C

CCorneliaa

Vet inte om tråden ligger rätt, men flytta gärna i sådana fall.

Jag ska flytta till ett nytt stall där många säger att hagarna är helt hemska.
De ser ut såhär.
Det är stora som ungefär två små ridbanor (20x40). En tredjedel av hagarna är täckta med massa stubbar och ganska snårigt. Det är också ganska många stora stenar(klippor kanske), men även en platt bit där hästarna kan dra en repa i gallop.

Jag själv tycker att hagarna är helt okej. Många säger att min ponny kan ramla och slå sig på stubbarna, men han är ett kraftigt kallblod och jag tror inte alls att han skulle kunna göra sig illa på stubbarna. Så ömtåliga är de ju inte!

Vad tycker ni om de hagarna? Jag vet att det är ssvårt att förstå genom min beskrivning, men av det ni förstår i alla fall.

Jag tycker hur som helst att de är bättre en den lilla (som 1 ribana) som är helt platt. ;)

Sv: Hagar!

Tror inte det är någon fara. Viss terräng ska de ju klara. Annars får man ha dem lösa endast i ridhus eller liknande.

Mina sommarhagar är fd slalombacke med delar av snåriga buskage, hälleberg.

Jäklar vad mina hästar vet att hålla reda på fossingarna.

Senast ändrad:

Då tycker jag att det är mycket värre när de står med lera upp till knäna.

De får väl se sig för var de sätter fötterna. Ibörjan kanske man får ha på boots så att det inte trampar av sig skorna.

Mvh

Tora

Jag tycker inte heller det låter som särskilt "farliga hagar".
Håller med att det är betydligt värre att ha hästar gående med lera upp till knäna, som man ser ibland.

:smirk:Hej!
Bra att det inte bara är jag som tycker så då:rofl:

En sån där lerhage står han i nu:(, men flyttar ju nästa vecka så då slipper han den

Tycker inte att det låter särskilt farligt bara man visar hästarna den dåliga terrängen innan. Så de inte drar ut i stubblandskapet i full galopp^^

Däremot kom jag att tänka på en grej. Såna där små stubbar kan bli farliga när det kommer snö och hästarna inte ser dem. Då kanske de vrickar fötterna eller liknande. Men det beror väl lite på hur stora stubbarna är och om de täcks av snön osv.

Hej!
De är väl 4 dm höga så de kan täckas av snö. Så de kan ju vara lite läskigt:(
Iof kommer han att få med hästar som stått i hagen länge tidigare så de känner ju till terängen bra.

Hej! Våra hästar har går i bland i en sån hage oxå. men dom är inte sånna som springer runt särskillt mycket, utan dom tycker det är kul å gå där!! Lite mera ut upptäcka där bland snåren!!:p
Jag tror din häst hellre vill gå i en större hage än i en liten platt!

beror lite på hur många stubbar det är, svårt att säga utan att ha sett det...

men jag skulle aldrig släppa en häst som springer mkt i en sån hage. är den däremot lugn och ser sig för är det inga problem.

jag skulle kunna tänka mig att det gör hästen säkrare på foten :idea:

jo, det ser man på pollarna fr¨ån där jag red innan, kuperad terräng, stockar som fälts, grenar och jocks och stubbar och de som gick i den "fina" hagen med kort gräs osså var dne precis plan, användes som paddock på vintranrna.
osså red man ut villka hästar var det som snubblade hela tiden tror ni?

Jag skulle lugnt ha låtit den hästen gå i den hagen.
Mina hästar går i en kuperad hage och min häst kan rusa runt och bralla utan några problem. Han hoppar över stenarna och han rusar helts där stenarna är för att han tycker att det är så kul. :D
När jag sett honom snubbla har det varit där det varit plant och lerit. Han har dessutom blivit mycket säkra var han har fötterna i ridningen. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden