Hagar sommar och vinter.

nexxa

Trådstartare
Funderade lite idag över det där med hagarna!
Hur stort betesområde behöver en häst normaltsätt ha tillgång till?

Jag har blivit lite "besatt" av att ha många stora hagar med rejält bete, vilket inte är lättast att få tag i precis.
Anledningen är ju också att min häst kan beta vad som helst utan att bli smällfet.

Så hur mkt bete har era hästar varje sommar? Hur många hagar har ni och skiftar ni hagar flera gånger under vintern, våren och sommaren?

Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Hagar sommar och vinter.

Fröken_Skåne skrev:
Jag har blivit lite "besatt" av att ha många stora hagar med rejält bete, vilket inte är lättast att få tag i precis.
Anledningen är ju också att min häst kan beta vad som helst utan att bli smällfet.

Så hur mkt bete har era hästar varje sommar? Hur många hagar har ni och skiftar ni hagar flera gånger under vintern, våren och sommaren?

Jaadu..... står i kollektiv stall med 9 hästar, de är uppdelade 4 och 5 i 2 flockar. på vintrarna har vi två bas hagar, i anslutning till dessa finns ytterligare 2 hagar som vi endast får öppna upp till när det är fruset i backen, dvs vi spar på dessa hagar så de inte blir sönder trampade. De vanliga vinterhagarna dvs de som angränsar till dessa större hagar är ganska tråkiga för att inte säga urtrista. de blir även vansinnigt leriga och det finns inget gräs på vintern.

sommar hagar har vi ett antal. en av dem är kilometer stor, så flocken som går i den klarar sig utan att byta hage på hela sommaren då det även är bra bete i den. Min häst kan liksom din äta obegränsat utan att bli tjock, så han går i denna.

den andra flocken växlar mellan 3 mindre olika hagar på sommaren för att betet ska räcka. i dessa är det sämre bete, så de som har hästar som lätt blir tjocka använder dessa hagar.

jag hatar våra vinterhagar när det är vintrar som denna och vi inte kan använda de angränsande hagarna så länge marken inte är frusen. det är synd om hästarna att stå där och glo i leran. de aktiverar sig genom att busa med varann och bita på varandras täcken :(

Sommartid är våra hästar i sin drömhage en stor kupperad hage på 10ha men naturvatten och lagom mycket skog att ta skydd i på vintern står dom i leriga (nu iaf) trista hagar inte fållor men inte jättestora heller i 2 flockar. sommartid går alla ihop.

Vinterhagarna suger.,.. vi har försökt att få köpa mer mark men det är omöjligt. Men dom får ju i alla fall vara ute.

Hej!

5 ha sommarbete med träd, öppna fält, stor bäck och lite kuperat. Betet räckte nästan fram till december för 9 hästar 2004.
2 ha av ovanstående är vall som efterbetas.

5 ha vinterbete träd, öppna fält (tom jan) damm, stor bäck och kulturbetesmark (inte rensat på sten m.m.) Började ge hö i januari, innan betet tar slut så blir det inget hetsätande.
2 ha av ovanstående är vall som efterbetas.

Har ytterligare 1,5 ha som vi bara tar vall på. Har räknat på att vi kan vara självförsörjande och har tillräckligt bete till närmare 20 hästar.
Vi har alltså väldigt bra jord här, helt i klass med söderslätt med den skillnaden att det är lerjord (med sten :eek: ) här.

Rolle på Österlen

Oj rena drömstället ju! Vill också har så mkt stor och bra mark här!
Vi har ca. 5 ha totalt. På vintern går dem i en hage som är 1 ha med en träddunge och ett skjul.
De andra 4 ha är uppdelade (1 ha/hage) Själv skulle jag vilja öppna upp lite..men det går vägar mellan varje hage så det blir svårt..:(

Vår vinterhage är en SKIThage :mad:

Den är liten, lerig och tråkig tyvärr, men det fins inte mer mark att släppa hästarna på.

Vi har tre sommarhagar att byta mellan, två är ganska stora, en lite mindre.

Det är totalt fem hästar som alltid går tillsammans, två stora hästar, två d-ponny och en shettis.

Trist när hagarna är så små, det blir lätt massa gegga då..här blir det gegga precis vid ingången, men vi har löst det med två in/ut gångar så man kan skifta :)

jag har ingen aaaning om hur många hektar mina hagar är på, men det skulle kanske gå att leta upp några papper på det antar jag.

I vilket fall som helst! Vinterhagen ser ut ungefär som ett J, så det finns en väldig potential att röra sig. Det tar väl ca 20 minuter att gå från ena änden till den andra eftersom den långa delen är skog och på vissa bitar lite oländig. Hade alltihopa varit slätt hade det väl snarare tagit 15 minuter tror jag.
Den hagen blir lite lerig runt lösdriften på vår och höst, men det håller jag på att försöka preparera bort.

Sommarhagen har min hjälpreda/skötare lyckats ordna! :love:
Den är gigantisk med tanke på att jag bara har tre hästar... Men vi skall väl ha några inhyrningar i sommar så det blir lite bättre betat.
Förra sommaren delade vi upp hagen så att de skulle beta bättre, för annars blir det ju bara selektivt så vissa partier blir hårt betade medans de skiter i andra mer svåråtkomliga ställen.
I vilket fall är det blandat gles skog, åker och äng med vatten som rinner igenom från en kallkälla. Det tar väl ca 40min att gå igenom från öster till väster och ca 20min att gå igenom norr till söder. :love:
När sommarhagen är gjord i ordning helt och det mesta slyet är bortrensat då beräknar vi att det kommer att kunna gå ungefär 10-15 hästar där :D

Sommarhagarna har vi alltid nån av pappsens åkrar. Alltid mycket bra näring i dem sas, bra för dräktiga & digivande men inte alltid så bra för de andra (de brukar rulla fram). Antingen tar han en förstaskörd och hästarna släpps på återväxten, eller så släpps de på vårkanten. Vi har några olika åkrar att välja på, när det är digivande ston som ska gå där brukar vi välja nån av de kraftigare med mest bara klöver - och lite mindre kuperat (dvs mer eller mindre platta) - gärna nära huset också så man kan ha vettig översikt. Man är ju lite fjompig med fölen.
Har vi inga föl utan bara ridhästarna så har vi ett "hagområde" där man kan hägna in lite mer skog (skogsdelen är ca 2-2,5 ha skulle jag gissa), det är en rätt jobbig backe ner till åkern som är rel liten (ca 1,5-2ha) - ofta bra sprutt i den iofs men backen & hagen i övrigt gör att de iaf rör på sej, och det är ju också lite större rikedom vad gäller växtligheten. Den används ju iofs högst vartannat år.
Nåt år har vi haft "bergsgetter" som stått i den branta delen av backen och betat (/käkat sly), det är så brant att de inte kan räta ut frambenen *s*. Fina muskler av det :).

Fast å andra sidan brukar hagarna inte vara SÅ stora, dock brukar hästarna ändå inte klara av att hålla efter dem ordentligt (måste betesputsa). I regel har sommarhagarna oftast varit åkerdelen ungefär 2-3 ha, oftast mellan 3-6 hästar på det. Aldrig samma bete två år i rad, tas i vanliga fall ensilage-skörd på dem åt kossorna.

Vinterhagen har jag tidigare haft en LITEN en, dock helt ok ändå tycker jag! Halva hagen är en gammal ridbana (sandhage = blir aldrig lerig), ungefär 35x20m och så en dunge ungefär lika stor. Där brukar de ändå kunna busa runt rätt ordentligt över stock och sten. Brukat vara mellan 2-4 hästar där.
Dock har vi ju haft dem där varje år, syns på skogen och häromåret ramlade ett par ner i blåsten (övergödslade - dåliga rötter) - fina hinder ;).

Till hösten hoppas jag på att kunna fixa vinterhage någon annanstans, men var vet jag inte. Ev kommer det gå två fölston med föl förutom de andra så man vill ju gärna det ska finnas ytor, förutom då att jag av bekvämlighetsskäl gärna vill ha indraget uppvärmda vattenkoppar (lösdrift) och helst vill ha SKOG och inte så mycket öppet.
Vi får se om det går att ordna....

Här i stan går min fåla just nu i en hage som är större än vad som är vanligt häromkring, tillsammans med en fåla. Hagen kan kanske vara ca 60x30 eller nåt sånt.
Små och leriga egentligen men vi blir inte kvar så länge....

vinterhagen är tyvärr jätte tråkig,lerig,ca 1hektar(3små ponnyer)där går dom från nov-ca mars(beroende på vädret och så).sommarbetshagen som dom delar med ett hbl sto ,ca 3 1/2 hektar,räcker bra från mars- början av nov.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka