Häva köp?

Halali

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt men gör ett försök.

Köpte en häst för några månader sedan som sades vara god som guld, rena nybörjarhästen etc osv. Hon kostade en bra slant vilket jag var villig att betala- jag är trött på "idiothästar" och har ridit till min beskärda del av avkastningskungar och ville nu ha ngt välridet utan olater.

Hästen har varit snäll i all hantering, haft humör vid enstaka tillfällen men aldrig varit när att kasta av mig (jag har heller inte krävt så mycket men när min tränare red, som sätter åt hästarna rätt bra, har hon svarat med att bli rejält istadig och enligt tränaren även stegrat en gång- jag var då inte närvarande).

Nu häromdagen stegrade hon även med mig och vi slog runt direkt. Jag bröt armen men klarade mig i övrigt med blåmärken. Jag red på snällt bett och krävde inget av henne utom att hon skulle trava och inte galoppera. Det kom som en blixt från klar himmel kan man säga.

Jag är väldigt ledsen då hästen går bra i övrigt men det finns bara två saker jag inte kan acceptera alls; hästar som reser sig ordentligt så de kan slå över, eller tokskenar. Jag har två lika gamla bekanta som råkat riktigt illa ut på det viset, den ena lever inte idag. Det är inte värt det. Första tanken var att sälja, då jag antar att det inte kommer gå att häva köpet när det gått flera månader efter inköp och hon inte gjort så mer än 2 ggr.. men vad tror ni? Nu lutar det åt att jag kommer sälja henne till en orädd bekant istället som inte bryr sig och är övertygad om att det inte är ngt hästen kommer göra om, men undrar väl rent teoretiskt.
 
Sv: Häva köp?

Det blir nog svårt att häva köpet mot bara den bakgrund att hästen ändrat beteende sedan du köpte den.
 
Sv: Häva köp?

Det blir nog svårt att häva köpet mot bara den bakgrund att hästen ändrat beteende sedan du köpte den.

Det tror jag däremot kan gå, har en vän som hävde köp då de köpte en ponny som reste sig direkt någon satte sig på den som inte var supertuff (den skulle köpas till en nioåring och var sååå barnvänlig") och de fick igenom det. Dock tror jag det är lite för sällan och för lång tid efter i det här fallet. Blefv därför lite nyfiken på var gränsen ska dras, när är rimligt lång tid att häva köp för olater/lynnesfel? Min känsla är att det borde vara rätt kort tid men vore intressant att veta om någon vet ungefär vad som rekommenderas.
 
Sv: Häva köp?

Eftersom det finns väldigt få hästar som INTE förändras av totalt miljöombyte (ryttare, stall, foder, rutiner etc) kan det bli svårt att efter några månader hävda att hästen aldrig uppfyllt de utfästelser som gjordes vid köpet. Det är ju oerhört vanligt att hästen ändrar beteende efter längre eller kortare tid på nytt ställe.

Att säljaren till ponnyn tog tillbaka den kan ju ha många skäl, eller menar du att det gick till rätten och de tog ställning i frågan?
 
Sv: Häva köp?

Det är nog som Lovisa säger svårt att häva köpet, men jag funderar över hur lång tid det gått mellan stegringarna.
En häst börjar ju sällan stegra bara sådär.
Nu vet jag inte mkt om er bakgrund men på det lilla jag läst nu skulle jag nog ta ut och kolla munnen på hästen först och främst.
Vad gjorde din tränare när hon stegrade?

Har ni en bra relation i övrigt?

Jag hade ett sto som jag tyckte mig ha en ok relation med. Men efter ett litet tag kom jag fram till att det bara var inbillning. Vi funkade inte alls ihop egentligen.
Hon betedde sig och var allmänt otrevlig vid ridning. Aldrig elak eller dum vid hantering . Trodde först att jag red henne helt fel men det visade sig snart att så inte var fallet.
Jag sålde henne till en tjej och de är bästa kompisar och de dumheter hon hade för sig här har de aldrig sett till.Hon och jag funkade helt enkelt inte ihop.
Jag köpte mig istället en ung valack som jag har mkt roligare med :-D
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp?

Jag fick en annan tanke oxå förutom att hästar kan ändra sig väldigt mkt hos nya ägare innan de mer blir sig själva igen

Kan hon ha fått ont någonstans?
Inget ovanligt efter ett tag men ny ryttare, kanske annan utrustning, träning mm
 
Sv: Häva köp?

Jag förstår absolut att du inte är glad - få ting är läskigare än hästar som reser sig. Om hästen går att sälja till en modig bekant skulle jag helt enkelt sålt den. Även om den aldrig ställer sig på bakbenen igen så är det tydligt att du inte längre litar på hästen och att ha häst som hobby skall ju vara roligt.
 
Sv: Häva köp?

Frågan är väl mer varför den helt plötsligt stegrat..
Har den ont så är det elakt att sälja den till ngn som "fixar" den. :(
Kanske blir värre o tillslut väldigt sjuk.

Besiktiga den, röntga rygg och ben osv.
Kolla så utrustning passar, skit i om den är utprövad tidigare, den kan ha förändrats i kroppen när den bytte ägare så sadeln kanske är för liten o trång eller för stor o trycker..

Kan vara att den inte jobbar längre på samma sätt och därav vill bli av med mer energi, dock bör du sälja den isåfall o köpa en häst du trivs med :-)


För guds o din skull, skriv i kontraktet att köparen är medveten om att hästen ställt sig så hon inte ångra sig sen!
 
Sv: Häva köp?

Låter otroligt obhehagligt. Jag tycker du ska ta hästen till klinik för en grundligt genomgång. Det kan ju finnas orsaker till att hästen reser sig nu. För att vara säker på att kunna utesluta smärta eller andra problem i kroppen skulle jag gjort så. Om det visar sig att hästen är frisk och bra kroppsligt, att utrustning verkligen passar osv, då skulle jag nog sälja. Hästar som reser sig är inget jag skulle riskera att fortsätta rida. Lycka till.
 
Sv: Häva köp?

Låter otroligt obhehagligt. Jag tycker du ska ta hästen till klinik för en grundligt genomgång. Det kan ju finnas orsaker till att hästen reser sig nu. För att vara säker på att kunna utesluta smärta eller andra problem i kroppen skulle jag gjort så. Om det visar sig att hästen är frisk och bra kroppsligt, att utrustning verkligen passar osv, då skulle jag nog sälja. Hästar som reser sig är inget jag skulle riskera att fortsätta rida. Lycka till.

Jag instämmer med ovanstående. Kolla först upp att hästen verkligen är fräsch (speciellt i mun och rygg), och att utrustningen inte på något sätt orsakar obehag.
Jag skulle kanske ge mig på att (tillsammans med en kunnig tränare) jobba bort problemet, men det låter inte som att det är vad du är ute efter. Och just att hästen reser sig så att den faktiskt slår runt, låter både jobbigt och riktigt obehagligt - farligt. Du ville ha en häst utan problem/ovanor som behöver jobbas med. Är hästen fräsch, skulle jag i det läget sälja.
 
Sv: Häva köp?

Hästen har varit snäll i all hantering, haft humör vid enstaka tillfällen men aldrig varit när att kasta av mig (jag har heller inte krävt så mycket men när min tränare red, som sätter åt hästarna rätt bra, har hon svarat med att bli rejält istadig och enligt tränaren även stegrat en gång- jag var då inte närvarande).

Vet att det här inte är svar på din fråga egentligen, men jag skulle ha tagit mig en funderare på vad som egentligen hände vid ovanstående tillfälle, när din tränare "satte åt hästen rätt bra" vilket slutade med att den reser sig. Jag skulle också fundera över varför hästen reagerade med att bli rejält istadig från första början - hur definieras det, och hur löste din tränare problemet som uppstod? Det känns som att det har hänt något vid detta tillfälle eller andra när din tränare har ridit vilket lett till att hästen har börjat resa sig. Kanske är det så att tränarens ridstil inte passar denna häst? Om den alltid har ridits av en mjuk ryttare (och då menar jag inte mesig), och sedan kommer någon som "sätter åt den rätt bra", så kanske det är en anledning till att den börjar protestera. Kanske har den blivit rädd eller osäker vilket gör att den reagerar så kraftigt nu vid minsta lilla press från ryttarens sida?

Spekulationer från min sida, tränaren kan mycket väl vara en fantastisk ryttare och du har ett stort förtroende för denne, och jag har helt fel!
 
Sv: Häva köp?

Frågan är väl mer varför den helt plötsligt stegrat..
Har den ont så är det elakt att sälja den till ngn som "fixar" den. :(
Kanske blir värre o tillslut väldigt sjuk.

Besiktiga den, röntga rygg och ben osv.
Kolla så utrustning passar, skit i om den är utprövad tidigare, den kan ha förändrats i kroppen när den bytte ägare så sadeln kanske är för liten o trång eller för stor o trycker..

Kan vara att den inte jobbar längre på samma sätt och därav vill bli av med mer energi, dock bör du sälja den isåfall o köpa en häst du trivs med :-)


För guds o din skull, skriv i kontraktet att köparen är medveten om att hästen ställt sig så hon inte ångra sig sen!

Jag tycker det är lika "kul" varje gång såna här trådar kommer upp..

KOLLA IGENOM HÄSTEN är alltid allas svar ...

Köpte själv en häst OTRLIGT billigt just för att den ställde sej och slog runt med ryttare i tid och otid... När vi köpte henne hade hon stått i ca 6 mån-1 år förvisso... Men det första syrran gjode när vi red ut var att "provocera" lite för att se vad som hände... INGENTING. Vi ägde hästen i några år, sålde henne sen som avelssto (typ 18 år gammal) hade då tävlat 110 hoppning och LB dressyr på henne. De som köpte henne fick även de reda på hennes historik och vi tryckte verkligen på att det var som avelssto vi sålde henne. Vi sa förvisso även att vi ALDRIG upplevt någon resning från hennes sida men att hon ju var en känslig häst. (troligen felhanterad nångång under sin uppväxttid) .. Iaf, dessa hade sen nån på besök som tyckte "gud vilken snygg häst" och fick tydligen för sej att den hästen måste ju sättas igång och har hon hoppat så bra som vi hade sagt va ju 18 år ingen ålder...
Sagt å gjort ryttaren satt upp och fick inte hästen att röra sej en millis. Hon försökte snällt men till slut blivit "sur"och la till spöt på hästen. Kan meddela att människan gick visst med halskrage i 3 mån efter det :devil:
Vi köpte sedan tillbaka henne då de tagit ett föl på henne. Men reds gjorde hon visserligen inte igen men gav 3 föl sen hos mej.

Vissa hästar väljer helt enkelt sina ryttare....

Har fler exempel på "missförstådda" ston som ägaren inte kan hantera, köpte ett annat sto som det enligt utsago var just inget fel på men ägaren kunde inte rida henne heller, de hette att tränaren försökt men inte gått alls... Reste sej, bocka you name it...
Jag köpte denna snuskigt billigt (med ;)) och satte igång den. Det visade sej att hon (vilket inte va så konstigt) inte litade på sin ryttare, vilket visade sej när man skulle sitta upp. Inga sadeltvångskänslor utan mer att hon verkligen va lite småskraj för en när man satt upp... Efter att ha suttit upp 10-15 gånger dock var det som att sitta upp på vilken häst som helst. Och väl på ryggen gjorde hon inget ... MEN alla ryttare som kom och skulle sitta upp på henne fick först "bevisa" sej att de va ok. Dvs mkt sånt märktes ju från backen om hon gillade folk eller inte. Var man bestämd och visade att "jag bestämmer - du lyder" så va de inget problem att sitta upp eller rida. Kom du och såg "vek" ut kunde du inte ens leda hästen ur boxen typ...

Nu såldes förvisso ingen av dessa som "läromästare" men jag vill bara påvisa att det även inom hästen-människan handlar så mkt om personkemi (mer på vissa än andra såklart) att det inte alltid funkar ... det behöver inte innebära att det finns FEL på hästen, utan att det helt enkelt är en känslig häst som reagerar olika på olika saker..

Så mitt råd är... SÄLJ HÄSTEN, gärna via en annan tränare/förmedlare än den som uppenbarligen inte lyckas rida hästen. Än har inte betendet blivit en "vana" utan kan "tränas" bort med rätt ridning (av rätt tränare) och hästen kan få ett roligt liv med rätt ryttare...
 
Sv: Häva köp?

Vet att det här inte är svar på din fråga egentligen, men jag skulle ha tagit mig en funderare på vad som egentligen hände vid ovanstående tillfälle, när din tränare "satte åt hästen rätt bra" vilket slutade med att den reser sig. Jag skulle också fundera över varför hästen reagerade med att bli rejält istadig från första början - hur definieras det, och hur löste din tränare problemet som uppstod? Det känns som att det har hänt något vid detta tillfälle eller andra när din tränare har ridit vilket lett till att hästen har börjat resa sig. Kanske är det så att tränarens ridstil inte passar denna häst? Om den alltid har ridits av en mjuk ryttare (och då menar jag inte mesig), och sedan kommer någon som "sätter åt den rätt bra", så kanske det är en anledning till att den börjar protestera. Kanske har den blivit rädd eller osäker vilket gör att den reagerar så kraftigt nu vid minsta lilla press från ryttarens sida?

Spekulationer från min sida, tränaren kan mycket väl vara en fantastisk ryttare och du har ett stort förtroende för denne, och jag har helt fel!

Jag funderade också på detta och har samma tanke . Hästen har fungerat tills din tränare satte åt hästen ?

Varför var tränaen tvungen att sätta åt hästen ?
 
Sv: Häva köp?

Jag tror att du nog slipper lättast undan genom att sälja hästen med förbehållet att den kräver en rutinerad ryttare. Att försöka häva köp på rättslig väg och åberopa lynnesfel är näst intill omöjligt.

Sen tycker jag personligen att det är rent nonsens att alla/de flesta hästar som reser sig gör det p g a att de har ont. Min erfarenhet säger att hästar som reser sig oftast gör detta för att få sin vilja igenom/skrämma alt protestera mot ryttarens hjälper. Och, för att stick ut hakan lite till då; de hästar jag har haft att göra med som har denna olat har varit ston. Ett protesterande sto har ofta tendenser att resa sig OCH av någon anledning slår de oftare över än valacker.

Personligen tycker jag hjärtligt illa om hästar med denna ovana och jag skulle inte kalla dem för t ex lämpliga barnponnyer eller okomplicerade ridhästar. En rutinerad ryttare som har snabb reaktionsförmåga och är särskilt duktiga på att läsa av känsliga hästar, ge eftergift i precis rätt ögonblick etc, de har säkert inga problem att hantera denna olat. För oss hobbyryttare som är ute efter en avslappnande och trevlig ridtur däremot så är det bättre att välja en valack:devil:

Mitt råd är att sälj hästen med öppna kort och se dig om efter en trevligare individ. Att ett miljöbyte ska behöva innebära reaktioner av denna sort är trams i mina ögon. Okomplicerade hästar är det även i nya miljöer.
 
Sv: Häva köp?

Vet att det här inte är svar på din fråga egentligen, men jag skulle ha tagit mig en funderare på vad som egentligen hände vid ovanstående tillfälle, när din tränare "satte åt hästen rätt bra" vilket slutade med att den reser sig. Jag skulle också fundera över varför hästen reagerade med att bli rejält istadig från första början - hur definieras det, och hur löste din tränare problemet som uppstod? Det känns som att det har hänt något vid detta tillfälle eller andra när din tränare har ridit vilket lett till att hästen har börjat resa sig. Kanske är det så att tränarens ridstil inte passar denna häst? Om den alltid har ridits av en mjuk ryttare (och då menar jag inte mesig), och sedan kommer någon som "sätter åt den rätt bra", så kanske det är en anledning till att den börjar protestera. Kanske har den blivit rädd eller osäker vilket gör att den reagerar så kraftigt nu vid minsta lilla press från ryttarens sida?

Spekulationer från min sida, tränaren kan mycket väl vara en fantastisk ryttare och du har ett stort förtroende för denne, och jag har helt fel!

Så tänkte jag med.
En del hästar blir förtvivlade om man sätter dom på pottkanten. Jag tror faktiskt att det fanns en ordentlig anledning till att hon reste sig första gången.
Pressar man en häst för hårt får man olika reaktioner. En del gör rätt, andra blir istadiga och står still, en del blir jättestressade. Din kanske hittade den enda utväg den kom på, att resa sig rakt upp?
 
Sv: Häva köp?

Nu vet jag inte hur du gick till väga o vad hästen har för bakrund.
Men till nästa gång, om du bestämmer dig för att sälja vidare.
Provrid hästen flera gånger så du får testa olika situationer. Be ägaren visa hästen ordentligt, åk o titta när ägaren rider för tränare. Be att få ´se filmer från träningar o tävlingar. Kolla upp tävlingresultat.
Gör en grundlig besiktning med röntgen, be att få ut journaler.
 
Sv: Häva köp?

(jag har heller inte krävt så mycket men när min tränare red, som sätter åt hästarna rätt bra, har hon svarat med att bli rejält istadig och enligt tränaren även stegrat en gång- jag var då inte närvarande).

Jag tycker det låter som att tränaren pressat hästen att göra något den inte förstod och därmed försökt ta sig ur situationen på bästa möjlig sätt. Alltså, ingen bra tränare i mina ögon...

Jag hade nog faktiskt börjat med att byta tränare för att se om det hjälper hästen att återfå förtroendet för sin ryttare.

En häst är aldrig elak, den reagerar bara på instinkt när den tycker en situation blir obehaglig.

Så, byt tränare!

Lycka till! :)
 
Sv: Häva köp?

Nu vet jag inte hur du gick till väga o vad hästen har för bakrund.
Men till nästa gång, om du bestämmer dig för att sälja vidare.
Provrid hästen flera gånger så du får testa olika situationer. Be ägaren visa hästen ordentligt, åk o titta när ägaren rider för tränare. Be att få ´se filmer från träningar o tävlingar. Kolla upp tävlingresultat.
Gör en grundlig besiktning med röntgen, be att få ut journaler.

Har kollat ett antal filmer, pålle är både röntgad och besiktigad, har fina tävlingsresultat etc. Så det är gjort. Och på tävlingar är det inga problem, hästen älskar att tävla. Jag kan ju säga som så att rida henne i situationer där hon kan bli sur (markarbete, rida ut) är inget jag skulle vilja göra på henne längre men jag skulle utan tvekan sätta mig på henne för att hoppa. Hon är en tävlingsmaskin som är helnöjd direkt hon ser ett hinder i närheten. :)

Med "satte åt" var jag kanske lite otydlig, och eftersom jag inte såg vad som hände då är jag givetvis inte säker på vad som utlöste beteendet (men enligt tränaren kom det när hon bara ville att hästen skulle gå över stallplanen och hästen inte ville och hon satte i skänklarna rejält- resten av ridpasset på hårda 45 min gick tydligen finfint). Det är nu två månader sedan tränaren satt på hästen (hon har gjort det totalt 2 ggr) så jag tror inte det är problemet. Och jag kan bara tala för egen erfarenhet att jag tror inte alls det här har med smärta att göra. Hon kan hoppa 130-klasser utan att blinka, gå rejäla dressyrpass, tömköras, allt utan problem. De här situationerna när hon strulat är när någon annan ridit iväg åt ett annat håll och hon inte får rusa efter (som nu när hon gick över med mig), att hon blir själv i paddocken etc. Hon går alltså att rida själv hur bra som helst men går en annan häst åt ett annat håll blir hon riktigt irriterad om hon inte får följa efter, om hon vilat mer än en dag blir det också problem, osv. Därav tror jag inte det har med smärta att göra, utan mer humör.

Det är dessutom sällan hon visar humör när hon inte brunstar, under brunsten är det verkligen en riktig surkärring. Sen finns det kanske de som anser att det är en myt och att hästen kanske har extra ont i kroppen vid brunst, men oavsett så påverkar det humöret på henne. Och det kan jag ta, men inte att hon slår runt sådär. :( Hon får gärna bocka, tjura och backa men stegra sig det är inte ok. Inte när hon inte ens kan hålla balansen.
 
Sv: Häva köp?

Så tänkte jag med.
En del hästar blir förtvivlade om man sätter dom på pottkanten. Jag tror faktiskt att det fanns en ordentlig anledning till att hon reste sig första gången.
Pressar man en häst för hårt får man olika reaktioner. En del gör rätt, andra blir istadiga och står still, en del blir jättestressade. Din kanske hittade den enda utväg den kom på, att resa sig rakt upp?

Fast kan man säga att det är att pressa en häst för hårt, att ta en förhållning när den vill galoppera? Dessutom hade hon ju redan travat en bit när hon reste sig. Då skulle man ju aldrig kunna rida om det är att pressa för hårt. Hon går alltså LA dressyr, 130 hopp i vanliga fall. Att trava istället för att galoppera känns inte som en hård press..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 084
Senast: Elendil
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 623
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp