Häva hästköp?

Det jag undrar om är om det är någon som vet vad som krävs för att kunna häva ett köp. Sen att det har lagts in förslag på varför han agerar är positivt tycker jag, vi är tacksamma för alla förslag vi får för att hjälpa honom. Och mamma droppar är inget man stoppar in i munnen utan en slags salva man sätter i näsborrarna så att det blir mer behagligt och lugnande i omgivningen. Och ja, dessa droppar kan lugna en häst men ändå inte göra så att de blir drogade och avtrubbade. Används ibland på tävlingshästar på hög nivå så de inte ska vara så taggade på tävlingar. Är tillåtet och inget receptbelagt.
Jag tycker framförallt du ska börja med att tala, prata med säljaren. Min märr tycker inte om alla platser, när jag var skadad kunde jag låta henne vara hos någon annan. , proffessionell. Hon lugnade aldrig ned sig. Hemma så riktigt ser en hur hon pustar ut och vilar och intar sitt revir. Vad jag menar är att hon är lugn hemma men mer, kanske, svårriden annorstädes. Det kanske inte är "er" häst som trivs hos er utan hästen kanske letar efter ett annat hem. Angående Min märr, emellanåt kan jag tycka att falukorv är ett bra alternativ, då skriker jag falukorv, falukorv, ungefär. Väldigt balanserat :o:o:o:o:o:o:devil::devil::devil::devil::devil::devil: Men hon förtjänar hot då, märren alltså, när hon inte kan lugna ned sig. Jag har väldigt roligt med mina hästar för jag brukar rida runt i skogen och skrika " jag är ingen älg" när det är höst och älgjakt. Alla älskar mig:p:p:p:p:p:p:p:p, dvs bara de inte behöver ha med mig att göra. :meh::meh:
 
Vi angav att vi skulle ha en lugn, trygg häst som vi mest skulle skogsmulla med. Tror oxå det kan bli svårt att häva köpet, men är mycket besviken på säljaren som hade klart för sig vad vi sökte. Och som inte kunde tänka sig att hjälpa oss när vi ganska så snart signalerade att det var något som inte stämde. Hon har varit fullt medveten om att hon sålde en häst som blir osäker i olika situationer.

i och med att ni har köpt av näringsidkare så kan det ju finnas en lucka.
Har ni i konkreta termer bett om att få häva köpet?

Jag kan förstå er besvikelse, men man får tänka på att hästar är individer som kan reagera helt olikartat i olika miljöer. Det är inte alls säkert att säljaren har lurat er.

Exempel:
En tjej köpte i augusti -15 en trevlig unghäst. Hästen var ranglåg, oproblematisk, lätthanterad.
Hästen togs till det nya hemmet.
Där hamnade han tillsammans med "vekare" hästar och blev högst i rang, både i hagen och utanför. Hästen började attackera sin ägare, som är en mild person. Högg, sparkade.
Man fick mig att ta över hästen.-
Här är han åter lägst i rang i hagen och jättelätt att hantera. Det aggressiva beteende som beskrivits hos tjejen som köpte hästen i höstas, har inte synts minsta antydan till här.

Tjejen var förstås besviken på att de som sålt hästen till henne, inte var villiga att ta den tillbaka - men hon har inte anklagat dem för att lura henne.
När hästen kommit till mig (för 2½ månad sedan) kan man ju enkelt se att det var miljön som påverkat hästens beteende.
 
i och med att ni har köpt av näringsidkare så kan det ju finnas en lucka.
Har ni i konkreta termer bett om att få häva köpet?

Jag kan förstå er besvikelse, men man får tänka på att hästar är individer som kan reagera helt olikartat i olika miljöer. Det är inte alls säkert att säljaren har lurat er.

Exempel:
En tjej köpte i augusti -15 en trevlig unghäst. Hästen var ranglåg, oproblematisk, lätthanterad.
Hästen togs till det nya hemmet.
Där hamnade han tillsammans med "vekare" hästar och blev högst i rang, både i hagen och utanför. Hästen började attackera sin ägare, som är en mild person. Högg, sparkade.
Man fick mig att ta över hästen.-
Här är han åter lägst i rang i hagen och jättelätt att hantera. Det aggressiva beteende som beskrivits hos tjejen som köpte hästen i höstas, har inte synts minsta antydan till här.

Tjejen var förstås besviken på att de som sålt hästen till henne, inte var villiga att ta den tillbaka - men hon har inte anklagat dem för att lura henne.
När hästen kommit till mig (för 2½ månad sedan) kan man ju enkelt se att det var miljön som påverkat hästens beteende.
@Camama Håller med ovanstående. När jag var tonåring och red en häst, världens snällaste, tyckte jag. Jag skickade in den dåvarande kärleken för att borsta eller sadla eller sätta på grimman eller något. Grabben kommit med hästen efter sig, hästens öron låg alldeles bakåt och bet i luften och såg riktigt otäck ut. Det var lite traumatiskt så det sitter tydligt i mitt minne, det fanns inte i min verklighet att hästen kunde göra så. Såg det aldrig mer, hästen var snäll igen. Jag hade sålt den hästen som snäll om det var min Och jag inte upplevt ovanstående. Den Kärleken varade inte så länge :-)

Nu har ni hoppas jag inte upplevt liknande utan det verkar vara en snäll häst. Säljaren kanske kan hjälpa er att hitta en ny ägare till hästen. En häst är inte en moped.
 
Senast ändrad:
OM man kan bevisa att säljaren visste att hästen är osäker, lättskrämd osv OCH säljaren verkligen informerades om att ni sökte en lugn, trygg och säker häst så är det grund för hävning @Camama

Har du reklamerat? Om inte måste du göra det, snarast.

Sen kommer bevisbördan på att hästen såvitt säljaren vet är lugn och trygg ligga på säljaren. Då köpet faller under konsumentlagen anses fel som visar sig första 6 mån efter köp ha funnits vid köpet om inte säljaren kan visa på motsatsen.

Jag vet inte vad du har för grund för att säljaren vet att hen sålt en lättstressad och lättskrämd häst. Men allt handlar om bevis. Kan säljaren visa på att hästen varit lugn och trygg måste du motbevisa det.

Sen beroende på vad hästen kostat osv får du ju bestämma om ni vill stämma säljaren i rätten och riskera att få ökade kostnader, och få betala säljarens kostnader om ni förlorar.
 
Nu har jag fått några synpunkter som är relevanta i sammanhanget, och vi kommer inte att försöka häva köpet, jag ville bara kolla hur möjligheterna var där. Jag skulle egentligen inte vilja att hästen kom tillbaka till förra ägaren, då säljer jag hellre honom till någon annan. Men vi kommer att fortsätta ta hjälp med honom, han gör ju framsteg och även om han aldrig kommer att bli den hästen som vi sökte efter så kanske det kan bli på en acceptabel nivå, om inget annat får vi sälja honom och givetvis vara ärliga mot den som i så fall är intresserad av att köpa. Tack till er som svarat på min egentliga fråga!
 
Jag har haft en häst som var extremt rädd för höger sida.Jag började då med att stå på dess vä sida men ge henne godis med armen under hennes hals o mata henne på hö sida.Efter hand knackade jag på hennes Hö sida varje gång hon fick godis så.Sen när det var befäst la jag armen runt o över halsen fortfarande stående på vä sida knackade på halsen o gav henne godis.Till slut hängde jag på henne och knackade på halsen gav godis.Sen gjorde jag samma sak varje gång jag hoppade upp.Sen red jag kände jag att hon började bli spänd stanna och knacka ge godis.På då sätt blev Hö sida positiv och jag lyckades bryta beteendet
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi köpte en häst som familjehäst då vi alla i familjen rider för ett par månader sen. Hästen var lugn när vi provred och det var inga...
Svar
16
· Visningar
3 234
Senast: Itzyditzy
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 529
Senast: mollyphlox
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 107
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Hej! Vet att det finns många tidigare trådar om KS hästar men vill få så mycket historier och information som möjligt. Efter en veckas...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Joline123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp