Hagar - Vad ska jag göra med stoet?

Fina

Trådstartare
Nu när lillhingsten börjar bli stor är det dags för mammahäst att byta hage. Det kommer en äldre valack som barnvakt till de två småpojkarna. Frågan är hur jag ska göra med mamman. Hon kan gå med de två andra stona som bor i samma stall. Men de går in när det blir mörkt, vilket än så länge innebär runt 4 ibland längre om det är månsken och snö = lite ljusare. Fina är van att vara ute till 21, minst tolv timmar/dygn. Jag vill inte alls ställa in henne så tidigt. Men jag vill inte heller att hon ska bli kvar ute ensam de sista timmarna, eftersom hon inte ens ser någon annan häst från den hagen.

Frågan är helt enkelt: Hur skulle Du gjort??

Undrar även när jag ska ta bort kraftfodret för henne. Lillen diar nu på dagarna men inte på nätterna. Men snart kommer det alltså bli total avvänjning. Tar bort i stort sett allt kraftfoder då men frågan är hur långt innan? Ett dygn innan de skiljs helt, mer eller mindre? (vet att den frågan inte ska vara här egentligen men tyckte det var onödigt med två trådar om nästan samma, hoppas det är okej)

Tack på förhand! :bump:

Sv: Hagar - Vad ska jag göra med stoet?

jag hade nog hellre tagit in henne med de andra, än låtit henne vara ute ensam:)

Okej, tack för svar! Vill gärna ha fler! *puttar upp* :D

Går valacken och småpojkaran så hon kan se dem så kan hon säkert gå kvar själv i sin hage på kvällaran.

Men vänta ett tag så hon inte är orolig för sin fölis.

Problemet är just att hon inte kan se dem, eller någon annan heller från hagen :(

Det gör väl inte så mycket att hästen går in lite tidigare ett tag? Det blir ju snart ljusare och då antar jag att dom är ute längre.

Säg det till henne :p Hon gillar inte att bli instängd men det får nog bli så ett tag nu ändå. Hon gillar inte att vara ensam heller. Vill gärna ha fler svar och gärna om fodret oxå.

Är det bråttom att sära på dem?
Prova med att ha dem med stoet.
Både föl o valpar blir bättre om de får gå med mamman längre- hon som kan lära dem saker- om hon är en klok mor.

Ungen är 7,5 månad ungefär, och ganska mogen för sin ålder (vet. tyckte det när hon klämde på honom när han var 4 mån, och det tycket jag med). Jag vet inte hur länge jag skulle våga eftersom det har hänt att 7 mån hingstar fått ston dräktiga. Ungarna får en barnvakt, en nordsvensk valack, lugn och klok, han är van att uppfostra småhästar enligt ägaren.

Jag skulle vänta- som det ser ut nu.
Ungen far inte illa, men kanske mamman:confused:

Vi ska snart avvänja min 7,5 mån hingstunge. Han och mamman går nu tillsammans med en 8,5 mån hingstföl och två äldre valacker.

Vi gör så att vi kör iväg mamman åtminstone 1,5-2 veckor till ridskolan och tar samtidigt bort kraftfodret för henne för att undvika juverinflammation.
Jag vill inte riskera att de står och skriker efter varandra med risk att någon går igenom staketet. Jag tror risken är betydligt mindre sedan mjölken har sinat och hormonpåslaget lagt sig.

Vår vetrinär berättade att hon tyckte det var lindrigare för stoet med direkt avvänjning istället för att stå stinn varje morgon. Sedan tror jag att det är et stor fördel för fölet att den står kvar i sin välbekanta flock. Jag har svårt att förstå varför man låter sto och föl gå ensamma så länge istället för att vänja in dem med andra (och låta fölet få lekkamrater i samma ålder).

Okej, om hästen inte gillar det är de ju lite mer komplicerat. Du kan inte rida eller så på eftermiddan då så att hästen kommer in avrastad i boxen och då blir det ju lite senare också som den kommer in automatiskt?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att köra iväg henne någonstans. Jag tror det ska gå bra, ingen av dem har varit hysterisk. Går bra att lämna fölen i hagen och rida mamman, eller lämna mamman och ta in o pyssla med hennes fölis. Jag hade aldrig med flit låtit dem gå ensamma. Valacken som skulle gått med dem från början när de kom in från betet blev skadad, och nu har han åkt iväg för att vila upp sig och läka på lösdrift på annan ort. Tog hem en fölunge på foder för att pojken skulle få en lekkamrat, och lånar in en valack från ett annat stall för att få en barnvakt. Vi har bara fem hästar i vårt stall, mina tre och två ston. Så jag har verkligen pusslat för att få det så bra som möjligt för mina hästar.

Det skulle ju vara ett alternativ men då får jag alltid rida i mörkret ju ;) Hm, jag tror hon klarar det om hon får en skaplig hötuss i boxen och så är ju två till inne... Ensam blir hon knäpp inne, men inte ute :p

Synd att mina är så sammansvetsade och sen att jag har lilla hårtuss här, annars hade hon kunnat komma hit på semester ett tag. På lösdriften;)

Jag tror inte att jag törs ta hit en till mitt i vintern och tro att dom ska kunna hålla sig innanför staketet och att alla får vara inne om dom vill.

Varför måste dom andra stona gå in så fruktansvärt tidigt??
Kan du prata med dom som äger dom kanske?

Jag hade aldrig ställt in ett sto som ska sina så låånga timmar .

Tar du bort kraftfodret så sinar hon väl lite helt automatiskt pö om pö under en något längre period , det är ju bättre.

Jag ska själv vänja av min hingstunge till våren ,, hans mamma diar o äter inte ens kraftfoder så jag lär väl få det besvärligare .
Vi har super värden i hösilaget.

Ja, det va ju synd. Det hade ju varit en bra lösning annars ;)

Deras ägare vill ha det så, så då får det vara så. De respekterar mina åsikter och hur jag vill ha det med mina hästar. Så då respekterar jag deras. Det ena stoet kan gå ute lite längre, men inte ända till kvällsfodringen, har ägarna sagt. Vad "lite längre" är vet jag inte ännu :p Men det innebär ju att insläppet blir mellan två fodringar. Vilket innebär ännu fler pass. Men det får jag stå ut med ett tag för pållans skull. Har ju redan i snitt två fodringar/insläpp/utsläpp per dag eftersom jag har tre av stallets fem hästar ;)

Å andra sidan, eftersom jag har så många fodringar, så när jag har morgonen (ca 4 dagar i veckan, kan ju ta fler) så kan ju jag släppa ut dem tidigare också. Vi har sagt senast 9 att hästarna ska va ute men ingen "tidigast tid". Kan kanske inte kan släppa ut dem kl 6, då blir det långt till lunchen men t ex idag gick dom ut runt 7. Om de kan va ute "lite längre" också så kanske det kan bli till 18 eller så... Hm, då blir det ju genast lite bättre :)

*Svammel svammel*

Tack för allas tyckande, mera mera! ;)

Ingen lätt fråga.
Om du skippar kraftfodret så kanske du kan ge henne extra hö i hagen när dom andra tas in.
Låt henne vänja sig och låt henne inte gå ute så länge ensam i början.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 923
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve