Sv: Hagar sommar och vinter.
Sommarhagarna har vi alltid nån av pappsens åkrar. Alltid mycket bra näring i dem sas, bra för dräktiga & digivande men inte alltid så bra för de andra (de brukar rulla fram). Antingen tar han en förstaskörd och hästarna släpps på återväxten, eller så släpps de på vårkanten. Vi har några olika åkrar att välja på, när det är digivande ston som ska gå där brukar vi välja nån av de kraftigare med mest bara klöver - och lite mindre kuperat (dvs mer eller mindre platta) - gärna nära huset också så man kan ha vettig översikt. Man är ju lite fjompig med fölen.
Har vi inga föl utan bara ridhästarna så har vi ett "hagområde" där man kan hägna in lite mer skog (skogsdelen är ca 2-2,5 ha skulle jag gissa), det är en rätt jobbig backe ner till åkern som är rel liten (ca 1,5-2ha) - ofta bra sprutt i den iofs men backen & hagen i övrigt gör att de iaf rör på sej, och det är ju också lite större rikedom vad gäller växtligheten. Den används ju iofs högst vartannat år.
Nåt år har vi haft "bergsgetter" som stått i den branta delen av backen och betat (/käkat sly), det är så brant att de inte kan räta ut frambenen *s*. Fina muskler av det
.
Fast å andra sidan brukar hagarna inte vara SÅ stora, dock brukar hästarna ändå inte klara av att hålla efter dem ordentligt (måste betesputsa). I regel har sommarhagarna oftast varit åkerdelen ungefär 2-3 ha, oftast mellan 3-6 hästar på det. Aldrig samma bete två år i rad, tas i vanliga fall ensilage-skörd på dem åt kossorna.
Vinterhagen har jag tidigare haft en LITEN en, dock helt ok ändå tycker jag! Halva hagen är en gammal ridbana (sandhage = blir aldrig lerig), ungefär 35x20m och så en dunge ungefär lika stor. Där brukar de ändå kunna busa runt rätt ordentligt över stock och sten. Brukat vara mellan 2-4 hästar där.
Dock har vi ju haft dem där varje år, syns på skogen och häromåret ramlade ett par ner i blåsten (övergödslade - dåliga rötter) - fina hinder
.
Till hösten hoppas jag på att kunna fixa vinterhage någon annanstans, men var vet jag inte. Ev kommer det gå två fölston med föl förutom de andra så man vill ju gärna det ska finnas ytor, förutom då att jag av bekvämlighetsskäl gärna vill ha indraget uppvärmda vattenkoppar (lösdrift) och helst vill ha SKOG och inte så mycket öppet.
Vi får se om det går att ordna....
Här i stan går min fåla just nu i en hage som är större än vad som är vanligt häromkring, tillsammans med en fåla. Hagen kan kanske vara ca 60x30 eller nåt sånt.
Små och leriga egentligen men vi blir inte kvar så länge....