Häva köpet?

Som jag skrev innan så måste man veta vad som sagts mer ingående. För just den biten att bryta ett foderavtal för att sälja till tredje part när inte fodervärden sagt nej till mer än de föreslagna villkoren kan bli en juridisk tvistefråga.
Det kan också juridiskt ifrågasättas en uppsägning av avtalet om det sker bara för att kunna sälja hästen utan den avtalade förköpsrätten. Alltså att man säger upp avtalet bara för att slippa sälja till fodervärden när har en annan köpare. Det är nog där det största problemet ligger och som hade kunnat finnas även om det från början varit ett skriftligt avtal.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 917
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
Ekonomi & Juridik Sålde mitt sto i förrgår. Nya ägarna kom hit och provred i trafik, skog och på bana någon vecka innan. Jag skrev i annonsen att stoet är...
2
Svar
25
· Visningar
6 332
Senast: lewellyn
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp