Sv: Hagar?

Om jag skulle ha 2 hektar häst så hade det blivit många timmar i traktorn med beteputs bakom eller gräs till magen på 2 av dom och en jag inte skulle se :love:.
Ja jag är allergisk mot förvuxna och dåligt sköta beten.

Har 2 hektar till 3 hästar (eller 2 hästar och en A-ponny) och behöver inte stöd fodra fören i mitten/slutet av september utan gödsel och med stora toaletter.
 
Sv: Hagar?

Jag tror inte ens att du vet vart jag bor.. Jag bor inte i Helsingborg längre :) utan strax utanför en annan stad (30 min). pga att jag fick jobb som beridare hos en duktig ryttare.
Jag vet vad för hagar du har, jag har ju varit hos er, det minns du väl? :)
Det är kart att det är skillnad, då vi har 10 min till HBG. Sedan så är det konkurrens med bönderna, de är oftast angelägna att köpa mark.
 
Sv: Hagar?

6 hästar varav 1 föl och 2 ettåringar hade vi på 16 hektar och det var utmärkt :D Det var en riktig drömhage!! Betesputsade två gånger per sommar, räckte och det blev bra! Saknar den hagen. Den hade ALLT! Äng, kullar, barrskogg som de kunde gå in i, gränsade till sjö där de stod ibland och blötte benen, småbergigt, lövskog där de ofta galopperade in och lekte m.m
 
Sv: Hagar?

Det var normal betesmark. Utöver det var det 3 hektar skog också. Men så vill jag inte bo heller runt Helsingborg och neråt där, finns ju inte ett träd i sikte, hatar hagar utan träd!

Jag har nog 20 min till Helsingborg.
 
Sv: Hagar?

Där du bodde kanske jag skulle skrivit, för jag vet att du flyttat.
Men nog är det anlägningen vid Helsingborg du pratar om - eller har du skaffat en egen anläggning där du bor nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar?

Hej!

Jag ser det tvärt om. Hästarna går på bete (här där jag bor) ca 3 månader/år. Resten av tiden går de i vinterhage. Alltså borde de ha 2 hektar/häst vintertid- så de har tillräckligt stora hagar hela vintern och sen mindre hagar de få månader de går på bete (och jag vill inte ha en jättehage till bete, för min pålla behöver verkligen inte massor med gräs :-)). Med mindre menar jag minst 1 hektar/häst..

/Lavinia, vars pålla just nu bor i sjukhage för att inte stå i leran och annars får hon gå med shettis- den enda hästen hittills som aldrig jagar henne.
 
Sv: Hagar?

Vi letar för fullt efter egen anläggning, därför tycker jag att frågan är intressant, hur mycket mark man ska ha till ett 20-tals hästar. Vi har lagt bud på ett ställe med 30 ha och tittat på en annan med ridhus och 18 boxar men den hade endast 14 ha.
Den anläggningen i Helsingborg anser jag ha tillräckligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 299
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 867
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 395
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp