Hage till Fölisen????! Hur gjorde ni?

Y

ylv4

Hejsan

Min mamma och pappa har fått för sig att föl, vid de första dagarna ska gå i en jätteliten hage. Vardera 4m på alla sidor kanske.
Är detta rätt tankesätt???:confused:

Om fölet nu vill springa, ska den göra det bara runt, runt, runt då???

Jag håller inte med. :cool:
Men nu vill jag veta vad ni har gjort med era föl, eller tänker göra???? :bow:

Sv: Hage till Fölisen????! Hur gjorde ni?

Hoppas på föl nästa år. Tänker absolut inte ha den lille i så liten hage, stor ska den vara!

Stor hage, ca 1,5 hektar. Elstaket med strömmen på, lägsta tråden i höjd med fölets kropp så att de inte kan trassla in benen. Men det bästa är förstås om man har en har en hage med trästaket de första dagarna.

Många har ju en paddock med trästaket att släppa dom i från början men det har inte jag hemma utan fick släppa min på trådstaket direkt. Dom ser ju dåligt de första dygnen så jag knöt plastband runt hela hagen.
Min hage är ca 20 x 30 meter. Det bör vara större risk att ha en för liten hage då de är ganska spralliga! Min sprang rätt in i tråden det första den gjorde, men sen lärde den sig att det var ström i staketet!
Lycka till!

Många har ju en paddock med trästaket att släppa dom i från början men det har inte jag hemma utan fick släppa min på trådstaket direkt. Dom ser ju dåligt de första dygnen så jag knöt plastband runt hela hagen.
Min hage är ca 20 x 30 meter. Det bör vara större risk att ha en för liten hage då de är ganska spralliga! Min sprang rätt in i tråden det första den gjorde, men sen lärde den sig att det var ström i staketet!
Lycka till!

Vill bara tillägga att detta är första lilla rasthagen. Vi ska släppa dom i stor beteshage nu i helgen, då är fölet 2,5 veckor gammal.

Det låter helt o.k, i mina ögon. Mindre hage och stadiga trästaket då de ser lite dåligt i början. Vår fölunge sprang inte nämnvärt de två första dagarna då vi hade föl och sto i vår corall (ca 18 m radie), de togs ut ca 3 ggr/dag de två första dagarna korta stunder som efterhand utökades. Tredje dagen fick de gå i riktiga hagen och var ute hela dagen. Nu går de ute får 08-21 och ska få börja gå på lösdrift direkt det slutar vara minusgrader:eek: på nätterna...

Vi har byggt en ny hade till sto och föl. Ca 50x100 m. Med tre trådar och ström i alla. De kommer inte gå ute utan uppsikt innan vi vet att fölet lärt sig acceptera och se stängslet.

Hejsan

Min mamma och pappa har fått för sig att föl, vid de första dagarna ska gå i en jätteliten hage. Vardera 4m på alla sidor kanske.

40 x 40 låter mera sunt dom första 2 dagarna. Annars kan den lika väl stå i en box.

Instämmer.

Mitt föl gick i paddocken (vet inte mått, 20x30m kanske? vild gissning) de första dagarna för att de ser staketet tydligare, hon föddes på tisdags kvällen och jag tänkte släppa henne i vanlig hage på helgen men nu har de stått på box nere i HGB istället :(

Hoppas kunna göra så med fölet som väntas här näst, 2-4dagar i paddocken och sen ut i vanlig större hage.

Jag resonerar som att ju större hage de har dessto mindre chans att de rusar in i staketet.

Första gången ute lär nog fölet hålla sig tätt intill mamman. En sådan liten hage kan jag inte se vitsen med...? Men en inhägnad med bra staket som syns tydligt och som fölet inte kan rulla under är väl att rekommendera. Lycka till!!!

4*4 meter skulle jag aldrig ha vågat ha min lille i, tycker det låter.... läskigt? Framförallt om det är elstaket. Iom att de ser dåligt och inte fattar till en början vad eltrådar är för något så ser jag framför mig vilken panik det kan bli i en sån liten hage. Första ggr min fick en elstöt flög han iväg säkert 15 meter.I en sån liten hage som några futtiga kvm är ju risken stor att fölis far in i nästa tråd och ja...Det går ju inte att komma undan sas.

Alla fölungar är inte heller lugna första dygnen och håller sig tätt till mamma. Min var väldigt "självständig" redan från från början, han for runt runt i paddocken som en liten raket, det var morsan som fick hänga efter honom och inte tvärtom:D
Hade dom i paddocken i början.

Som jag misstänkte :grin:

Nu är det bara att övertala ett par svårövertalade föräldrar också :angel: Hehe

Tack för alla svar! :bump:

Vi har en "gräsvall" som stallets ägares hästar går på nu, men där kommer min gå den första veckan/veckorna innan de släpps ut på bete. Den hagen är väldigt stor, men plan. Etersom de ser så dåligt i början känns det säkrare att ha dem på plant underlag i stället för i någon knöglig hage. Jag skulle då inte släppa min fölunge och mitt sto i en sån liten hage :crazy: tycker det är jätteviktigt att de kan röra på sej ordentligt om de vill det :laugh:

Min åring föddes ute i en stor hage med ett skogsparti i, ca 1 ha. Han var ute dygnet runt i samma hage från dag 1. ;)

Som jag misstänkte :grin:

Nu är det bara att övertala ett par svårövertalade föräldrar också :angel: Hehe

Tack för alla svar! :bump:

Våra ston fölar alltid inne och de första 12-18 timmarna får föl och sto vara i sin fölbox. Bortsett från de naturliga göromålen vad gäller hälsokoll/hantering av mor och barn, mockning och att strö med ren halm flera gånger under dagen stör vi så lite som möjligt. På så vis har vi full koll och sto och föl hanteras av oss från början, samt stoet vänjer sig vid den nya situationen som hon delar med oss. Fölet äter, sover, och har tarmtömning, börjar träna sina ben med små skutt, hälsar nyfiket på oss och får testa grimma, borstas lite försiktigt, lyfta ben och hållas runt om ja, allt man kan göra för att skapa bindning till oss/människan utan stress.:love:
Det är viktigt att fölet vänjer sig vid att vi är en del av dens flock! Allt som görs när fölet är liten har man igen och det är lättare att hantera ett föl än en "förvildad" halvåring fram åt höstkanten...............enligt min mening men det finns säkert andra med annan åsikt.
Från boxen kan de gå direkt ut i sin fölhage ca 15 x 20 m, trästaket och el tråd. Vi är med hela tiden och efter någon timma är fölet trött och så går de in och vilar i boxen. Detta gör vi första kvällen efter fölet är född, det brukar passa väldigt bra tidsmässigt. Stoet "hummar" och fostrar samt livmoder och annat drar ihop sig för att hon stressar lite.
Nästa dag ökar vi ute tiden, beroende på väder och vind för att så småningom ha dörren till boxen öppen så att de fritt kan välja.
Ca 1 vecka-10 dagar gör vi så, därefter öppnar vi mot en större hage för att slutligen sätta alla ston med föl ihop i ytterligare en stor och spännande sommarhage. Efter några dagar leker fölen och stona har sina avstånd genetmot varandra där de kallar in sina föl.
De första tre - fyra månaderna (sommarmånaderna) går våra föl ute från tidig morgon till ca 21.00 aldrig på natten. Vår erfarenhet är att både mor och barn är trygga i sina boxar och vilar mer avslappnat inne. Fölet behöver smälta alla intryck och sova för att växa. Det gör de i den sköna halmen i trygghet och stoet kan få en välfötjänt vila och extra foder samt att vi pysslar med henne. De många timmarna ute ger fölet små portioner av insekts bett/gift från typ knott, mygg etc, det räcker och den vänjer sig vid allt detta.
När vi börjar rida stoet igen får fölet stå i sin box och visst blir det gnäll men den är ju i vanda omgivningar, så det går bra.
Sensommar till den "stora" installningen är fölen så stora att de går på dygn med sina lekkompisar och mammor..........:)

Så gör vi men det finns säkert många, många andra bra sätt, gäller väl att hitta det som passar bäst för just dig och din häst!:)
Så jag vill inte säga att dina föräldrar har fel och du rätt eller tvärtom..... det kommer an på så mycket!
Lycka till!

Senast ändrad:

Hejsan

Ju mindre hagen är, desto större är risken att fölungen lägger sig nära staketet. När den sedan skall resa sig upp så kan staketet vara för nära, så att den får sig en stöt, trasslar in sig i tråden eller tom hamnar på fel sida om staketet. Stoet behöver dessutom lite utrymme så att hon kan lära fölungen att bli ordenligt följsam.

Vi släppte våra i vår ena gräshage (inte så jätte stor), satte plast band på stänget som både lät och syntes, sedan så var vi lite utplacerade längs med hagens sidor i fall fölet skulle missa linorna och plast banden. Efter hand så slipper man stå och vakta runt om hagen. I början så är fölet bara ute någon timme för att sedan komma in i boxen för att vila, efter hand så utökar man vistelsen.

Man ska inte släppa ett föl i en mini hage, de behöver utrymme att göra av sig med sin energi och lära sig att hantera snin kropp :-).
En liten hage ökar riskerna väldigt mkt att fölet springer in i linorna och trasslar in sig, vilket kan leda till svåra skador om man har otur.
Har man en stor hage så springer fölet oftast inte så långt från sin mamma, utan håller sig i en cirkel runt henne och risken är liten att de kommer i närheten av stänget.

Rörelse är viktigt för de unga fölen av flera faktorer, bla magen/tarmarna stimuleras, fölet lär sig hålla ordning på alla sina ben, stärker upp de ben som är svaga osv.
Dessutom så är rörelse även nyttigt för stoet, bla att det hjälper stoets livmodern att dra ihop sig igen och stöta ut ev vätska som annars kan ligga kvar och ge infektioner.

Vad har dina föräldrar för argument för att det ska vara en sådan plutt hage?

Vi släppte våra i vår ena gräshage (inte så jätte stor), satte plast band på stänget som både lät och syntes, sedan så var vi lite utplacerade längs med hagens sidor i fall fölet skulle missa linorna och plast banden. Efter hand så slipper man stå och vakta runt om hagen. I början så är fölet bara ute någon timme för att sedan komma in i boxen för att vila, efter hand så utökar man vistelsen.

Man ska inte släppa ett föl i en mini hage, de behöver utrymme att göra av sig med sin energi och lära sig att hantera snin kropp :-).
En liten hage ökar riskerna väldigt mkt att fölet springer in i linorna och trasslar in sig, vilket kan leda till svåra skador om man har otur.
Har man en stor hage så springer fölet oftast inte så långt från sin mamma, utan håller sig i en cirkel runt henne och risken är liten att de kommer i närheten av stänget.

Rörelse är viktigt för de unga fölen av flera faktorer, bla magen/tarmarna stimuleras, fölet lär sig hålla ordning på alla sina ben, stärker upp de ben som är svaga osv.
Dessutom så är rörelse även nyttigt för stoet, bla att det hjälper stoets livmodern att dra ihop sig igen och stöta ut ev vätska som annars kan ligga kvar och ge infektioner.

Vad har dina föräldrar för argument för att det ska vara en sådan plutt hage?

Fullständigt enig med dig.........

Jag tycker också att det kunde vara intressant att höra argumenten till varför....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 660
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 865
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka