S

sysh

Hur har ni det med hagar... ? Stora/smÅ?? Hur många andra hästar går det i hagen.??
m.m....
tips om hagar ?? vad kan man göra för att hagen ska bli roligare?
allt ang. hagar ...

Sv: Hagar

Vi har riktigt stora hagar. Lösdriftshagen är 23 hektar + att vi öppnat upp till en annan hage så de har ännu större. Vi har både skog och öppna gräsytor. De installade hästarna har en gräshage med en liten skogsdunge och en skogshage. Också de, riktigt stora hagar.

I lösdriftshagen går just nu 4 hästar, snart fem, och vi väntar på att det vill komma fler. Änsålänge är det en valack och resten ston.

Vad ska man göra? Tja, det allra viktigaste är att det finns ordentligt med plats. Sen är det oftast intressantare för dem om det finns lite träd eller annat som sticker ut. Är hagen väldigt platt och tråkig, framförallt nu på vintern, så kan man slänga in granris, stora grenar och även årets julgran när den gjort sitt. Då har de något att pyssla med och tugga på. Man kan också lägga in halm, men den brukar det mest bli toalett av till slut.
Bollar kanske kan vara en ide? Det har jag själv aldrig prövat men vet att det finns hästar som tyckt om att leka med bollar. :D

Vi har det bra! Rätt stora om man jämför med andra stall runtomkring (ca 3500 kvadratmeter) och de går totalt fem hästar i de hagarna.

Tips... Ta bort allt som kan vara farligt! Nu menar jag inte att varje sten och gren ska tas bort, det är verkligen överkurs! Men grenar som hänger lågt och kanske håller på att lossna, djupa diken och branta bergspartier. Ha rejält stängsel och breda grindar. Naturliga hagar = roliga hagar.

Vi har 7 hagar. 6 mellanstora och 1 liten kan även slå ihop 3 mellan så att det blir en jättestor. I nuläger har vi 4 ston som går i en hage och en hingst som går själv(ska gör det i ca 3 månader till sen ska han kastreras :devil: )

Har lite dåligt samvete just nu för min stackars pålle får gå ensam i en ganska stor (hm vad kan den vara ca 50x20m? men väldigt lerig hage (för tillfället). Det finns gott om hagar vid stallet i olika storlekar. Allt från små grusade sjukrutor till stora kuperade "sommarhagar". Det finns så pass många att man kan byta utan problem. För tillfället är valackarna uppdelade i två flockar och så finns det en del sjuklingar (i omgångar) som går ensamma.

Anledningen till att min pålle går ensam är att jag har honom på uppgödningskur med fri tillgång på hö ute och de andra hästarna är lite mer välgödda som absolut inte behöver mer mat :)

Där jag har mitt sto inackorderad är det helt underbara hagar. Riktigt bra staket, rejält stora (jag kan inget om mått men dom är STORA) och varierande terräng. Enda nackdelen med den hagen där min häst går (tillsammans med fyra andra, två ston och två vallacker) är att den är lite väl stenig vid grinden, men det är egentligen inget jätteproblem då de sällan står där.

Min lill-kille som jag har på lösdrift hemma är en sån häst som gärna rymmer ur hagen i tid och otid (= när han är uttråkad) rymde ALDRIG när han stod där jag har stoet, antagligen för att hagarna är så härliga att han fann allt han behövde innanför staketet. Här hemma är han ute lite titt som tätt, trots sällskap, varierande terräng och fri tillgång på hö. Kanske mest för att han inte rids, men det säger ändå något om hur bra de har det i andra stallet.

Ullis

Vi har lite dåligt med hagar i och runt mitt stall. På vår höst och vinter blir det grusade små hagar, rasthagar. På sommaren finns det tillgång till riktigt stora fina sommarhagar om man vill ha hästen på bete.

det är klart att man hade velat ha en något större hage, men med risk för skador av mycket spring så fungerar det ganska så bra med rasthagarna.

Hästarna går två och två eller ensam om man vill. Ston med ston och valacker med valacker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 938
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama