Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
[]Tycker inte att Gera likna mycket Shone,likna nog mer Ninna tycker jag. Shone är jättevacker!![]()
Ninna har nu kommit fram till dag 325 !
Lille Winnetou är pigg och glad![]()
Apropå; har du någonsin släppt ihop någonav flingorna med dina highland cattle??? Jag funderar på att ta ner Wincent till mina föräldrar under sommarn, mn behöver sällskap till honom.Tror du han skulle kunna gå ihop med dom unga som knappt har horn än?
Va gulliga fölisarna är - man vill bara krama dom![]()
Tack, tänkte att du kanske ville se "din Gratitude" med lilltösen Gnistra
som är på "rymmen" och jagas av både mor (som är väldigt bekymmrad) och husseKnappt ett dygn och redan en liten jordfräs! Nu två veckor gammal racar hon från Ante.
Vi har inte våra hästar ihop med de vuxna highländarna men kalvarna smiter in till hästarna och det går fint, bortsett från Liva som ilsket jagar dem hem igen.Valackerna har inget emot sällskapet. Vi kunde nog ha dem gående ihop men är lite hariga, då hornen är stora och lätt kan vara i vägen. Tror inte att de medvetet ville bråka med varandra då de alla är snälla men de är väldigt sällskapliga och nyfikna och då kan hornen vara i vägen. Har själv fått en rejäl vänskaplig puff av ett par horn
Du kan ju testa genom att låta dem gå i hage bredvid varandra till att börja med.
Törs nästan inte skriva det ...men vi har aldrig haft fång på våra haflinger!Jag måste få ställa en "snabb" fråga mellan alla fölbilder..Hur vanligt är det att haffisar får fång? Har nån av er någon uppfattning eller egen erfarenhet av det?
Mitt sto är lagom invant på gräs och går nu ute dygnet runt på ej gödslad betesvall, men man ser ju att magen sväller lite.. eftersom jag är livrädd för fång så kommer ju den frågan naturligtvis upp.
Vill gärna höra era erfarenheter.
Jag glömde berätta om dagens intressanta upptäckt i stallet. För första gången i världshistorien hade Romeo inte ätit upp sitt natthö! Han går på gräs innan han kommer in för natten. Det finns alltså ett stopp i honom också.
Och hej på dig Cämz. Det var längesedan.
Törs nästan inte skriva det ...men vi har aldrig haft fång på våra haflinger!och jag har endast hört om en i "vår flock" som fick fång men han gick på riktigt rejält grönbete! I dag mår han bra men begränsas också rejält i sin betes tid.
Det är viktigt, enligt min mening att verkligen hålla efter haflingen vad gäller "fetma", de får inte bli överfeta, "så enkelt är det" och det oavsett om det är grönbete eller annat fodersätt. Även magert skogsbete kan vara för mycket beroende på om det är en valack, digivande eller dräktigt sto, tävlande haflinger, unghäst etc. det gäller att konstant ha ögat med sig när man avgör hur länge de ska beta. Det är missförstådd kärlek (fortfarande enligt min mening) att släppa dem på gräs och dygnsbete, typ det som halvblod och andra raser klarar och så ta hem dem feta som tunnor!
Vi flyttar hela tiden våra haflinger från jordhagar till gräshagar ett par timmar och efter behov. Några står på stall under natten även på sommaren och får då maget hö och halm(vissa lite uppblött lusern)!![]()
Fångbenägna som ras och individer, anser jag inte att haflingen är, det är vad ägaren gör dem till. Det är (fortfarande enligt min mening)upp till ägaren att vara sträng på gränsen till dåligt samvete. Tänker man på hur deras ursprungslevnadsätt är, så är det inte så svårt.
Mitt råd, som ditt sto går nu verkar bra men håll koll på fettet och flytta henne om du har möjlighet till en jordhage på natten i varjefall under växtperioder då proteinet i gräset är kraftigare.
Så nerbetad hage a´la "golfbana" räcker för våra ston. Sensommar och då går de på dygn! (har visat bilden i förra tråden)