Nikoleja

Trådstartare
Hej. Har en Oldenburgare som är importerad från danmark. I danmark hade hon "godkända papper" men i
sverige fick hon grått pass. Någon som har en aning om varför?
 
Det beror på att Oldenborg är ett eget avelsförbund i Danmark men i Sverige registreras de hos ASVH där de inte är en godkänd ras per automatik.
 
Hur gör man då om man vill importera ett avelssto utomlands där man vill att avkomman ska få gröna papper om man inte kan vara säker på att stoet blir godkänt i sverige trots att det är godkänt i sitt hemland?
 
Hej. Har en Oldenburgare som är importerad från danmark. I danmark hade hon "godkända papper" men i
sverige fick hon grått pass. Någon som har en aning om varför?
Borde hon inte ha danskt pass när du köpte henne? Och på så vis ha "gröna" papper hos oldenburg i danmark?
 
Borde hon inte ha danskt pass när du köpte henne? Och på så vis ha "gröna" papper hos oldenburg i danmark?

Det är inte jag som har importerat henne. De har inte samma lag om pass och chippning i danmark som vi har men hon var godkänd av Oldenburgerförbundet
 
Borde hon inte ha danskt pass när du köpte henne? Och på så vis ha "gröna" papper hos oldenburg i danmark?

Nu är jag inte säker på vad det är som du tycker är fel, att ts skrivit att hästen hade papper från Danmark och fick pass i Sverige, eller färgen på papprena?

En häst kan ju ha motsvarande gröna papper i det avelsförbund den är registrerad i men det betyder ju inte att den får det när den tilläggsregistreras i ett annat förbund.
 
Danmark har haft hästpass sen 2000.Och chipkrav sen flera år tillbaka.

Måste fråga, hur vet ni allt detta? Har googlat och googlat och varit inne på danska hästsajter, men inte funnit svar. Det enda jag hittat är att de ska ha pass när de tävlar och chipp rekomenderas. Nu var det iof 4 år sedan men så brutalt har det väl inte ändrats på 4 år
 
Min avatar häst är dansk o född 1998,så hon fick sitt danska pass 2000 fast hon var "svensk" se 1 år tillbaka
Sen har jag massa DK hästvänner och har haft ett gäng DK hästar och då lär man sig reglerna.

Föresten så heter inte din ras oldenburgare utan oldenbOrgare dom är en dansk ras som tidigare mest användes som körhästar,nu är det mer xx blod inblandat i dom och dom används även till ridning i större utsträckning än tidigare.

OldenbUrgare är en tysk halvblodsras. (som får gröna papper i asvh)
 
Nu är jag inte säker på vad det är som du tycker är fel, att ts skrivit att hästen hade papper från Danmark och fick pass i Sverige, eller färgen på papprena?

En häst kan ju ha motsvarande gröna papper i det avelsförbund den är registrerad i men det betyder ju inte att den får det när den tilläggsregistreras i ett annat förbund.

Pust! Nu blev det ännu rörigare. Tror jag struntar i detta..... ;-)
 
Min avatar häst är dansk o född 1998,så hon fick sitt danska pass 2000 fast hon var "svensk" se 1 år tillbaka
Sen har jag massa DK hästvänner och har haft ett gäng DK hästar och då lär man sig reglerna.

Föresten så heter inte din ras oldenburgare utan oldenbOrgare dom är en dansk ras som tidigare mest användes som körhästar,nu är det mer xx blod inblandat i dom och dom används även till ridning i större utsträckning än tidigare.

OldenbUrgare är en tysk halvblodsras. (som får gröna papper i asvh)

Enligt alla tillgängliga papper (vilket inte är så många) är hon en Oldenburgare....
 
Hästpass gäller för alla hästar inom EU och det är sedan 2005 som alla länder fått det helt klart med godkända pass. Vi i Sverige fick till exempel byta ut en del av de första som ASVH utfärdade för de uppfyllde inte EU-kraven. Dessutom har kraven på pass funnits längre för hästar som bytt EU-land.
Det finns också krav på märkning av hästarna men det inte lika med chip utan det finns andra typer som är godkända märkningar som tatuering, brännmärkning och frysmärkning. Nu verkar de flesta gå över till chip då det är ett enkelt och säkert sätt att märka en häst.
 
Nu är jag inte säker på vad det är som du tycker är fel, att ts skrivit att hästen hade papper från Danmark och fick pass i Sverige, eller färgen på papprena?

En häst kan ju ha motsvarande gröna papper i det avelsförbund den är registrerad i men det betyder ju inte att den får det när den tilläggsregistreras i ett annat förbund.
Jag menar inte på att hon gjort/gör något fel, tror TS skrev att det inte var hon som importerade hästen heller. Jag funderar mer på varför hästen inte redan har pass och borde den inte ha pass med "gröna papper" i den stambok den är grundregistrerad i?

Får man nytt pass när man tilläggsregistrerar? - Låter märkligt, jag trodde idén var att bara ha ett pass per individ?
 
Du får inte ett nytt pass men du får ett till registreringsnummer.

Oavsett om den har motsvarande gröna papper, d v s fullt godkänd stam, i stamboken den är grundregistrerad i kan stammen värderas annorlunda i det förbund man tilläggsregistrerar hästen i i Sverige. Varje avelsförbund har rätt att sätta vilka regler de vill.
Många har försökt att komma runt SWBs regler och registrera hästar i förbund med lägre krav och sedan tilläggsregistrera i SWB och få gröna papper för hästar som egentligen inte har en av förbundet godkänd stam. Dessa regler har nu snävats till så att det blir svårare att få godkända papper för hästar som har en stam som förbundet inte godkänt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
773
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 213
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp