med vita skyltar.

Whiteboardtavla med rutmönster:

Hagar:

1. Box 6. Twiggy
2. Box 4. Cardo

Osv :)
 
Undrade hur du avsåg /menade funktionellt utifrån tråden helt enklelt ?

Vaddå "vita skyltar och rutmönster " :confused:

Ja hagarna har en laminerad lapp med vilket nummer hagen har och på en whiteboard står hagens nummer och vilken häst som går i vilken hage :)
 
Tycker det kan vara bra med en enkel skiss av stallet med boxarna uppritat (snyggt).
Där har man magnet med hästens namn på i "boxen", samt en magnet med den siffra som tillhör hagen där hästen går.
Enklast är om hagarna är uppritade i förhållande till stallet. Det gör det enkelt för hjärnan att para ihop häst med hage.
Formen behöver stämma nått så när och liten hage ska vara mindre än stor. Annars behöver det inte vara skalenligt. Då räcker det med en magnet med en siffra i rätt hage för att man ska kunna para ihop det.

Bestäm också om hästen fulla namn eller smeknamn ska stå på magneten och så och på boxen. Har varit i alldeles för många stall där det är otydligt.
 
Sitter och försöker göra ett hagschema.
Vi har 20 hagar, och de vill jag ha numrerade. Plus att jag vill kunna se vilken häst som ska gå i vilken hage.

Lätt överskådligt och enkelt.
Nån som har tips, eller kan visa sina schema?

Jag har hjälpt till ibland i större stall där jag inte känt till hästarna eller anläggningen.

För mig vore ett system liknande det @Vogue beskriver väldigt smidigt.

Numrerade hagar med stora, tydliga lappar. Jag ser också gärna att gångarna mellan hagarna är skyltade, alltså på liknande sätt som adresser är skyltade inne i städer. Numrerade boxar i stallet också. Och sen en tavla där det står vilken häst som går i vilken hage och bor i vilken box, och plats för anteckningar om det behövs.
 
Vi har hagar i tre vädersträck placerade runt stallet. Vi har tre inplastade hagscheman (en för varje vädersträck). Med numrerade hagar, och så skriver vi in namnet på hästen/hästarna som skall gå i varje hage med whiteboardpenna. Där kan man då även rita i om hagen tex är tillfälligt begränsad pga skada eller så.

Förutom nummer på hagar och boxar hade vi även, det året vi hade många nya inackorderingar, foton på varje häst på varje box. Detta för att hjälpa till om nåt hände, tex att en häst kom lös/gick igenom ett stängsel osv.
 
Jag (nörden) har skrivit ut en sattelitbild över gården. Ritat in staket i typ paint för att göra allt extra tydligt. Laminerat - voilá!
Whiteboardpenna används för att skriva in rätt häst namn i rätt hage.
Varje box är märkt med hästens namn.

I det tidigare stallet jag stod i var hagarna numrerade, eller namngivna, typ "sjöhagen". Men en hovslagare som skulle släppa ut häst, eller en medryttare som hade sitt första intag blev det svårt när man inte visste vilken hage som hette vad, eller vilken hade som hade vilket nummer. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Bro
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 216
Senast: L(i)FE
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
599
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 723
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp