hage vid kotledsinflammation

CCK

Trådstartare
Min häst har behandlats för kotledsinflammation på bådar fram. Enligt vet skulle hon stå första dagarna i sjukhage och därefter gå i större hage med bra underlag. Nu har stallägaren sagt att jag får välja, hon får gå kvar i sjukhage eller gå i en skogshage med massa sten, rötter, rotvältor och som är sönderkörd av skogsmaskin. Jag vill ju inte att hon ska gå i hage med dåligt underlag. Det är även den hagen hon skulle gå i om hon blir friskförklarad vid återbesöket. Känner mig alldeles villrådig, hon är lugn i hagen och skulle mycket väl kunna gå i större hage utan att springa, hon är inte jättenöjd över sjukhagen. Vad kan jag kräva av stallägaren? Vad är bäst för hästen?

Nu har stallägaren sagt att jag får välja, hon får gå kvar i sjukhage eller gå i en skogshage med massa sten, rötter, rotvältor och som är sönderkörd av skogsmaskin. Jag vill ju inte att hon ska gå i hage med dåligt underlag.

Finns det ingen vettig hage? Alt två låter ju inte som en superbra hage ens för en frisk häst med tanke på att den är sönderkörd och har rotvältor. Hade det bara varit lite stenar och rötter så hade det väl inte varit något problem med en lugn och sansad häst.

Tyvärr så vill hon inte flytta sina hästar från de hagarna med bra underlag, finns inte så många hagar. Min har tidigare gått i den hagen och det har gått bra men vet sa klart och tydligt inga skogshagar, det är idag 1 vecka sen hon behandlades.

Ha kvar hästen i sjukhagen, dom brukar vänja sig. Se till att pyssla mycket och gå promenader när du är där så hästen inte blir allt för uttråkad.
Det blir så tråkigt när man släpper ut dom för tidigt och dom lyckas överbelasta så det bara är att åka in och behandla om.

Vad kan jag kräva av stallägaren? Vad är bäst för hästen?

Inget.
Om inget specifikt är avtalat om hur underlaget ska vara (det gör nog mycket få) utan man brukar få ha de hagarna som är tilldelade tyvärr. Ännu mer tyvärr är att många stall inte har en bra iordninggjord sjukhage som är permanent och nyttjas vid behov.

Jag hade låtit den stå kvar i sjukhage så länge som möjligt. Om det är kotledsinflammation krävs det verkligen att hästen hålls i kontrollerad rörelse, dvs inte kutar som en idiot i hagen och absolut inte på fel underlag. Just den diagnosen kan ofta ses som en "jojo" tycker jag, dvs många behandlar och släpper hästen för tidigt på fel underlag, eller så att den kan röra sig för mycket och så får man behandla om och om igen.

Ett alternativ brukar vara att man själv får färdigställa underlaget i hagen för egen maskin och kostnad tex fylla grus eller sand för att göra den plan..vilket också i slutändan kan vara det billigaste att göra som inhyrd om stallägaren inte har något avtalat ansvar att åtgärda underlaget..

Det finns inget avtal överhuvudtaget! Det finns en bra iordningställd sjukhage som hon nu går i problemet är att hon står och gräver oavbrutet hela dagarna, hon är rätt uttråkad. Vet tyckte att det var bättre att hon gick i en lite större hage med bra underlag (vi har sådana hagar) då hon inte är den som springer i hagen. Hon och stallägarens häst har turats om att gå i skogshagen under vintern och det har gått bra. Det som känns så tråkigt är att stallägarens 5 hästar får gå i de 4 hagar som är bra underlag i och vi inackorderade får dela på två mindre hagar med dåligt underlag.

Det tråkiga är att jag alltid ställer upp och fixar stallet när hon är borta och gnäller aldrig om hagar eller hagkompisar. När jag för första gången ber om att hästen ska få gå i en hage med bra underlag så går det minsann inte att ordna. Jag vill ju ge hästen de bästa förutsättningarna för att bli bra

Tyvärr är det ju sådär, stallägaren bestämmer. Om denne inte kan tänka sig att ordna en annan hage som passar hästens behov enligt veterinär så skulle jag flytta faktiskt.
Trivs du bra kanske du kan flytta tillfälligt och bara betala kallhyra?

Se till att det finns lite att pilla med, grankvistar av storlek större, lite halm att pilla med osv. Det brukar dom kunna fördriva tiden med.

Min häst har behandlats för kotledsinflammation på bådar fram. Enligt vet skulle hon stå första dagarna i sjukhage och därefter gå i större hage med bra underlag. Nu har stallägaren sagt att jag får välja, hon får gå kvar i sjukhage eller gå i en skogshage med massa sten, rötter, rotvältor och som är sönderkörd av skogsmaskin. Jag vill ju inte att hon ska gå i hage med dåligt underlag. Det är även den hagen hon skulle gå i om hon blir friskförklarad vid återbesöket. Känner mig alldeles villrådig, hon är lugn i hagen och skulle mycket väl kunna gå i större hage utan att springa, hon är inte jättenöjd över sjukhagen. Vad kan jag kräva av stallägaren? Vad är bäst för hästen?
Alltid lika tråkigt när inte stallägare kan tänka sig att anpassa sig lite grann för tillfället om en häst behöver en kortare tid en hage med plattare bra underlag så att säga. Men det är ju tyvärr så att man får anpassa sig när man inte har eget stall.

Om problemet är stort att hästen gräver och det absolut inte går att ha hästen i sjukhage eller box, så är ju det bästa att släppa hästen på lite större yta. I sådana lägen får man lite gå på det som är det minst dåliga för hästen. Vissa hästar går ju tyvärr inte att ha en optimal konvalescent utan man får göra det bästa utifrån dom förutsättningar som finns.

Om du tror hästen är lugn och saklig i stor hage och inte riskerar att springa och härja så hade jag nog valt att släppa ut, om hästen verkligen inte kan stå still i sjukhagen.

Sedan hade jag nog sett mig om efter ett annat stall med en lite mera flexibel stallägare.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 005
Senast: Tonto
·
Hästvård 1 Min häst har hovledsinflammation bägge fram och jag har börjat rannsaka mig själv vad jag gjort fel. kort resumé nioåriga sto bea...
Svar
1
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025