Haflinger avel?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Haflinger, shettis och welsh cob är dom raser jag avgudar och nu har jag fått ett erbjudande kan man väl säga.
En tjej i småland som erbjuder sitt haflinger sto för betäckning, jag väljer själv hingst och står då för kostnaderna gällande betäckning och foder å så till fölet tills de är avvant.
Men jag har noll och ingen koll på Haflinger aveln, som jag har förstått de så är det väl inte massor med hingstar här i Sverige...eller?

Hur hade ni gjort i mitt fall?...sugen som attans är jag...vill gärna höra för/nackdelar med att "låna" ett sto så.

Tack på förhand!

Sv: Haflinger avel?!

Är inte heller så insatt, men dom har väl i alla fall en avelsförening och en hemsida, där man kan kolla vilka hingstar som finns i avel. Betäckningssiffran för 2004 var 52 ston, så det borde finnas kanske 5-10 hingstar.

Sen är det ju givetvis viktigt att man tittar på stoet, och bedömer om hon är lämplig i avel, men det behöver jag ju inte säga till dig!;)

Vad gäller stolån, så är det nog väldigt viktigt med ett noggrannt skrivet kontrakt, det är ju mycket som kan gå fel, ex hon blir inte dräktig, hon dör vid fölning, hon får en allvarlig skada och blir triangelmärkt, osv osv

Lycka till, och det är himla kul att ha varit med från början!

Stot har lämnat en del som jag har förstått de bra avkommor, senaste hingstfölet ska tydligen vara något utöver det vanliga.
Så det bir nog att jag väljer samma hingst som hingstfölet har och hoppas på de bästa *hingst*hingst*hingst* ;) :D

Har kollat på rasföreningens hemsida och för mig som shettisägare är det STOR skillnad på utbudet va hingstar,men men....allt börjar ju smått och växer.

Jag kommer ju inte ha stot här utan dekommer vara hos ägaren, hon sköter de med betäckningen osv och har fölet tills dess att de är avvant..så "pice og cake" för mig typ..men finns de kontrakt för detta som är färdigskrivet tro?!

Får luska vidare lite!!

Ska själv låna ett hbl-sto att betäcka nu i vår/sommar. Vi använde ett vanligt färdigt fodervärds avtal och la till det som vi ville ha med i avtalet. Det är ju lite av ett vågspel att låna en annans häst, men jag håller verkligen tummarna för att allt kommer att gå bra med sto, förlossning och föl. :smirk:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Funderar lite på hur jag ska formulera ett kontrakt. Tänkte sälja mitt sto i vår, med fördel till avel, men att jag har kvar henne tills...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025