Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Min haflinger heter Ebba hon är född 1996 och är import ö.rrike :) Vet ej stam men använder henne som Allroundhäst :D F.d Ridskoleponny (: 139.5 cm i mankhöjd (:
 
Sv: Haflinger

På begäran lägger jag in bilder på min haflinger :D

Narcissus (hans riktiga namn är Anton)
f 1999
e. Ariston ue. Finale
Importerad från Tyskland
155 i mankhöjd

Nasse2b.jpg


Nasse4b.jpg


104_0490.jpg
 
Sv: Haflinger

Är den renrasig? Skall dom inte ha ljus man?

Jo, de ska dom. Men reglerna ändras med tiden. Förr skulle haflinger vara stora (145-155 var idealet), nu ska de vara 135 helst :crazy: Nu ska de ha kritvit man och svans, förr var svarta strån tillåtet. Beror på var hästen är framavlad och när den är född vilka regler som tillämpas. (vilket egentligen bara spelar någon roll om man ska få hästen godkänd som avelshingst eller avelssto)
 
Sv: Haflinger

frågar ni mig så ska den vara fuxar med ljus man och svans

frågar ni någon annan ska dom vara ljus, ljus fux så dom nästan är vita...
 
Sv: Haflinger

De vill inte ha så små flingor i österrike iaf där avlas det på högre.
Vår nya lilla ville de inte ta föl på pga att hon inte är mer än ca 136 cm.
Tyskarna avlar på "ju större desto bättre" -Din lilla goding är väl ett bra exempel på detta.
Högre och smidigare,inga små maffiga bergshästar längre,både på gott o ont naturligtvis./L
 
Sv: Haflinger

6


Min Lilla dam Ebba , kanske något grov ;P Hon är dessutom bara 139,5 cm ;P Men hon ska endå få ett litet föl senare ! Älskar att hoppa xD Blir helt tokig :D


Måste bara skriva gud vilka fina Flingor ni har :D
 
Sv: Haflinger

Och sen några bilder med ;)
pic_show_id9033765.html

pic_show_id9033767.html


Skriv vad ni tkr om henne ;)
 
Sv: Haflinger

kl.

18-20 maj ska de va Haflingerträff här i Åstorp!
Då får ni ju se till å komma allihopa!!! :D :bump:
 
Sv: Haflinger

kl.

18-20 maj ska de va Haflingerträff här i Åstorp!
Då får ni ju se till å komma allihopa!!! :D :bump:



Jag ska dit.
Dock ska jag bara kolla pga. att jag inte har en flinga :P
Men det är ju nära och bra för min del.(jag bor i klippan)
 
Sv: Haflinger

Hans man är så snygg att man nästan får dåndimpen :love: ! Jag står just nu i valet och kvalet vad jag ska göra med min pållas man. Hon har kliat den i etapper, så den är tjockare uppe vid och tunnare längre ner. Inte alls särskilt snyggt... Vad hade ni gjort?
 
Sv: Haflinger

Jo, de ska dom. Men reglerna ändras med tiden. Förr skulle haflinger vara stora (145-155 var idealet), nu ska de vara 135 helst :crazy: Nu ska de ha kritvit man och svans, förr var svarta strån tillåtet. Beror på var hästen är framavlad och när den är född vilka regler som tillämpas. (vilket egentligen bara spelar någon roll om man ska få hästen godkänd som avelshingst eller avelssto)

Det är inte alls den uppfattningen jag har fått! Ser man bara tillbaka till 70 - 80 talet var ju hästarna betydligt mindre och grövre! (Afghaan var ju en klass för sig!) Även dom tidigare haffisarna var av en mindre lågställd modell som lämpade sig väl till jordbruk och som klövje hästar..
Idag eftersträvar man ett mått på minst 140, gärna uppåt 150 eller över, så länge hästen är rastypisk! Sen att det fortfarande förekommer många små (130cm höga) eller inte rastypiska haflinger beror ju på oseriös avel!
Och oseriösa importörer som tar dom hit från tyskland!
 
Sv: Haflinger

Liiite långt borta fö min del.Jag får vänta till slutet av augusti när det är haflingerriks vid Strömsholm.Funderar på att visa "den lilla" där./L
 
Sv: Haflinger

Och oseriösa importörer som tar dom hit från tyskland![/QUOTE]

Var det en känga till mig eller?:confused: /L
 
Sv: Haflinger

För några år sedan kom jag ut till stallet och fann katinka i en 20cm lång pottfrisyr...:eek: :crazy:
Hon hade skrubbat manen så mycket att ägaren klippte den jämnlång, lite pinsamt på träningen då min tränare undrande frågade vad som hänt med hennes man:o
Som tur var växte den ut igen och nu är den lång och fin på ena sidan och 10 cm lång på andra sidan!;)

Hade det vart min häst hade jag nog låtit det va, eller eventuellt jämnat till den lite...

För att få en sån frissa som Abendsturm, tar nog år av hårvård, och tålmod, inga, träd eller fölisar lär ju få komma nära den...:D
 
Sv: Haflinger

Och oseriösa importörer som tar dom hit från tyskland!

Var det en känga till mig eller?:confused: /L[/QUOTE]


Nej inte alls förlåt om du uppfattade det så!:o
Dina flingor är ju jätte fina! tänkte mer på dom som tar hit busslaster med papperslösa hästar, det tyskarna inte vill ha...
 
Sv: Haflinger

Jag tänkte väl,Herre jösses-mina flingor har ju stamtavlor tillbaka till stenåldern minst, och kommer ju fr Österrike:D
Nej ,jag trodde nog inte att du menade mig ,men jag kunde inte låta bli att fråga;) /L
(Gillar dina bilder på gammeltanterna,de ser så mysiga ut!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp