Hage av åker?

P

prince77

Har en vall som ligger i träda nu till mitten av sommaren, sen ska där sås vete. men kan man efter att veten är slagen göra hage och använda den till hösten och under vintern, eller tar åkern skada av det??kan man använda den som vanligt och odla på till våren?

inte hinner väl veten både sås å skördas redan i höst om den skall sås först senare i sommar? är det inte höst vete som ska sås i sommar å skördas nästa höst?
:confused:

men gud det låter som en lervälling.. :confused:
(jag förstod nog inte riktigt)

Jag antar att du menar att ni ska hägna in vetestubben. Det går väl bra i brist på annat.

ja det va det jag menade , så att man kunde använda markerna i höst/vinter :)

Faktiskt så lämpar sig åkermark bäst när det gäller vinterhagar...mycket bättre än att ha tex vinterhagen på skog/naturbeten...satsa på åkermarken i vinter du.

*lånar tråden*

vi har åker mark som det såtts in vall och havre på nu i år. Bonden som sköter marken säger att det bästa betet får man om man släpper hästarna där först nästa höst när det är slaget. Men förstör man betet om de får gå där i höst redan?

Ja. Gräsrötterna har inte sökt sig tillräckligt djupt i höst. Hästarna kommer att trampa sönder vallen. Så för att få riktigt bra vall som är hållbar så släpp inte hästar där i höst.

Men om det är träda nu och sedan sås höstvete finns det väl ingen stubb utan bara spirande veteplantor i höst? Att släppa hästar där i höst kan väl inte fungera, även om hästarna kanske skulle gilla det skarpt :d

Fungerar det ens på tjälad och snötäckt mark utan skador på vetet?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
853
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar