Hagrymmare

smedsussie

Trådstartare
Har en unghäst som bara rymmer ur hagen. Hon har ingen som helst respekt för eltråden, har även provat med elband ifall hon inte ser tråden ordentligt, men det funkar inte. Vill ju inte att hon ska stå på box resten av livet och bara vara ute "övervakad".

Har ni några tips på hur jag ska göra? Har inte möjlighet att göra stadiga trästaket runt alla 5 ha mark. Dessutom är ju trästaket svåra att göra så här års med tjäle i marken...
 
Sv: Hagrymmare

hur har hästen det i hagen?
har den häst kompisar?
blir den mobbad av nån dominant?
har den hö? (i så fall hur länge räcker höet?)
det är lättare att lösa rymmandet om man vet varför den rymmer :)
 
Sv: Hagrymmare

Hon har 3 st kompisar och fri tillgång på hösilage. Hon har iofs inte bott här så länge, men hon var likadan på förra stället och där hade hon ännu fler kompisar och fri tillgång på mat.

Hon har alltid sin halvsyster med sej när hon rymmer, så hon är inte ensam om rymningen heller. Halvsystern skulle aldrig få för sej att rymma själv, utan följer med som "sällskap".

Har ordentligt med ström i trådarna, så det är inte det som är felet.
 
Sv: Hagrymmare

Kan du göra en jordtråd i hagen? Då får hästen ofta en rejäl kyss. Våran rymmare gav sig på det viset.
 
Sv: Hagrymmare

hur smiter hon? hoppar? mellan trådarna? river ner dem?

Linda ståltråd runt grimman och gör antenner av najtråd, både från ringen under hakan och uppe på nacken.. detta leder strömmen bättre till huvudet.. detta låter grymt men påverkar inte hästen mer än man den petar direkt på tråden.. det fungerade på ridskolans rymmarponny..
 
Sv: Hagrymmare

okej så hon är en sån rolig som rymmer bara för att det är roligt ^_^? hästar är härliga ibland :D, min shettis som går ensam i en trist gräs fri hage pga fång är en mästare på att ta sig ut :/, vi har 3 trådar med ca20cm mellan, varav den mittersta är jordad. har prövat antenner (fungerade de 2 första veckorna men när antennerna togs bort så fortsatte hon), hag kompis (ingen skillnad alls), mat är ett ganska stort no no då hon inte klarar av mer än 4-5 kg om dagen och det får hon i stallet :/. i somras så satte jag upp en planka bakom mellesta tråden för att verka som avskräckande, tog 2 min och sen så var det ett fint hål i planket och en ponny i glad galopp över ängen...
31331028.jpg

efter att planket lagats och hästen placerats i hagen igen så stannade hon där ända tills snön kom och vi fick en sällskaps häst som åt upp planket :(, men när snön döljde allt gräset och vi inte fick elen att fungera så fick shettisen känna på hur det är att vara frigående häst :D.
nu så har hon hållit sig i hagen så fort elen började fungera igen, så gör ett plank och låt hästen köra huvudet i det ^_^fungerade på min lilla ialla fall he he...
 
Sv: Hagrymmare

Hon både river ner trådarna och kryper under/mellan dem. Har haft planer att fixa en "horngrimma", men har inte haft material hemma nu i helgen. Ska införskaffa tråd och prova det i veckan.

Har även provat att lägga eltråd över nosen på henne för att se hennes reaktioner, men hon verkade helt oberörd.
 
Sv: Hagrymmare

Hej!
Jag jobbade på Mallis på en ridskola för flera år sedan där det fanns en ponny som alltid smet. I hans hage fanns 5 trådar (alltså ganska många fler än normalt) han lyckades ändå alltid smita. Ägaren snurrade en ståltråd i grimman som stack ut uppåt och neråt som två antenner, detta gjorde att han inte kunde gå genom tråden utan att garanterat få en stöt. Låter inte så trevligt men han gick i alla fall inte ut genom hagen.

Det kanske kan testas och förhoppningsvis räcker det med att ha den på någon gång under uppsikt. Lycka till, det är trots allt kul med lite personlighet;)
 
Sv: Hagrymmare

Elen funkar ordentligt. Sambon fick en riktig kyss när han råkade ta på tråden när vi skulle laga den i förmiddags.

Vi tar tacksamt emot alla förslag på en lösning på rymmarproblemet.

En hästkunnig bekant sa att vi skulle blöta ner hästen ordentligt och lägga tråden på henne. Om inget annat funkar, så får vi prova det också, men jag tycker att det är lite för kallt för det just nu (har haft ungefär 10 minus mitt på dagen).
 
Sv: Hagrymmare

Vad har ni för typ av elband? För att få tillräckligt med jord så här års så fungerar det endast med Polarband för mig i min hage och det krävdes en rymning för att jag skulle inse detta. Hade då själv fått stötar tidigare och då trott att strömmen var tillräcklig. Vilket så inte var fallet.
 
Sv: Hagrymmare

Har ingen aning om vad det är för sorts elband, det låg en rulle här på gården när vi flyttade in. Annars har vi Elrep Super5, extra starkt enligt produktinformationen.

Enligt stängselprovaren så är det fullt tillräckligt med ström i trådarna, den ger utslag en halvmeter från repet. Övriga hästar vägrar att gå i närheten av det så länge strömmen är på.
 
Sv: Hagrymmare

Har du frågat dig varför hästen rymmer?

Får den tillräcklig stimulans och motion? kommer hon åt hösilaget eller blir hon bortskuffad av sina kamrater? Vart går hon när hon rymmer? Skulle hon rymma utan sin syster?
 
Sv: Hagrymmare

Hej!

Jag har också hafr en riktig hagrymmare. Det avhjälptes av många eltrådar (minst fyra) med bra ström i. Sen tror jag även att anledningen är att först blev trygg, sedan att han blev äldre och inte var i lika stort behov av sensation:D

Jag hade satt på flera trådar, sett till att de har mat i hagen alltid och saker att göra i hagen. Hagen skall vara mer spännande än världen utanför hagen.

Tyvärr kan det vara svårt att lära en van hagrymmare att stanna i hagen utan rejäla trästaket dock.

Lycka till, vet vilken stress det kan vara..
 
Sv: Hagrymmare

Är du alldeles säker på att det är el i tråden? Och hur mycket el är det i så fall?
Problemet med elstängsel på vintern är att snön isolerar så att hästen inte "jordar" och då spelar det liksom ingen roll om man har ett perfekt staket efter konstens alla regler, strömmen går inte runt genom hästen tillbaka till jord och aggregatet och hästen får ingen stöt! Lösningen är att dra en eller flera jordtrådar runt hagen.

Har hon tjock vinterpäls? Testa att gå emot staketet med tjock täckjacka så förstår du vad jag menar. Händer ingenting... Pälsen innehåller massa luft som isolerar hästen mot kyla men tyvärr också ser till att ingen ström når huden, dvs ingen stöt. Min lilla rymmare klippte jag på undersida halsen och fram på bringan så att eltråden verkligen skulle "komma åt" när hon gick emot staketet.

Lycka till, det är verkligen inte roligt när de kommer på att de kan ta sig ut.
 
Sv: Hagrymmare

Hej, och tack för alla tips jag har fått!!

Har haft fullt upp med antenngrimmor och eltrådsträning av hästen, samt "inskolning", dvs jag har särat på systrarna och låtit dem få gå ihop med de andra en och en.

För tillfället är det lugnt i hagen, men till helgen ska ett nytt försök med hopsläpp av hela flocken göras. Håll tummarna att det funkar!

Annars får häst:devil: gå i egen hage tills döddagar...
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: sweep
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 601
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 556
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp