Myzan87
Trådstartare
Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för att hålla landskapet öppet? I alla fall så hade länsstyrelsen varit och inspekterat för 2veckor sedan och dragit av för att det var upptrampat (jordigt) på några ställen. Egentligen inte konstigt eftersom hagarna har användes i vinter.
I alla fall så håller jag och ena tjejen på att fixa iordning sommarhage till våra 4 hästar. Tyvärr måste hela hagen göras om och röjas..
Så för att hagarna ska vara nerbetade, elen gå runt (annars är det ingen vits med att ha ström i tråden), mask/lerfria hagar och hela bidraget ska godkännas, så behöver jag hjälp med tips och idéer för att det här ska fungera. Gärna ett litet 'schema'. Något annat djur som kanske kan gå och beta ner det mesta?
1. Hagar som hästar har betat i de senaste 6 åren.
2 samt 3. 2st stora hästar har gått där hela vintern och förra sommaren gick där även hästar.
Övriga hagarna är de som ska bli nya sommarhagen. 2 stora hästar samt 2 ponnyer är det tänkt ska gå där hela sommaren. Gärna fram mot september/oktober. Andra hästar gick där hela förra sommaren.
De röda kryssen markerar lerzoner
Så med andra ord ska helst följande kriterier vara uppfyllda
I alla fall så håller jag och ena tjejen på att fixa iordning sommarhage till våra 4 hästar. Tyvärr måste hela hagen göras om och röjas..
Så för att hagarna ska vara nerbetade, elen gå runt (annars är det ingen vits med att ha ström i tråden), mask/lerfria hagar och hela bidraget ska godkännas, så behöver jag hjälp med tips och idéer för att det här ska fungera. Gärna ett litet 'schema'. Något annat djur som kanske kan gå och beta ner det mesta?
1. Hagar som hästar har betat i de senaste 6 åren.
2 samt 3. 2st stora hästar har gått där hela vintern och förra sommaren gick där även hästar.
Övriga hagarna är de som ska bli nya sommarhagen. 2 stora hästar samt 2 ponnyer är det tänkt ska gå där hela sommaren. Gärna fram mot september/oktober. Andra hästar gick där hela förra sommaren.
De röda kryssen markerar lerzoner
Så med andra ord ska helst följande kriterier vara uppfyllda
- maskfria
- nerbetade
- lerfria
- Fullt EU-bidrag (tror det är för att hålla landskapet öppet)
Senast ändrad: