hävda ett köp av häst!

mikaelizh

Trådstartare
Tänker att jag frågar er som vet det mesta här och har varit med om mycket.. Jag köpte en häst för 4 månader sedan som det varit en hel snyft historia bakom, jag har gått på denna historian och börjar dock misstänka att jag blivit rejält grundlurad. Hästen har vid träning haft "panik" pga. att den blivit "misshandlad" hos tidigare ägare så vi har tagit det väldigt lugnt och bara lärt känna varandra för att hon ska få förtroende för mig men började med lättare dressyrpass för ca. 1 månad sedan (1pass i veckan, lång och låg form, inga som hellst inspänningar och ett tredelat bett med rörliga ringar)) när jag red sist och fick med henne ordentligt och ärligt så hon jobbade med hela överlinjen fick hon panik och skenande. Dom som var nere vid paddocken sa att det var ren panik i hennes ögon... Jag tänkte väll att det var ett bakslag, när min tränare red i veckan så hände precis samma sak - PRECIS när man verkligen får henne att jobbaigt så exploderar hon i total panik. Hon stretar emot väldigt mycket i traven och vill inte alls jobbas där, huvudet väldigt högt hela tiden, när vi bara strosar runt på uteritter är hon aldrig helt avslappnad fasten hon är lugn. Hästen verkar ha fruktansvärt, fruktansvärt ont när msn verkligen jobbar och kommer åt henne, då hon är en riktigt trevlig häst i alla lägen annars och är aldrig dum!! Jag köpte henne för att träna och tävla, hästen har gått igenom två besiktingar u.a, hon är "garanterat" skadefri och jag måste verkligen ta det LUGNT för att hon blivit så illa behandlad säger säljaren. Jag känner på mig att denna snyft historian är rena skitsnacket och att tidigare köpare haft problem och velat hävda köpet utan någon utredning och att säljaren inte gått med på detta men har sålt hästen vidare åt dom istället. Om en häst verkligen får panik vid träning och blir farlig pga skenande, stegrande, bockande, backande och försöker lägga sig. men inte annars inte en tendens, borde man inte då göra en utredning för att se om det är något fel och inte välja att sälja vidare? Jag ska starta en utredning hos vet. och försöka hävda köpet, för något måste vara fel..... Finns det någon som har erfarenhet av att blivit lurad och kan komma med tips? Det finns så mycket jag inte kan dela med mig av, så ni kan väll försöka hjälpa mig med det lilla jag kan dela med mig utav. Tack på förhand!
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Dessvärre så har ju köparen undersökningsplikt. Det som kan "fälla" säljaren är om den undanhållit info.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

För det första så heter det HÄVA köpet, att hävda är att man säger något. tex Jag hävdar att min häst är brun (för det är han)

Fråga: Har du själv besiktigat hästen eller är det bara fd ägaren som säger det?!
Har du sett några protokoll, pratat med besiktigande veterinär mm?

Få tag i en klinik som har både veterinärer och en massör, kiropraktor eller equiterapeft som dom samarbetar med.
Låter som att något tar emot någonstans när hon måste jobba och det är ju inte så att man kan se allt på en röntgenplåt utan man måste klämma och känna lite också.

Har du själv inte besiktigat hästen och helst röntgat både här och där så är det nog svårt att häva köpet pga dolda fel.
Dessutom har dom ju sagt att hon är svår att jobba med även om anledningen ev inte stämmer.
Det bästa är att först hitta felet och sen se om du ev kan gå vidare med att försöka få köpet hävt.


Lycka till!
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Tyvärr så är det svårt att häva ett köp eftersom det somsagt är ditt ansvar att hästen besiktigas innan köp, helst med röntgen så att man verkligen får se så att det inte är något fel. Men försök själv att ta reda på felet, det kanske kan lösas ganska lätt, beroende på vad det är.
Lycka till!
 
Sv: häva ett köp av häst!

Jag har ingen erfarenhet av att bli lurad eller häva köp men i ditt ställe skulle jag ta hästen till klinik och förklara symptomen och be dom röntga ffa ryggen.

Trist, hoppas det löser sig för dig :(
 
Sv: hävda ett köp av häst!

För det första vet du ju inte att du blivit lurad.

Ett par viktiga frågor är om säljaren är privatperson eller företagare. Hur var hästen att provrida? Vad gjorde du för besiktning när du köpte hästen? (klinik med arbetsprova?). Var hästen dyr? (ja, det kan spela roll).

För att ens börja fundera på om det går att häva måste du rimligen veta om det finns något fel på hästen. Visst kan du göra en reklamation utan att ange vidare anledning, men du måste ju senare precisera dig - vad är grunden för reklamationen? Att hästen ändrat beteende räcker inte särskilt långt är jag rädd, om det inte är en företagare som sålt hästen. Och även då kan det bli svårt.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

http://www.jordbruksverket.se/downl...a91780005000/Slutrapport+reviderad+110202.pdf

Den här länken innehåller en del intressant information om konsumentköplagen. Om du funderar på att försöka få köpet hävt är det säkert klokt att dokumentera en ev skada hos hästen så snart som möjligt. Ju längre tiden går deso mera oklart blir det när skadan uppkommit och ägaren kan då hävda att den inte fanns/märktes när hästen såldes. Och så kan det ju mycket väl vara.

För att fortsätta träna hästen korrekt måste du ju också veta om den har ont eller om de reaktioner du beskriver beror på nåt annat.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Jag hade tagit hästen till klinik. Är det så att du nu misstänker att den har ont är det din skyldighet som ägare att se till att den utreds och får korrekt vård.
Det är det första jag gjort.

Sen ang hävandet av köp:

Har du besiktigat hästen?
Har ni skrivit in ngt om hästens problematik, några fysiska/psyikiska defekter och "köpes i befintligt skick" i kontraktet?
Var den dyr?
Hur uppförde den sig på provridning?
Provreds den fler ggr?
Är du säker på att det inte är överskottsenergi?
Är den korrekt inriden och van vid ryttare?

Om du ska försöka häva köp och misstänker att säljaren medvetet försöker lura dig kan det vara god idé att kontakta hästjurist. Är säljaren riktigt slipad kan den gott ha ringt runt och pratat med samtliga jurister med vana av häst-ärenden och pratat med dem om sin sida. Då kommer de inte ta sig an dig.
Är hästen billig så kommer det tyvärr inte löna sig att driva det vidare rättsligt. Då kan du bara hoppas på att säljaren blir skraj då du visar på bevisen och väljer att låta köpet gå tillbaks.

Så som din häst reagerar kan ju hästar med psyk-trauman uppföra sig. Jag har stött på flertalet. Har de satts i skiten/pressats för hårt/misshandlats etc uppsuttet just så kan de balla ur så där just uppsuttet.
Ju yngre desto större är chansen att man kan rehabilitera dem.

Är det så att hästen är fräsch och inte köpet går att häva rekommenderar jag dig att söka hjälp av en problemlösare. Vanliga tränare har tyvärr sällan erfarenhet av just den här typen av häst, även om de är super på annat.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Konsumentköplagen gäller bara om man köper från en näringsidkare. Mellan privatpersoner gäller Köplagen.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Jag uppfattar ur ditt inlägg att du hade blivit informerad om att hästen reagerat med "panik" vid ridning tidigare.
Du kan knappast hävda att du blivit lurad när det beteendet nu dyker upp hos dig.

Huruvida det beror på att hästen är skrämd eller har ont kan jag förstås inte uttala mig om.

Jag köpte för ett par år sedan en häst som stack, kastade av och var omöjlig i största allmänhet. Hon hade spänd muskulatur vid korset vänster sida och hade säkert haft ont. Nu har hon inte ont längre men jag har fått ha tålamod med henne att hon ska våga testa många övningar. Redan vid förfrågan om exempelvis sluta, har hon rusat iväg i blind panik.
I hennes fall uppfattar jag att det är rädsla för smärta som fått henne att gå igång. Nu börjar hon våga vänta ut mina signaler och vågar testa övningarna och det går bra.
Så: inte alla hästar som reagerar som du beskriver har (fortfarande) ont.
 
Sv: hävda ett köp av häst!

Hästen har vid träning haft "panik" pga. att den blivit "misshandlad" hos tidigare ägare

när jag red sist och fick med henne ordentligt och ärligt så hon jobbade med hela överlinjen fick hon panik och skenande. Dom som var nere vid paddocken sa att det var ren panik i hennes ögon...

Hästen gör något du fått information om. Du har fått information om att hästen kan bete sig så här så du kan inte häva ett köp.
Förstår inte varför man köper en häst med detta beteende men säger som några ovan: Klinik och se om den har ONT.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 958
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 913
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp