rostad

Trådstartare
Hur många hektar anser ni att man behöver för ett 20-tals hästar?
Nu menar jag inte jordbruksverkets rek.
Då gäller det betesmark (åkermark), för 20 st vinterhagar och 3st bete och 15 st sommarhagar (mindre gräshagar)?
I gräshagarna gäller inte ängsgräs (som har legat i träde) utan sått gräs (med mkt timoteij). Vinterhagarna är 1 del grus (vid den första biten av hagen) och resterande "gräs".
 
Sv: Hagar?

Det beror ju på marken och hur många hästar som ska gå i beteshagarna.

Men snabbt överslag för hur jag tänker, vinterhagar a 0,25 hektar. 5 hektar
Sommarhagar a 0,5 hektar (fast 1 hektar är ju eg. mer optimalt). 7,5 hektar

3 beteshagar a 3-5 hektar. 9-15 hektar

Så över 20 hektar iaf, helst 30.
 
Sv: Hagar?

Man kanske vill kunna byta så att inte marken blir förstörd..? Det kan jag ju tycka är en bra tanke, om det nu är så.
 
Sv: Hagar?

Och jag tycker det är djurplågeri att låta hästar gå själva, och att det borde vara förbjudet. (utom vid tex skada och undantagsfall)

Men alla är väl saliga på sin tro.
 
Sv: Hagar?

Och jag tycker det är djurplågeri att låta hästar gå själva, och att det borde vara förbjudet. (utom vid tex skada och undantagsfall)

Men alla är väl saliga på sin tro.

och jag tycker att det är upp till var och en. Jag har blandat. Hingstarna får gå själv, medans val. går ihop och stona går själv förutom på sommaren. Sedan är det skilland på hagar i skåne och Norrland. Vid storstäderna är hagarna små och skadorisken är otroligt hög pga storleken.
 
Sv: Hagar?

Fast om man inte kan erbjuda hästarna ordentliga hagar, för ett så sunt hästliv som möjligt, ska man inte heller ha häst.
Det är väldigt respektlöst mot hästarna.

Jag står fast vid att det är djurplågeri.
 
Sv: Hagar?

Fast om man inte kan erbjuda hästarna ordentliga hagar, för ett så sunt hästliv som möjligt, ska man inte heller ha häst.
Det är väldigt respektlöst mot hästarna.

Jag står fast vid att det är djurplågeri.

Då kan jag säga att det knappt skulle funnits några hästar i skåne :angel:
 
Sv: Hagar?

Bros kanske på vad man menar med stora hagar. Men i närheten av de större städerna i skåne är det svårt att få tag på så mycket mark och om man skulle så är det många miljoner det kostar. Här kostar det på minst 100 tkr per ha och då är det en medelstor stad i skåne. Vid de stora går det på ca 200 - 300 tkr per ha. Om man vill ha relativt nära vill säga :D
 
Sv: Hagar?

Det beror nog på vad man menar med "relativt nära". En halvtimmas bilresa från den medelstora staden finns det mark till helt andra priser.
Dessutom kuperade hagar, delvis i skog men definitivt i lä.
Där finns det många hästar som har ordentligt med plats att röra sig i sina hagar.
 
Sv: Hagar?

Det är därför skogmark är billigare än åker. Om du kör en halvtimmes bilfärd från den medelstora staden så kommer du hem till mig och där är priserna följande.
 
Sv: Hagar?

Fast tycker du inte att många har små hagar i skåne? Speciellt om man tittar på större gårdar (20+)?
 
Sv: Hagar?

Fast bara för att man inte har råd med mycket mark ska väl inte hästarna lida för det?
Överlag tycker jag skåningar ska sluta bygga ridhus på varje gård och öka deras 4*4 hagar :D

Nu där jag bor finns bättre hagar, om än jag hade önskat lite mer skog i de vi har just nu.

Var o kollade på en gård någon mil från mig (nordvästra skåne) o där hade de värderat 8 ha betesmark till ca 33 000 kr.
 
Sv: Hagar?

För att svara på frågan tycker jag man bör ha 1 hektar per häst och på bete 2 hektar per häst. För att slippa stödfodra (och för att slippa att hästarna går på supervallsbete på sommaren).
Sen gärna lite mer så hagarna kan vila....
 
Sv: Hagar?

Fast bara för att man inte har råd med mycket mark ska väl inte hästarna lida för det?
Överlag tycker jag skåningar ska sluta bygga ridhus på varje gård och öka deras 4*4 hagar :D
Det undrar jag också. Har man inte plats för 20 hästar bör man inte bygga för det heller.
 
Sv: Hagar?

Fast bara för att man inte har råd med mycket mark ska väl inte hästarna lida för det?
Överlag tycker jag skåningar ska sluta bygga ridhus på varje gård och öka deras 4*4 hagar :D

Nu där jag bor finns bättre hagar, om än jag hade önskat lite mer skog i de vi har just nu.

Var o kollade på en gård någon mil från mig (nordvästra skåne) o där hade de värderat 8 ha betesmark till ca 33 000 kr.

Kan hålla med om att hagarna är för små. Oj, då måste det vara mkt dålig kvalité på marken :crazy:

Här får du 8 ha för 7,5 milj. med ett halv snabbigt stall med ett hyfsat boningshus. Vi har 22 ha mark till 21 hästar.
 
Sv: Hagar?

För att svara på frågan tycker jag man bör ha 1 hektar per häst och på bete 2 hektar per häst. För att slippa stödfodra (och för att slippa att hästarna går på supervallsbete på sommaren).
Sen gärna lite mer så hagarna kan vila....

Det finns inget värre än när betet inte räcker till
 
Sv: Hagar?

Det är därför skogmark är billigare än åker. Om du kör en halvtimmes bilfärd från den medelstora staden så kommer du hem till mig och där är priserna följande.

Det är inte skogsmark jag har, det är åker- och betesmark. Jag har en halvtimmas bilfärd till Helsingborg.
Där du bor är säkert åkermarken högre klassad, men den är också attraktiv för allt annat som närheten till stan för med sig - industrier, stora transportföretag och annat som kryper allt längre ut på landsbygden. Det är säkert ännu en bidragande orsak till att markpriserna är högre.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 299
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 867
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 395
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp