Hagproblem

T

Thelmis

Behöver lite tips och råd både på vad man kan göra och varför detta händer...

Vi har 3 hästar som går ihop, 1 valack och 2 ston. Dom har gått tillsammans i ca 2 år nu. Oftast går det bra men så ibland får valacken "raserianfall" på stona, men mest på det ena stoet. Han jagar och jagar och ger sig inte fastän stoet ger sig och viker/springer undan. Han jagar in dom/henne vid staketen och i hörnen. Han biter mest, och det har blivit fula sår ibland.

Kan nån klok förklara för mig varför han gör så här? Och om det enda alternativet är att flytta på honom, finns det inget annat man kan göra?

Tacksam för tips och svar!

Sv: Hagproblem

I vilka sammanhang händer dessa raserianfall? När som helst eller "händer" lika rutiner varje gång? Ex vid fodring, när någon hämtar eller hälsar på hästarna? Brunsar någon eller båda stona? Prova att dela av hagen så han fortfarande har sällskap men ändå "är själv". /Kicki

Kicki_J skrev:
I vilka sammanhang händer dessa raserianfall? När som helst eller "händer" lika rutiner varje gång? Ex vid fodring, när någon hämtar eller hälsar på hästarna? Brunsar någon eller båda stona? Prova att dela av hagen så han fortfarande har sällskap men ändå "är själv". /Kicki

Det händer inte i matsammanhang, tyvärr kan man väl säga, för då hade det varit lättare. När det är mat så får dom minst 6 högar och en massa meter mellan högarna.
I mina ögon är det helt "oprovocerat", ingen mat, inget konstigt alls händer, ingen människa i närheten, ingen brunst. Och dom har en ganska så stor hage, ca 2 ha.

Jo, vi är väl inne på att dela på nåt sätt också. Fast jag skulle gärna vilja veta varför han gör så här...

Tack för ditt svar!

Ibland är de omöjliga att förstå sig på, dessa pållar. Jag har tre ponnyer och den äldsta, ett sto, har översittarfasoner hon med. Kör med valacken rejält emellanåt. Ettårsstoet går ensam, tyvärr (med endast en "tråd" emellan för att ha lite sällskap i alla fall) pga stoet får "jaga" syndrom emellanåt. Men de kommer mest vid in och utsläpp, samt vid fodring, måste göra miljoner små höhögar! Ett halvblod jag hade tidigare hade också sådana fasoner, fast det var enbart valacker han jagade bort från "sina" ston. Hoppas att ni hittar en lösning!/Kicki

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?