Hästvakt?

Krans

Trådstartare
Ni med eget stall, modell mindre, vem lejer ni som hästvakt om ni måste resa bort ett par dagar? Nyfiken i en strut, står själv i kollektivstall.
 
Jag är del i en liten grupp goda vänner som alla har eget stall i närheten av varandra. Vi hjälps åt med passning av varandras djur när det behövs.
Nu har det dock aldrig varit så att vi har åkt iväg i flera dagar (gör man ens det om man har gård med djur?), men någon enstaka dag här och där är inget som helst problem :)
 
Delar ju stall med mamma och syster så vi hjälps åt. Ibland har brorsan fått rycka in eller kusinen. Men åker sällan bort. Tror sista gången jag var bortrest var när jag var på EM i Danmark...
 
Medryttaren till ponnyn, vänner och mina föräldrar hjälper oss när vi är iväg, vilket vi faktiskt är en hel del. Vi har lösdrift så inget in- eller utsläpp behöver göras och man fodrar över staketet så även icke-hästvana kan ta något pass. Vår gård ligger nära stan så hästvakterna behöver inte åka långt och vi har försökt att göra det så o-krångligt som möjligt för dem.
 
Skulle både jag och mamma resa bort samtidigt så skulle förmodligen farmor få rycka in. Hon har passat hästarna några ggr förr och när det gäller djuren skulle hon vara noggrann.
Sedan underlättar man ju så mycket som möjligt för den som ska passa.
 
Vi åker sällan iväg. Vi har liksom vår semester hemma, vi älskar att vara hemma.
Jag har föräldrar som inte ställer upp på det sättet och jag skulle inte lita på dem heller när det gäller hästarnas väl och ve, utan om det blir en vecka i föräldrarnas stuga i Norrland så bor någon av kompisarna här. Dock har det bara hänt en gång sedan vi flyttade hit för fyra år sedan.

Liiiite oftare än var fjärde år vore trevligt men det ska passa med kompisar men framförallt ska tiden inte gå så snabbt att man märker helt plötsligt att ett år gått utan att man varit någonstans.
 
Vi och grannarna som också har eget stall utan inackorderingar brukar åka på semester några gånger per år (inte tillsammans alltså), så vi tar varandras hästar. För kortare eller mer enstaka tillfällen brukar jag fråga någon i närheten, oftast @Buck :love:
När vi ska utomlands i början av nästa år kommer en kompis och bor här och sköter allt, hon bor i lägenhet i stan och ser det som semester :D

Som någon annan sa så försöker jag underlätta så mycket det går för hästvakten, tex packa höpåsar för hela veckan i förväg.
 
En kompis har sin häst hos mig så hon flyttar in i mitt hus när jag åker bort. Skulle vi båda åka bort en dag eller två samtidigt, skulle nog närmsta grannen kunna kolla till dom. Hon är gammal men lite hästvan, så även om hon är för skröplig för att göra nåt tyngre jobb så ser hon hur dom mår. Hästarna går på lösdrift så arbetet går att minimera nån dag eller två. Tanten har dessutom nästan full uppsikt över hagen från sina fönster.

Ska jag bort en längre sväng så får jag nog muta nån kompis att åka ut :)
 
Jag har min häst hemma på mammas gård. Så vi hjälps åt. Skulle båda vara borta samtidigt frågar vi en kompis som även bor granne!
 
Hittills min granne/kompis men jag har varit i kontakt med en tjej som har gårdspassning som en del av sin försörjning. Hoppas kunna åka på en riktig semester nästa år.
 
Har för närvarande en inhyrning, och de hjälpte mig sist jag var iväg på kurs.
Annars är det sonen, men jag åker sällan bort så länge att jag behöver hjälp... I såna fall är det under sommarhalvåret då djuren går på bete, har en granne som ser till dem om det skulle behövas
 
Jag har en kompis som också har ett par hästar hemma. Vi hjälper varandra oavsett vad det gäller.
Mina föräldrar hjälper till när jag är iväg så kompisen slipper ta alla pass.
Ingen av oss är borta längre perioder. Sen jag fick hem mina hästar vill jag mest vara hemma :)

Sen har jag även ett brett kontaktnät där det finns människor som kan stötta upp om det skulle hända något med den som kollar djuren när jag är iväg. Jag tror det är viktigt också om det skulle hända mig något så jag inte klarar djuren själv.
 
Har grannar som har hästar så vi brukar hjälpas åt om vi ska åka bort. Annars ställer mina föräldrar upp, dom brukar ändå vara hundvakt och ha koll på huset. Dock är vi väldigt sällan borta. Max två nätter i streck med husbilen på sommaren och någon dagsresa till ullared.
 
Har stallet på föräldragården så mamma kan oftast rycka in. Annars så får man fråga vänner och grannar om de kan hjälpa till.
eller så hyr man in hästarna i ett annat stall under tiden på häst pensionat eller rehab. Så får man hästen motionerad och behandlad med vad man vill :).
Finns ju många sånna nu även om det såklart kostar
 
Jag och grannstallet brukar hjälpas åt med att täcka upp för varann när någon utav oss åker iväg, ingen av oss brukar vara borta några längre perioder.
Som någon annan skrev så förbereder jag stallet så mycket som möjligt- ser till att packa massa höpåsar, spånar upp i boxarna, färdigställer hinkar med kraftfoder osv.
 
Jag åkte bort fyra dagar i höstas, det längsta jag varit borta sen jag köpte egen gård. Mina grannar (mor och dotter) är medryttare på sällskapshästen och de tog hand om både hästar och katter. Jag har hästarna på lösdrift och katterna går in/ut via kattlucka.
 
Jag står visserligen i kollektivstall, men det är bara en av hästägarna som jag litar på tillräckligt för att de ska få passa min häst. Nu är jag visserligen bara borta om jag är riktigt sjuk (typ magsjuka som man inte vill smitta folk med) eller om det är jobbrelaterat, men då ber jag antingen ovan nämnda hästägare eller min pappa. Han vågar dock inte ta de kollektiva passen i stallet, så dem får jag i så fall försöka byta med någon annan, men mocka och fixa mat och vatten fixar han.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 865
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp