Häftig andning och mjölk juvren

S

Swat

Vid kvällsfodringen igår såg jag att mitt ena sto såg mystisk ut..
Jag tog ut henne ur hagen (dom går på lösdrift) och såg då att hon andades rätt häftigt. Man såg lixom på hela buken att hon andades.

Sedan, av nån outgrundlig anledning kollade jag juvren, där hon har mjölk!
Jag köpte henne i sommras och då hade hon oxå mjölk men jag fick för mej att dom just avvant hennes hingstföl och tyckte efter ett tag att det gav med sig. Sedan har jag inte kollat förrän igår..

Då slog det mej att fölet fick hon 2005 så han borde ha varit avvand långt innan jag fick hem min tjej.

Har någon varit med om att stoet gått med mjölk över ett år efter fölning??

Och ja, jag har haft ute veterinären i natt som tog blodprover men focuserar mest på andningen och vet inte riktigt vad hon ska göra nu. Hon skulle nog prova nån allergimedicin idag.

Det jag undrar över här är mest det med mjölken??
Nån som vet varför och hur man kan få henne att sina??

Hon kan väl inte vara dräktig? Då skulle hon väl inte ha mjölk innan?

Sv: Häftig andning och mjölk juvren

Jag vet ett sto som idag är 24 år, hon har haft ett enda föl, och detta är mer än 16 år sedan. Hon har alltid mjölk. På somrarna kan det till o med droppa lite. Så din häst är inte ensam om attt ha mjölk, däremot så vet jag hur vanligt/ normalt det är.

Men hur bra är det att dom går med mjölk hela tiden?
Kan det inte generera i inflamationer?

mitt gamla shettissto har inte haft föl på 27 år (har fått 4 st) nu är hon 35.

när hon va yngre blev hon ofta skendräktig och hade nästan alltid mjölk. hon "tog över" ett varmblodsföl då dennes mor stötte bort den. då va hon 18 år :D hon diade den i flera mån. till, såg jätteroligt ut, men enligt vet. va det ingen fara alls.

har du kollat om mjölken är "klumpig" eller "ful i färgen och luktar illa? men om vet. tror att det är någon form av allergi så är det troligen så. bukandning är ett av dom första symtomen på kvickdrag.

tror du inte att veterinären skulle ha kollat om hon var dräktig om det hade varit ett alternativ??

Nä, mjölken var inte klumpig tycker jag, kanske något gul i ena juvret.

Vet. kliar sig oxå i huvudet, hon kollade inget juver eller mjölk själv och jag vet inte om hon har så mycket erfarenhet av häst ännu.

Till Flippe: Och att hon skulle vara dräktig tycker jag själv är långsökt (bara en tanke) och nä, jag är inte säker på hon har tänkt på detta som ett alternativ och därigenom inte kollat det. Tror du att ALLA veterinärer tänker på ALLT? Ska man inte kunna spåna lite själv?

Om man dessutom som hon jobbat jour i natt och heeela dagen idag så tror jag man kan vara lite trött i huvudet...
Det är därför jag provar ställa frågor här och kanske får tips innan hon kommer tillbaks idag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Övr. Katt Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
38 379
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar