Hagen: giftiga växter?

J

Jennifer80

Hej, jag undrar hur jag ska göra, jag lät vila två stycken hagar, men nu snart vill jag släppa upp hästarna där igen.

Jag har hittat smörblommor och Odört i hagarna.
Mycket Odört.

Räcker det att klippa hagarna eller hur ska jag göra nu med de giftiga växterna?

Sv: Hagen: giftiga växter?

I våra hagar växer det massor av smörblommor. Jag har hört att hästarna inte äter dem. Våra hästar har gått där i flera år men jag är inte säker på att det är ofarligt.

Men om jag nu klipper hagen då kanske de "ser" inte de giftiga växterna mer, eller blir de då ofarliga?

dom är lika farliga så klipp inte!

du kan plöja upp och så om, men då kan dom inte gå där på minst ett år.

har smörblomma i mina hagar också, hästarna äter den inte om det finns annat ätbart.

odört vet jag inte vad är, vad heter den på latin?

Odörten ska du gräva upp snarast innan den fröar av sig. Nästa år förfar du likadant. Året därpå har beståndet minskat betydligt om du hinner få bort de vuxna plantorna i år innan de spritt sig. Den är 2 årig och en av Nordens giftigaste växter.

PS Elda upp blommorna. Lägg de inte i komposten.HH

Konstigt namn den har i sverige, norska är ju mkt bättre, hade aldrig gissat att det var conium m. ni pratade om.

Trodde jag hade såna i vägkanten men som tur är var det bara hundkex när jag kollade närmare...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar ratar i normalfallet giftiga växter, men ibland kan det uppstå situationer som man inte har räknat med. Därför är det viktigt att...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka