Häva hästköp?

Camama

Trådstartare
Vi har köpt en häst av ett företag och har haft den i ca 3 månader nu. Vi märkte direkt att hästen var onaturligt rädd för mycket. Nu har vi jobbat den med NH och tagit hjälp av tränare inom detta. Vi har oxå fått ta in en tjej som hjälper oss att rida den efter en skentur som heter duga med avfallning som följd. Hästen blir rädd med henne oxå, men hon är yngre och mer modig än jag. Avtrillningen satte sina spår. Hästen är nu trygg med oss och jätteduktig i arbete från marken och har blivit säkrare över lag. När vi provred var hästen lugn i detta, och det kändes bra. Har dock i efterhand fått höra om träningsmetoder som inte är något som jag hade kunnat stå för, och i detta fallet har det resulterat i en osäker häst. I trafik är han helt lugn, och när vi rider ut går det bra, det är hanteringen som är i anknytning till honom som är problemet. Detta måste säljaren ha vetat om, men vill inte ha att göra med oss överhuvudtaget när jag bett om råd. Hur fungerar det med ett återköp i sådana här situationer? Hon har ju inte berättat hur rädd han blir och vilket flykt beteende som då kommer fram. Vi misstänker att hästen fått nåt som lugnade innan vi provred, typ "mammadroppar".
 
Jag känner väl rent krasst att om ni nu blev medvetna om hästens onaturliga rädslor redan första tiden, och inte var intresserade av att häva köpet då(?) så blir det nog svårt att få igenom det såhär tre månader senare - speciellt om hästen har gjort framsteg med vissa av rädslorna.

Jag ska dock tillägga att jag inte har så mycket egen kunskap inom området, men rider lite extra i ett försäljningsstall där det ibland händer att det blir olika processer för att köparen inte anser att hästen är som förväntat, och då kräver återköp.

Det finns ju speciella hästjurister som ger gratis rådgivning. Kanske är det värt att vända er dit?
 
Jag känner väl rent krasst att om ni nu blev medvetna om hästens onaturliga rädslor redan första tiden, och inte var intresserade av att häva köpet då(?) så blir det nog svårt att få igenom det såhär tre månader senare - speciellt om hästen har gjort framsteg med vissa av rädslorna.

Jag ska dock tillägga att jag inte har så mycket egen kunskap inom området, men rider lite extra i ett försäljningsstall där det ibland händer att det blir olika processer för att köparen inte anser att hästen är som förväntat, och då kräver återköp.

Det finns ju speciella hästjurister som ger gratis rådgivning. Kanske är det värt att vända er dit?
Vi hade kontakt med säljaren flera gånger men fick som svar att hästen behövde tid. Så vi fortsatte att jobba från marken och han har ju gjort framsteg, men tror inte att vi någonsin kommer att nå fram till en helt säker häst. Vi hade oxå gjort tydligt att hela familjen skulle kunna vara runt den och hantera den, även våra barn. Och han är ju en supersnäll häst och det är ju inte hans fel att han inte kan kontrollera sina rädslor...
 
Mycket beror på vad ni har uppgett att hästen ska användas till och hur ni vill att den ska vara, om det finns någon möjlighet att häva köpet.
Finns det fel på hästen kan man reklamera men det ska göra så fort man upptäcker felet. Som jag förstår det finns det egentligen inte något direkt fel på hästen bara det att köpare och häst inte riktigt fungerar ihop. Vad jag förstår så fungerade hästen vid provridning men var osäker när den kom till det nya stället. Det handlar om levande djur som reagerar olika på flytt, nya människor, ny hantering och om ni inte hittar något som verkligen styrker att hästen varit lika rädd hos säljaren kommer det att bli väldigt svårt att diva det.
Det enda logiska skulle vara om man som köpare klart angett att just att hästen är orädd är ett krav. Men då borde man ha reklamerat direkt.

Tyvärr tror jag att det kommer att kosta er väldigt mycket att driva det vidare och chansen att få rätt är inte så stor med de fakta som finns här. Finns säker mer som inte kommer fram här och man måste veta allt för att säga det ena eller andra.
Om du väljer att kontakta en jurist så tänk på att dessa är "affärsdrivande" och inte helt sällan gärna ställer upp och driver ärenden även om de innerst inne vet att det är hopplöst. Dom får ju betalt i vilket fall. Så kolla upp den ni väljer noga så att ni inte blir lurade dubbelt upp så att säga.
 
Mycket beror på vad ni har uppgett att hästen ska användas till och hur ni vill att den ska vara, om det finns någon möjlighet att häva köpet.
Finns det fel på hästen kan man reklamera men det ska göra så fort man upptäcker felet. Som jag förstår det finns det egentligen inte något direkt fel på hästen bara det att köpare och häst inte riktigt fungerar ihop. Vad jag förstår så fungerade hästen vid provridning men var osäker när den kom till det nya stället. Det handlar om levande djur som reagerar olika på flytt, nya människor, ny hantering och om ni inte hittar något som verkligen styrker att hästen varit lika rädd hos säljaren kommer det att bli väldigt svårt att diva det.
Det enda logiska skulle vara om man som köpare klart angett att just att hästen är orädd är ett krav. Men då borde man ha reklamerat direkt.

Tyvärr tror jag att det kommer att kosta er väldigt mycket att driva det vidare och chansen att få rätt är inte så stor med de fakta som finns här. Finns säker mer som inte kommer fram här och man måste veta allt för att säga det ena eller andra.
Om du väljer att kontakta en jurist så tänk på att dessa är "affärsdrivande" och inte helt sällan gärna ställer upp och driver ärenden även om de innerst inne vet att det är hopplöst. Dom får ju betalt i vilket fall. Så kolla upp den ni väljer noga så att ni inte blir lurade dubbelt upp så att säga.
Vi angav att vi skulle ha en lugn, trygg häst som vi mest skulle skogsmulla med. Tror oxå det kan bli svårt att häva köpet, men är mycket besviken på säljaren som hade klart för sig vad vi sökte. Och som inte kunde tänka sig att hjälpa oss när vi ganska så snart signalerade att det var något som inte stämde. Hon har varit fullt medveten om att hon sålde en häst som blir osäker i olika situationer.
 
Den går alltså att rida ut och i trafik men blir rädd i andra situationer? Du kan inte vara lite mer specifik? Är det skoning, när man sadlar, vad är det som gör den rädd? Vad gjorde att den skenade (stack den eller skenade den)?
Har ni hästvana sedan innan, haft egna hästar osv?
 
Alltid när jag hör sånt här vill jag skriva lite råd, men sen kommer jag på att min kompis uttryckt det mycket bättre så jag citerar hennes blogginlägg istället:

"I recently moved to the countryside and was asked to source a horse for my boss's daughter, C. I looked at all the usual avenues and ended up seeing a lovely horse online, ticked all the boxes and was little under half an hour from me. When I called I discovered the guy was a dealer and he also had some other horses which may interest me. Here we found 'Table' a lovely young Irish horse who schooled beautifully and felt as safe as houses. I remember trying to get a nice picture of him to show C - no plastic bag waving/key jangling or sand throwing could make him prick his ears or look remotely interested I told my boss to forget the mare she had her eye on and that Table was the one, hands down. After another visit with C herself and some negotiations - Table was ours. He flew through a 5 stage vetting and X-Ray's - the vet told me we had a lovely horse.

Table was dropped off for us a couple of days later, he arrived covered in sweat and extremely tucked up, a bit odd I thought for such a short journey and such a 'chilled' horse. We put him in a paddock next to his new friends to let him settle down.

Later that day he pranced onto the yard, almost knocked me flying as I took him into his new stable and I later found him with his front legs over the stable door. I couldn't pick his feet up, let alone pick them out. He dragged me across the yard so many times and barged through his door as I tried to go in I lost count. He even escaped and had me running after him for half an hour around the perimeter of the house.

After two weeks of the same problems I started to wonder how on earth the farrier had managed to get shoes on him.

The builders working on the house were local men "Oh he's got a bad reputation" "He dopes his horses" "My friend ended up with a rogue horse from him, almost killed her"

Did I immediately demand a refund and for Table to be returned? Had he been doped? Had I fallen victim to one of the many 'dodgy dealers' of this country?

No.

I had bought a YOUNG horse who's last trip on a Lorry was all the way from Ireland. He was boxed up alone and brought to live with strange people and horses, a new yard with barely any horse smell yet and a completely different routine. We gave him TIME to settle in, worked on the ground with him EVERY DAY, got him settled in a ROUTINE, kept his handlers to a minimum. The only thing we immediately changed was his name!

A few weeks down the line he is such a kind horse with a big heart, always tries his best and always keeps you safe - He is once again the horse I originally viewed.

I see far too often on these sites lovely looking horses being sold then appearing a few days later on the market with claims of the seller lying, the horse being a nut case and the owner has done nothing wrong. These are invariably youngsters or finer, more blooded types. The general horse owner is NOT an experienced Horse(wo)man. You CAN'T expect to buy a youngster and ride around exactly like you did when he was in an environment he felt safe.

When buying a horse TAKE AN EXPERIENCED PERSON WITH YOU, view the horse a couple of times, go early in the morning so you are the first to sit on as horses often have a few appointments in a day. Give your new horse TIME. I have worked with horses all my life and it took me a week to pick Apollo's feet out without getting squashed or catapulted across the stable GET LESSONS, take advice from qualified, experienced people - not the keyboard warriors.

If Apollo had gone somewhere else with less experienced owners who knows where he would have ended up, going through the same unsettled cycle and his behaviour snowballing until someone gets hurt.

If a dealer says the horse is good to hack, they have hacked the horse and he has been good. Horses are sensitive, if they can't take confidence and sound advice from you you will have problems. Dealers should offer advice and help if you're having issues, but they are not there to teach you and hold your hand every step of the way, that's what your instructor is for.

I have purchased horses from some of these dealers who keep popping up as dodgy - I can't condone the money going missing or rudeness some clients of theirs have experienced however I have never had any problems with any of these horses. Was I just lucky, or is it because I know what I'm doing and always took somebody to give a second opinion?

Before everyone thinks I'm showing off about my amazing horsemanship... On the flip side I have had foot-perfect horses for 6 weeks then one day they explode. Your instructor isn't a mind reader, but they will definitely help you make better choices so there is less of a palava because in the end, it's the horses who suffer."
 
Den går alltså att rida ut och i trafik men blir rädd i andra situationer? Du kan inte vara lite mer specifik? Är det skoning, när man sadlar, vad är det som gör den rädd? Vad gjorde att den skenade (stack den eller skenade den)?
Har ni hästvana sedan innan, haft egna hästar osv?
Det kan komma traktorer utan problem, man kan tuta brevid honom osv. Men står jag brevid och tar av jackan så skyggar han. Står han och äter hö och jag är runt om så blir han rädd om jag klappar honom. Alltid på hans högra sida han blir rädd. Hovis fungerade även om han var skeptisk tills vi kon till hö bak. Har haft hjälp av tränare i nh osv som oxå kliar sig i huvudet. Det här att bli rädd för något som smäller eller ramlar har vi hjälpligt tränat bort. Tappar du dock något från ryggen flyr han. Den skenade och vi vet inte för vad. Allt som är flygigt kan vara farligt, tex en uppknäppt jacka.
 
Det här är svårt, vi hade en häst som var den tryggaste och pålitligaste som gick att leta upp. I varje fall så länge han befann sig i sin vanliga miljö, flyttade man på honom så blev han helvild och såg minst sagt skrämmande ut. Tänker att det kan vara något sådant, sista flytten vi gjorde var 2006 och det tog 6 månader innan han hade hittat tillbaka till sitt vanliga trygga och pålitliga jag igen.
Det här känns som att det kan bli knepigt att reklamera, en häst är ju inte tryggare än den som hanterar vilket kan vara svårt att skylla säljaren för.
 
Det kan komma traktorer utan problem, man kan tuta brevid honom osv. Men står jag brevid och tar av jackan så skyggar han. Står han och äter hö och jag är runt om så blir han rädd om jag klappar honom. Alltid på hans högra sida han blir rädd. Hovis fungerade även om han var skeptisk tills vi kon till hö bak. Har haft hjälp av tränare i nh osv som oxå kliar sig i huvudet. Det här att bli rädd för något som smäller eller ramlar har vi hjälpligt tränat bort. Tappar du dock något från ryggen flyr han. Den skenade och vi vet inte för vad. Allt som är flygigt kan vara farligt, tex en uppknäppt jacka.
Ser hästen dåligt?
 
Jag hade börjat med att säkra att synen är intakt. Det låter onekligen som delvis ett problem med syn på höger öga.

En låsning på höger sida alt. annan smärta kan också förklara en oro på höger sida. Hästen vill inte att man ska komma att pilla där, och reagerar för att freda sig.

En reklamation tror jag blir oerhört svårt att driva igenom, och i vilket fall som helst mycket kostsam. Särskilt om ni inte hittar något egentligt fel på hästen, och dessutom accepterat felet utan reklamation.
 
Generellt sett är hästar betydligt räddare på höger sida än vänster. Kanske ingen förklaring i det här fallet men det är ändå ett faktum.
 
Jag har en vän vars snälla goa fjording också gjorde oväntade och mycket explosiva saker ibland medan han kunde vara väldigt lugn och fin ibland. Efter mycket om och men konstaterade man att han hade ont, antagligen mycket ont. Det var något krångligt fel i hovregionen, minns inte exakt vad men det kan kvitta.
@Alexandra_W (jag kan inte tagga tydligen..) har också råkat ut för något liknande, där vill jag minnas att det var något med nacken.
En häst som är så ojämnt "rädd" skulle jag kolla igenom mkt noga, om man inte hittar något direkt skulle jag vilja få provbehandla med Metacam för att se om det gjorde någon skillnad.
Jag skulle också informera säljaren om detta, visar det sig vara något fel på hästen kan det ju bli aktuellt att häva köpet beroende på vad man hittar.
 
Sen vill jag tillägga att hästar absolut kan bli väldigt förändrade vid flytt, vi hade en som inte va sig själv på månader efter att vi flyttat. Och då bytte hon ju bara stall, inte ägare.
 
Är det ett företag ni köpt så tror jag att er bästa chans är att byta in hästen. Ofta har hästhandlare den möjligheten att ni lämnar tillbaka hästen och sen får en ny likvärdig som passar er bättre. Men det kanske redan diskuterats med säljaren?
 
@canama din tråd och problematik är rätt svår att svara på då det inte framgår vad det egentligen är du frågar om . Men du kommer få många svar högt och lågt ändå eftersom du valt ett diskussions forum .

Vad är det du undrar om ? Vill ni reklamera hästen osv ? Isåfall är det enklare att konsultera en jurist för fri rådgivning initialt eftersom ingen här kommer kunna svara riktigt ffa utifrån att det endast blir din egen version i skrift som finns, och man tolkar skriven text olika osv .
Just ett diskussionsforum är sällan ett medie att förlita sig på om det gäller juridik .

Vad är "mammadroppar" ?
 
Senast ändrad:
Vi har köpt en häst av ett företag och har haft den i ca 3 månader nu. Vi märkte direkt att hästen var onaturligt rädd för mycket. Nu har vi jobbat den med NH och tagit hjälp av tränare inom detta. Vi har oxå fått ta in en tjej som hjälper oss att rida den efter en skentur som heter duga med avfallning som följd. Hästen blir rädd med henne oxå, men hon är yngre och mer modig än jag. Avtrillningen satte sina spår. Hästen är nu trygg med oss och jätteduktig i arbete från marken och har blivit säkrare över lag. När vi provred var hästen lugn i detta, och det kändes bra. Har dock i efterhand fått höra om träningsmetoder som inte är något som jag hade kunnat stå för, och i detta fallet har det resulterat i en osäker häst. I trafik är han helt lugn, och när vi rider ut går det bra, det är hanteringen som är i anknytning till honom som är problemet. Detta måste säljaren ha vetat om, men vill inte ha att göra med oss överhuvudtaget när jag bett om råd. Hur fungerar det med ett återköp i sådana här situationer? Hon har ju inte berättat hur rädd han blir och vilket flykt beteende som då kommer fram. Vi misstänker att hästen fått nåt som lugnade innan vi provred, typ "mammadroppar".


Jag förstår inte riktigt, är det vid hantering eller ridning? Varför skenade den? Vad hände då? Samtidigt skriver du att den är lugn i trafiken och det går bra att rida ut.
Hästar reagerar väldigt olika och dessutom på väldigt olika saker. Min häst t ex blir väldigt rädd när något hamnar på golvet i stallgången när hon står där. Om jag tar av täcket och lägger på golvet vid henne, eller om ett grimskaft hänger från grimman och ner på golvet blir hon skiträdd. Det kan t o m var hennes benskydd som ligger i en hög framför henne. Varför? Ingen aning. Vad gör jag? Undviker att lägga saker på golvet helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi köpte en häst som familjehäst då vi alla i familjen rider för ett par månader sen. Hästen var lugn när vi provred och det var inga...
Svar
16
· Visningar
3 234
Senast: Itzyditzy
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 529
Senast: mollyphlox
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 107
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Hej! Vet att det finns många tidigare trådar om KS hästar men vill få så mycket historier och information som möjligt. Efter en veckas...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Joline123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp