Haft användning för hästpass?

anhe

Trådstartare
Kort och gott, har ni använt era hästpass? Nästan alla hästarna i stallet har pass, de fick det liksom på köpet när de föddes. Men inte en enda häst har något ifyllt i passet, inga vaccinationer (då har vanliga vacc kort skrivits ut), inga vet behandlingar/preparat (har fått skriva på separat papper från jordbruksverket), ingenting, det är ingen som ens har frågat om det finns pass, trots att det varit med på vet besök.

Slarvar vet. med att fylla i passen? Är det verkligen mitt ansvar som hästägare att se till att passet fylls i? Jag vet många många som inte har en enda bokstav eller stämpel i sitt pass, trots att det funnits tillfällen då det vore befogat.

Sv: Haft användning för hästpass?

Jag har skrivit vaccinationer, behandlingar och preparaten hon fått ex buta m.m.

Så jag har haft användning för mitt..

Jag har inte fått användning för mitt trots att hästen behandlats fyra gånger på klinik med tuppkamsinjektioner och butta. Tog med passet första gången, men veterinären sa att det inte behövdes. När min häst blev vaccinerad fick jag nästan tjata för att få det infört i passet :mad:

Hela idén med passet förloras ju liksom när man inte har något ifyllt i det. Eller kommer tex slakterierna vid slakt söka hos jordbruksverket, istället för att gå efter det som står i passet?

Veterinären har slarvat, passet ska ju följa med hästen hela livet ut. Skulle ni någon gång sälja hästen så ser inte den nya köparen att hästen har blivit behandlad osv vid skader som ett ex. Själv så har jag fått stämpel, underskrift etc av vet i mitt pass vid vaccinationer, vill vet skriva på ett "vanligt" vaccinationskort så kan dem få lov till det sålänge dem skriver i passet också. Jag är sträng med det, har man nu betalat dyra pengar för ett pass så ska det fan i meg användas också. :smirk:

Men visst gör det!

Jag blev lite irriterad på veterinären som inte ville veta av passet, men samtidigt orkade jag inte just då göra för stor affär av det.

Görel: det kan jag förstå, man orkar inte att krångla om det när man har en sjuk häst som måste behandlas. MEN fy för en vet.. säger jag bara. Usch! En veterinär av alla borde förstå detta med pass och att fylla ut dem, men där ser man inte alla vet som är seriösa när det gäller att fylla ut papper osv. Hoppas iallafall att din häst har blivit bättre nu då.

Det handlar inte om en veterinär, och det handlar inte om några små byveterinärer heller, bl. a. så handlar det om några av sveriges största hästkliniker, där pass inte ens efterfrågas. Jag tycker inte att jag ska behöva jaga vet att fylla i passen.

Man ska inte behöva att jaga vet för att få fyllt ut passet, men visar vet inte något intresse av att fylla ut det så får man helt enkelt jaga vet, det hade jag gjort. Men det är upp till var och en hur dom vill använda sitt pass och vad dom vill fylla ut i sitt pass.

Precis, jag var på en stor klinik med min häst.

Fick en känsla av att veterinären blev nervös när jag tog fram passet, och jag tänkte för mig själv att h*n kanske inte visste hur det skulle fyllas i. När vi kom dit på andra besöket skulle hästen vaccineras, och då krävde jag att få det infört i passet. Det vart en del dividerande om hur det skulle fyllas i :smirk:

Detta är ju helt sjukt, här kommer dem och kräver av oss hästägare att vi ska inskaffa pass - och så kan dom inte ens betala en kurs för vet där dom kan lära sig om hur man ska fylla ut ett pass. Vad händer med alla pengarna som dem får in för passen egentligen???

Passen har gravt krånglat till saker och ting tycker jag.
Nu har jag lösa blad med min hästs första vaccinationer, och sedan ett par år tillbaka vaccinationer ifyllda i passet.
Passet är opraktiskt tycker jag, det "system" jag hade förut var mkt, mkt mer praktiskt...

Staten får inte in några pengar för passen.
Det man betalar det betalar man till avelsförbundet där hästen är registererad, det är de som gör passen.

Avelsförbunden ville inte heller ha detta extra administrativa arbete dessa utfärdande av pass medförde, men de hade inget val!
Så avelsförbunden måste ju ta betalt för att de utför tjänsten, de har ju inte råd att skänka den arbetsinsatsen.

Det staten får in på hästpassen, det är ju hästskatten jag tror de om några år kommer att ta ut när de fått full koll på vilka som har häst...

Jo jag vet att staten inte får pengarna, men som sagt hur mkt tror du egentligen att det kostar att trycka upp ett pass? Och det går ganska så fort att utföra ett pass, så en vanlig timmeslön borde duga (tycker jag då). Men alla andra xtra kostnader då? Lite väl dyrt i mina ögon, klart att det är bra för dem med att pass lagen kom, dom får ju in ganska så mkt för det. Ett ex: en häst som har en inte godkänd hingst till pappa - reg för första gången i sverige + pass så kostar det 1600.- att få pass till denna hästen. Och detta är bara kostnader för att få själva passet ifrån avels förbundet. Hmmm, lite väl dyrt tycker jag. Så jag frågar igen, vart går pengarna? Eller rättare sagt, vad gör föreningen med pengarna som kommer in?

Jag har vaccineringar i allas och ett ägarbyte i ett. Nåt mer har jag inte och förhoppningsvis behövs det inte heller.

Chipmärkningen har fyllt i, och eftersom jag gjorde den efter passet, så gjordes en ID-koll gentemot passet och det noterades med.

Sen är det ifyllt ej för humankonsumtion eftersom hon har livstids slaktkarens.

Och så vaccinationerna.

Jag ser till så att vet fyller i passen, annars kan det nog hända att det ej blir av ja...

Unghästen blev kastrerad i förra veckan, så det är ifyllt. Sedan är det vaccinationer.

Administration kostar!
Vem säger att aveslförbunden ens har ngn som har tid över på jobbet att fixa med passen? Och att "bara trycka upp dem" räcker inte, lite mer jobb tillkommer allt.

Min nordsvensk har ett vaccinationsintyg bredvid som veterinären fyller i trots att det finns en sida för det i passet. jag frågade om man inte borde fylla i passet istället men det tyckte han var onödigt.

Det är klart att det är ditt ansvar att tillhanda hålla din hästs pass för veterinär att fylla i.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Hästmänniskan Har köpt en ponny med okänd stam. Import danmark. När han kom till sverige vet jag inte men tror 99. Ponnyn har ett pass, jag skulle i...
Svar
4
· Visningar
1 448
Senast: Hedda_007
·
O
Ekonomi & Juridik Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?