Häva hästköp?

Jag har en vän vars snälla goa fjording också gjorde oväntade och mycket explosiva saker ibland medan han kunde vara väldigt lugn och fin ibland. Efter mycket om och men konstaterade man att han hade ont, antagligen mycket ont. Det var något krångligt fel i hovregionen, minns inte exakt vad men det kan kvitta.
@Alexandra_W (jag kan inte tagga tydligen..) har också råkat ut för något liknande, där vill jag minnas att det var något med nacken.
En häst som är så ojämnt "rädd" skulle jag kolla igenom mkt noga, om man inte hittar något direkt skulle jag vilja få provbehandla med Metacam för att se om det gjorde någon skillnad.
Jag skulle också informera säljaren om detta, visar det sig vara något fel på hästen kan det ju bli aktuellt att häva köpet beroende på vad man hittar.

Inte nacken - fast "alla" trodde det först. Men det var bakknäet. Smärta var det iaf, trots att ingen hittade något fel/hälta/etc. De flesta ansåg då "lynnesfel" men tack vare en engagerad veterinär som var på fortbildning om smärta på häst och "pain face" så sattes han på metacam. Och blev bättre. Inte lynnesfel utan ont. Men var? Klinikbesök ett så tyckte den vet att ingen smärta från skelett/leder/etc utan ville lägga in på medicinutredning. Det ville inte jag. Klinikbesök 2 och en vet som noga lyssnade och sen letade symptom med mikroskop. Ev lite lite reaktion i knäet, och rör sig ju lite lite som en knähäst. Vi bedövar. UL visade en rätt ordentlig knäledsinfl. Både vet och jag var skeptiska att det skulle vara det. Men han behandlades. Och blev normal i humöret igen...
 
Fullt normalt att en häst förändrar beteende och blir osäker i en ny miljö, det betyder ytterst sällan att den varit drogad vid provridningen!

Du låter ju väldigt osäker själv också vilket såklart gör hästen räddare. Ha kontroll över dina tanker och din egen rädsla när du rider och hanterar hästen, de känner varenda liten känsla du förmedlar så se till att du förmedlar känslor av lugn och trygghet! :)
 
@canama du är helt ny på forumet vad jag ser och din tråd och problematik är rätt svår att svara på då det inte framgår vad det egentligen är du frågar om . Men du kommer få många svar högt och lågt ändå eftersom du valt ett diskussions forum
Inte nacken - fast "alla" trodde det först. Men det var bakknäet. Smärta var det iaf, trots att ingen hittade något fel/hälta/etc. De flesta ansåg då "lynnesfel" men tack vare en engagerad veterinär som var på fortbildning om smärta på häst och "pain face" så sattes han på metacam. Och blev bättre. Inte lynnesfel utan ont. Men var? Klinikbesök ett så tyckte den vet att ingen smärta från skelett/leder/etc utan ville lägga in på medicinutredning. Det ville inte jag. Klinikbesök 2 och en vet som noga lyssnade och sen letade symptom med mikroskop. Ev lite lite reaktion i knäet, och rör sig ju lite lite som en knähäst. Vi bedövar. UL visade en rätt ordentlig knäledsinfl. Både vet och jag var skeptiska att det skulle vara det. Men han behandlades. Och blev normal i humöret igen...

Och här blir det ju precis det som är problematiken när man postar hanteringsproblem osv på sociala diskussionsforum . Vips har du och x andra användare tex identifierat problem ni själva haft och associerar och svarar utifrån det .
Det är ingen kritik mot dig /er i sak - men jag kommenterar eftersom det är precis detta som blir så problematiskt när en trådskapare väljer att fråga sociala media på diskussions forum om medicinska problem/rättsliga tvister osv .
 
Varför är det så? Finns det forskning på det? :)
Jadå det finns forskning på det och etablerad :)
Det har primärt att göra med att hästens höger och vänster hjärnhalva inte fungerar som vår . De är separerade och väldigt intressant utifrån det att förstå hur de funkar/reagerar .

Det i kombo med att människor oftast enligt "tradition" hanterar hästen på vänster sida.

Det är mycket relevant forskning som framkommit senaste åren ang just detta och därav finns tex ett sen längre konstaterat uttryck att " när du Visar hästen ett objekt/situation från andra hållet är det en ny dag /situation för den ";)

Just utifrån denna forskning har det blivit tydliggjort hur viktigt det är att hantera hästarna "liksidigt" i all hantering grundmässigt .
 
Varför är det så? Finns det forskning på det? :)

Jag vet faktiskt inte. Det var min hovis som uppmärksammade mig på det och det stämmer väldigt väl. Jag hanterar nästan bara unghästar och de har ju inget inlärt begrepp om varifrån man "normalt sett" hanterar dem.
 
Jag vet faktiskt inte. Det var min hovis som uppmärksammade mig på det och det stämmer väldigt väl. Jag hanterar nästan bara unghästar och de har ju inget inlärt begrepp om varifrån man "normalt sett" hanterar dem.
Ska ha det i åtanke - har en lite sprättig unghäst.
 
Fullt normalt att en häst förändrar beteende och blir osäker i en ny miljö, det betyder ytterst sällan att den varit drogad vid provridningen!

Du låter ju väldigt osäker själv också vilket såklart gör hästen räddare. Ha kontroll över dina tanker och din egen rädsla när du rider och hanterar hästen, de känner varenda liten känsla du förmedlar så se till att du förmedlar känslor av lugn och trygghet! :)
Drogad sa jag inte att jag trodde den var, att få "mammadroppar" som är samma substans som i modersmjölk är lite skillnad mot att bli drogad. Vi är fullt medvetna om att det kan ta tid för en häst att anpassa sig och vi lät honom få landa. Jag kan oxå säga dig att jag inte är ett enda dugg osäker när jag jobbar med hästar från marken, vilket vi har gjort och fortfarande gör med alla våra hästar. Har dessutom haft en unghäst som vi jobbat mycket med, han var helt förvildad när han kom, blivit misshandlad och vanvårdad. Idag som 5-åring världens goaste och tryggaste häst. Så nåt måste vi ju ändå göra rätt med när vi tränar våra hästar. Har du inte tilliten från marken har du det inte heller från ryggen. Däremot så är jag inte längre säker när jag rider honom, därför rider vår medryttare honom, hon är helt säker och han får ändå skräck attacker med henne.
 
Jadå det finns forskning på det och etablerad :)
Det har primärt att göra med att hästens höger och vänster hjärnhalva inte fungerar som vår . De är separerade och väldigt intressant utifrån det att förstå hur de funkar/reagerar .

Det i kombo med att människor oftast enligt "tradition" hanterar hästen på vänster sida.

Det är mycket relevant forskning som framkommit senaste åren ang just detta och därav finns tex ett sen längre konstaterat uttryck att " när du Visar hästen ett objekt/situation från andra hållet är det en ny dag /situation för den ";)

Just utifrån denna forskning har det blivit tydliggjort hur viktigt det är att hantera hästarna "liksidigt" i all hantering grundmässigt .
Japp, det stämmer att de måste få allt nytt från bägge sidor, därför är vi noga med att arbeta från bägge håll.
 
Jag tror ärligt talat att du har en större chans att sälja hästen till någon annan än häva hästköpet...
Ja men vi kommer att försöka lite till, det är han värd! Han kan ju inte hjälpa att han är så här och det är en genomärlig häst som är supergo!
 
@canama du är helt ny på forumet vad jag ser och din tråd och problematik är rätt svår att svara på då det inte framgår vad det egentligen är du frågar om . Men du kommer få många svar högt och lågt ändå eftersom du valt ett diskussions forum


Och här blir det ju precis det som är problematiken när man postar hanteringsproblem osv på sociala diskussionsforum . Vips har du och x andra användare tex identifierat problem ni själva haft och associerar och svarar utifrån det .
Det är ingen kritik mot dig /er i sak - men jag kommenterar eftersom det är precis detta som blir så problematiskt när en trådskapare väljer att fråga sociala media på diskussions forum om medicinska problem/rättsliga tvister osv .
Jag vill bara höra om det är någon som vet hur det fungerar, det är svårt att hitta nåt själv på nätet. Läser man hur det funkar när man som privatperson köper från företag kan man tolka det som att man kan häva köp inom viss tid när inte "varan" i detta fallet en levande varelse inte uppfyller det ändamål man köpte hästen för.
 
Ser hästen dåligt?
Vi har funderat på detta, men han blev besiktigad innan köp. Och vi hade gärna tagit honom till en klinik, men just nu skulle jag inte vilja utsätta honom för en transport till klinik. Vi lasttränar honom nu så sakta så inte det oxå blir något farligt.
 
Vi har funderat på detta, men han blev besiktigad innan köp. Och vi hade gärna tagit honom till en klinik, men just nu skulle jag inte vilja utsätta honom för en transport till klinik. Vi lasttränar honom nu så sakta så inte det oxå blir något farligt.
När det kommer till ögon, så är det inget som ingår i normal besiktning. Så för en sådan besiktning krävs speciell undersökning, samt även speciell veterinär
 
@Camama jag förstår inte alls vad du undrar om i tråden utifrån dina inlägg :(

Och "mamma dropparna" ?
Menar du alltså att en häst med diverse beteenden osv skulle bli bättre om den får lite "mamma mjölk" ??? :(
 
@Camama jag förstår inte alls vad du undrar om i tråden utifrån dina inlägg :(

Och "mamma dropparna" ?
Menar du alltså att en häst med diverse beteenden osv skulle bli bättre om den får lite "mamma mjölk" ??? :(
Det jag undrar om är om det är någon som vet vad som krävs för att kunna häva ett köp. Sen att det har lagts in förslag på varför han agerar är positivt tycker jag, vi är tacksamma för alla förslag vi får för att hjälpa honom. Och mamma droppar är inget man stoppar in i munnen utan en slags salva man sätter i näsborrarna så att det blir mer behagligt och lugnande i omgivningen. Och ja, dessa droppar kan lugna en häst men ändå inte göra så att de blir drogade och avtrubbade. Används ibland på tävlingshästar på hög nivå så de inte ska vara så taggade på tävlingar. Är tillåtet och inget receptbelagt.
 
Det jag undrar om är om det är någon som vet vad som krävs för att kunna häva ett köp. Sen att det har lagts in förslag på varför han agerar är positivt tycker jag, vi är tacksamma för alla förslag vi får för att hjälpa honom. Och mamma droppar är inget man stoppar in i munnen utan en slags salva man sätter i näsborrarna så att det blir mer behagligt och lugnande i omgivningen. Och ja, dessa droppar kan lugna en häst men ändå inte göra så att de blir drogade och avtrubbade. Används ibland på tävlingshästar på hög nivå så de inte ska vara så taggade på tävlingar. Är tillåtet och inget receptbelagt.

Vad som krävs beror helt på vem du köpt av, näringsidkare eller privatperson, hur köpet gick till och vad som står i avtalet. Sen krävs det alltid att varan är felaktig och felet fanns vid köpet. Så man kan inte svara enkelt på det. Om du kan hävda ditt köp går heller inte svara "ja eller nej" på rakt av, vilket svar i tråden visar :) sen krävs att man reklamerar i tid med osv.

Stora problemet i ditt fall är att det du beskriver borde du märkt vid provridningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi köpte en häst som familjehäst då vi alla i familjen rider för ett par månader sen. Hästen var lugn när vi provred och det var inga...
Svar
16
· Visningar
3 234
Senast: Itzyditzy
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 529
Senast: mollyphlox
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 107
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Hej! Vet att det finns många tidigare trådar om KS hästar men vill få så mycket historier och information som möjligt. Efter en veckas...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Joline123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp