Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Nja, jag tycker ändå att dom tyska hingstarna är rätt så maffiga (jämfört med de svenska iaf..) och jag ser ingen nackdel med att hästarna blir större och lite smäckrare, men jag förstår inte meningen att förstöra en så fin och bra ras som haflingern och försöka få dom att se ut som welshponnier. . Dom smäckrare haflingerhästarna är ju inte lika tåliga, lika uthålliga, viktbärande eller något som haflingern faktiskt är känd för.
 
Sv: Haflinger

Tyvärr har ju inte min häst kvar sin fina man. På betet förra året bet hästarna av den... :mad: Han var helt stubbad. Nu har den dock blivit 30 cm drygt...
Men du kan ju inte få hästens man helt jämn. Låt den vara bara.. Klipp topparna var 4:e månad och jämna till den lite så håller den sig fin :)
 
Sv: Haflinger

Kanske såg det ut så i Sverige, men inte i Holland och Tyskland.. Där var haflingerhästarna 145-150 iaf.
Sen beror det på vilken stamlinje man pratar om.. A-linjen (den bästa, mest rastypiska) ger ju större hästar som är lite mittimellan modellen, inte smäckra men inte grova.
 
Sv: Haflinger

Har ändå inte fått den uppfattningen att det avlas för att få hästarna mindre, varken i sverige eller nån annanstans..
Varför är A- linjen bäst?:confused:
Visserligen, är det Abendsturm, Amadeus som ligger på topp, men man kan ju inte säga att det är A - linjen som är bättre för det, större är ett bättre ord, då det är ytterst få hästar som inte har nån A hingst i sig, och Afghan hittar man överallt.

Då är det istället bra mycket roligare när den kommer nån annan hingst och placerar sig på toppen. bara iår har det kommit flera uppstickare nere i österrike.
Vann korningen i Stadl-Paura gjorde Bergamo e. liz. Barrique.:eek: :)
I Ebbs vann Stainz, 2 kom en A hingst
4 - 6 kom N hingstar.
Så dom andra hingstlinjerna börjar komma ifatt..;)
 
Sv: Haflinger

håller med!
gillar den lite större. men kan gilla det grova typen också om det inte har enorm hals och korta ben tex..
 
Sv: Haflinger

Min haflinger är ca 153 (han är olika varje gång jag mäter??:D )
Och många tycker han är alldeles förstor..
Men dom får väl vara högre om dom bara är rastypiska i övrigt?

Min är den lättare modellen...
 
Sv: Haflinger

Håller med dig i din teori att andra linjer har kommit ikapp och delvis börjat "gå om" A-linjen. "den lilla" har A-linjen både på far o mor sidan och hon är ju både liten och smäcker. Fet-Märta är e.Bengalo ue.Nordwind och har ju en helt annan kroppsbyggnad.
Jag tycker att St-linjen har mycket snygga hingstar.Märtas föl är efter Straden,hon är iofs mest lik sin maffliga mor:rofl:
Liz.Straden
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04790000-04799999/120x120/4797391.jpg?0
Och bilder på Flocke 1 år
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04790000-04799999/640x480/4797354.jpg?0
Och 2år och betestjock
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/02150000-02159999/640x480/2158791.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/03810000-03819999/640x480/3818744.jpg?0
 
Sv: Haflinger

Min haflinger är ca 153 (han är olika varje gång jag mäter??:D )
Och många tycker han är alldeles förstor..
Men dom får väl vara högre om dom bara är rastypiska i övrigt?

Min är den lättare modellen...

Dom får vara högre så länge dom är rastypiska ja!;) Den största jag vet var 157:o ;)
 
Sv: Haflinger

Katinka har Afghan på mors sida och på farmors sida, från pappan är det W hingstar, likaså på morfarn.:o men det blev en bra blandning!
Hennes Dotter har Afghan 2ggr även på pappans sida, så där kan man snacka om mycket Afghan blod!!!;)
Alla hästar som passerat här har haft Afghan i sig.. så det är kul att se när man ser nån utan en gnutta A- blod i sig!

Håller med angående ST hingstarna där finns det mycket snyggt:d
Likaså hos W och N hingstarna!:)

B linjen är väl den som är minst framgångsrik.. men jag tror mig ha hört att dom skall försöka förbättra den med hjälp av riktigt bra ston!:)
 
Sv: Haflinger

De har några B-hingstar på Ebbs såg jag som ser skapliga ut.
Har för mig att bästa sto -06 Dorlis,har en B-hingst pappa.
Jag skrev till den när jag fått hem "Märta" och de skickade info och bild på hennes pappa,Bengal,trevligt tycker jag! Fick även reda på att hon fått 5 föl innan hon kom till mig./L
 
Sv: Haflinger

De har några B-hingstar på Ebbs såg jag som ser skapliga ut.
Har för mig att bästa sto -06 Dorlis,har en B-hingst pappa.
Jag skrev till den när jag fått hem "Märta" och de skickade info och bild på hennes pappa,Bengal,trevligt tycker jag! Fick även reda på att hon fått 5 föl innan hon kom till mig./L

Oj så många! hur gammal var hon när du köpte henne?
Var ju tvungen att snoka runt bland hingstarna på ebbs och kolla på godingarna:d Såg att det kommit några nykomlingar..

Ett annat ställe med läckra hingstar är pony-park :) Tänkte ge mig på att åka dit och inspektera hingstar nån gång..:D
http://www.haflingerzucht.com/index3.htm

Den här grabben föll mig i smaken!
Mailänder
Mail_nderPferd1.jpg

Mail_nderPferd2.jpg
 
Sv: Haflinger

Jag hänger på! ;)
Fanfare som Fet-Märta så vackert:crazy: heter är född 92 och hon kom högdräktig till mig i april -04. Fick en liten Flocke som jag i dåläget inte hade möjlighet att spara. Betäckte henne -05 med Eldfuxens Adelante(han står bara några mil bort) men hon kastade 1/4 ,4 v innan beräknad fölning, ett tillsynes perfekt litet stoföl. Skulle önska att jag skulle våga att prova igen men vet inte om jag törs,det var hemskt ledsamt.
Vem av tanterna önskar du ett föl efter och vilken hingst? Ska de betäckas i år? Berätta!/L
 
Sv: Haflinger

Båda gammeltanterna skall betäckas i år, troligtvis med Nachtman! Vi skall upp och kolla på honom i slutet av April..:bump: Blir det för struligt med papperna på fölen , han reggad i tyrol och gammeltanterna i sverige, blir det Wilco:love:
Båda var nere på en 3mån kärlekssemester hos Nasewise i Danmark i sommras, men kom hem tomma!:crazy:

ägarna vil ha ett stoföl efter Marimba(til vänster), att avla vidare på och jag ett stoföl efter Katinka() till höger!;)
IMG_0898.jpg
 
Sv: Haflinger

Jag gillar också Wilco,han är en riktig snygging:love: Skulle nog hellre ta honom än Nachtman men jag ska som sagt var inte gå o tråna efter föl.
Du ska inte till Strömsholm och titta i sommar?/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp