hästsolarie VS grislampor

Grislampor brukar ju sitta lågt om man tänker hur de är konstruerade för grisar och inte så nära taket som om man måste ha vid stora hästar och lägre takhöjd.
Har man hela tiden uppsikt och är med när lampan är igång är det ok. Sen beroende på typen av tak hur känsligt för värme det är.
Ang brandsäkerhet bra att se över hur rutiner vid en ev brand ser ut. Se över sina brandsläckare årligen, vända på dem upp och ner några gånger.
Har en grislampa den häftas i en krok och tas bort när den inte används
Funderar på om man kan sätta någonting i taket eller runt lampan som gör att värmen inte sprider sig till träet och på så sätt gör det "mindre brandfarligt" (eller vad man nu ska säga?:D) vet dock inte vad det skulle kunna vara? Någon som testat? :confused:
 
Funderar på om man kan sätta någonting i taket eller runt lampan som gör att värmen inte sprider sig till träet och på så sätt gör det "mindre brandfarligt" (eller vad man nu ska säga?:D) vet dock inte vad det skulle kunna vara? Någon som testat? :confused:

Gipsskivor kan också användas som brandisolering.
 
Sv: hästsolarie VS grislampor

Det finns ju olika watt på värmelampor (grislampor) Från 75 till 250. Det vanligaste är väl 150 w. Hur mycket värme vill du uppnå på hästens rygg? Jag vet inte vad som är det optimala. Jag kan tänka mig att du behöver 3 lampor a 150 w om du ska hänga dem ca 70 cm ovanför hästens rygg. I en dragfri smågrishörna ger en sådan lampa 33 graders värme om du har den ungefär 50-60 cm ovanför golvytan, det blir nog lägre temp ovanför en häst eftersom det är större yta och luften rör sig mer.
Minst 60cm avstånd har jag för mig det stod på mina lampor..
 
Nä, från undelaget/djuret. Men jag hade velat ha ungefär lika långt från taket. Utöver brandsäkerhet så för att komma lagom nära hästen om inte annat. Förutsatt att man har takhöjd som tillåter det då. Men det har väl de flesta stall idag.
Jag har mycket högre takhöjd så har mest gått på hur nära hästen jag vill att de ska vara.
Man vill ju ha de en bit över hästen så den inte drämmer i huvudet av misstag utan att förlora för mycket värmestrålning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 555
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp