Hästvakt?

Och åker jag iväg (var iväg två dagar på grund av jobb nu för ett tag sen), packar jag allt hö och gör i ordning kraften innan. Så behöver hästvakten enbart mocka och byta vatten.
 
Nu är jag visserligen inackorderad, men jag är den enda och sen stallägaren.
Vi hjälper varandra, till vardags sköter jag både hans och mina egna hästar och om jag behöver åka iväg så får han sköta alla.
Skulle vi mot förmodan vara bortresta samtidigt har vi vänner och grannar som hjälpertill.
Hittills har det aldrig varit ett problem att åka på semester ett par veckor om man vill det.
Då har jag ändå 4 hästar och stallägaren 3...
 
De senaste gångerna har jag anlitat min makes bror :) Han bor bara ett par kilometer från oss så det blir ingen värre resväg och mina hästar är lättskötta ute på lösdrift så det blir inte så betungande för honom. Skulle han inte kunna så frågar jag mina föräldrar. De bor längre undan men skulle fixa det de få ggr vi är borta.
Vi är sällan borta men är vi det så är det max två nätter.
 
Jag reser sällan vintertid bort. Isåfall är det över dagen, max en natt men då tar mina föräldrar lite göromål.
Har en kompis som bor några km ifrån mig, hon har också häst och gård. Vi brukar utbyta tjänster med varandra. Detta brukar ske mest sommartid och då går de på bete, bara att kolla vatten och hästarna.
I somras var jag borta två veckor då tog hon hand om dem, de var på bete då. Hade fixat stallet så gått jag kunde i fall dåligt väder skulle komma.

Iår ska vi ut och resa i början av maj med hela familjen, mina föräldar och syskon. Sitter nu och funderar på hur jag ska göra med hästarna. Det är ju vädret som är det svåra, är det en fin vår, kan de vara ute på bete med stödfodring. Ska kolla upp vad det kostar att ha någon som kommer och sköter dem om man har dem inne nattetid. Oftast löser det sig!
 
Vi reser aldrig bort mer än till sommarstället 1 h bort ngn natt på sommaren och max 1 natt 2-3 h bort på vintern. Min inackorderade stallkompis tar hand om våra två hästar då, dvs kan hon inte stannar vi hemma. Hon bor granne med oss sedan jag parade ihop henne med grannen, mycket nöjd för hon är världens bästa stallkompis :love:

Vi bor på gård för att vi älskar att vara hemma på gården så det löser sig ju lätt.
 
Eget stall, två ponnyer. När vi är iväg tar min mamma hand om våra hästar, hon bor på gården intill och har egna hästar alt. min bror som även han bor nästgårds och har mycket stor djurvana. Även mina yngre bröder och pappa har hjälpt till med enklare utfodring. Även om vi älskar våra djur och livet på gården är det en förutsättning för oss att kunna resa och komma bort, inte minst då vi har barn. Min mamma reser även hon en del och då hjälper vi henne. Planerar att göra en ligghall av gamla stallet när vårt nya är färdigbyggt, just bara för att förenkla passningen när vi vill resa iväg vinterhalvåret.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 864
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp