Hästmarknaden

Sv: Hästmarknaden

Eller så står det att den har hoppat 140 vilket visar sig att den hoppat 1 meter med 40 cm luft:banghead:
 
Sv: Hästmarknaden

Det borde ju vara möjligt att bli uppklassad ur t.ex. LC och LB om man får plockar massa placeringar i LA i dressyr, även om dessa bara är lokala. Säg att poäng som man plockar i LA är mer kortlivade, och bara gäller 1 år, till skillnad från poäng man kan plocka i msv som gäller två år. Det borde väl inte vara omöjligt? Så att man kan komma tillbaka efter långvarig skada och starta lite lättare?

Det borde kanske också finnas en åldersgräns på uppklassningspoängen, så att 5-åriga hästar inte kan bli uppklassade ur Lätt klass öht och sexåringar inte kan bli uppklassade från Lokal tävling (även om jag ibland suckar avundsjukt på vissa ekipage som plockar placering i nästan varje start med fint bensprattel :meh:)
 
Sv: Hästmarknaden

Hittar man den perfekta köparen som har pengar så är det GRATTIS :-)
Kl
Nej jag menade heller ingen häst med dåliga resultat. Men ingen som går på 70% i LA gör då rör de sig ju bra. En som ligger stadigt på 66% i högre LA klasser och vinner LC-LB klasser.
Jag tycker Sverige har ett tråkigt tävlingsdystem. Borde finnas bra tävlingar för typ LB dressyr och lägre och samma i hoppning. Billigare licens och amatörer mot amatörer. Då hade snälla amatörhästar haft en bättre marknad och ryttare som bara tävlar för att det är kul hade kunnat rida fina klasser på lägre nivå.
På brittiska öarna hade de riding club där du vara behövde vara medlem i en klubb och kunde tävla varje helg i hunter trial, hoppning, dressyr eller fälttävlan och maxnivån var typ 1,10 i hoppningen.
Håller VERKLIGEN med

OT men tror det är jättedåligt för sporten också att det är så segregerat mellan "tävlingsryttare" och andra i sverige. Att folk delar upp sig i massa underliga subkulturer istället, medeltidslajvare hit och vildavästernromantik dit. Allt som kan locka ut de ryttarna i ljuset vore nog bra för hästhållningen överlag..
 
Sv: Hästmarknaden

Dels tror jag att de som letar dressyrhäst söker under epitetet dressyr på annonsidorna och inte bland allroundhästarna.

Sen brukar allround betyda "snäll men trist" vilket få kanske drömmer om.
Jag tycker att det är standardhästarna som sjunkit mest. De gick för 125' förut men går nu för 60-90.
 
Sv: Hästmarknaden

De som är riktigt schyssta men ändå felfria är dyra! Det finns så mycket som spelar in, man ska trots allt rida hästen varje dag och med all respekt så är benämningen "pansartax" kanske inte drömmen för många?

Jag rider hellre min häst hemma varje dag som inte är nån tävlingshäst, än har en häst som funkar på tävling men inte är kul en enda minut hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden

Naturligtvis ska man ha krav som köpare, det har ju vi också när vi köper häst. Men ibland (jag skriver nu INTE att just din kompis är sådan) ställs det nästan orimliga krav när folk ska köpa häst: hästarna ska vara lätta att sko, lasta, klippa, rida ut på utan problem och gärna gå höga klasser och kosta lite;). Jag tycker tex att mina hästar är bussiga, men de är ju inte lobotomerade och kan hitta på saker ibland.

Sedan ska man ju inte som säljare ljuga om sin häst, men det gör ju även svårklassryttare i Sverige när de säljer...
 
Sv: Hästmarknaden

Ja, att läsa köpesannonser på nätet är ju ofta föremål för popcornpåsen...

Hästen ska vara snäll i all hantering, skoning, lastning, transportering, klippning etc och välutbildad och tävlad med bra resultat i sin gren. Den får inte ha några olater som tex krubbitning, gärna röntgad UA och utan skadehistorik samt kunna vara ensam ute och inne. Den ska även helst stå inom 15 mils radie och vara exakt mellan 167 och 173 cm hög. Den får inte ha någon tillstymmelse till att bocka, stegra eller dra iväg under ridning, den får heller aldrig tveka på hinder (om det är en hopphäst). Den får inte vara äldre än 13 år och den får inte kosta mer än 40k.
 
Sv: Hästmarknaden

*kl
Nu märks det att vi går mot hösten.
Senaste dagarna har annonserna på hästar som bortslumpas för i princip ingenting ökat rätt bra.
 
Sv: Hästmarknaden

KL
Sen undrar säljare varför köpare söker sin häst utomlands. Kanske för att man får mer för pengarna generellt..... Jag letar efter en läromästare men jag hittar ingen i detta land som möter det jag letar efter. Däremot i england så jag ska åka över. Där får man mycket för pengarna just nu, en ja ska titta på är en 15årig valack som ska trappa ner från tävlandet, han har gått 135-140 i USA, stora gångarter, 167cm, ute för 38 000 kr men ägaren kan tänka sig lägre vid bra hem. Perfekt läromästare.
 
Sv: Hästmarknaden

håller med dig.
Min är från Irland och folk tror jag skojar när jag säger vad jag betalt. Visst han är grön och outbildad men han är ta mig tusan den mest okomplicerad häst jag träffat. Lär sig blixtsnabbt, hoppar allt man styr på, ger alltid 100% och är så enkel på alla sätt.
 
Sv: Hästmarknaden

KL
Sen undrar säljare varför köpare söker sin häst utomlands. Kanske för att man får mer för pengarna generellt..... Jag letar efter en läromästare men jag hittar ingen i detta land som möter det jag letar efter. Däremot i england så jag ska åka över. Där får man mycket för pengarna just nu, en ja ska titta på är en 15årig valack som ska trappa ner från tävlandet, han har gått 135-140 i USA, stora gångarter, 167cm, ute för 38 000 kr men ägaren kan tänka sig lägre vid bra hem. Perfekt läromästare.

Men resan dit och hem, plus hästens resa är ju heller inte gratis.
För de pengarna kan du hitta samma häst här hemma.
 
Sv: Hästmarknaden

Fast det är ju inte särskilt dyrt att hämta hem en häst från England.
 
Sv: Hästmarknaden

Resan dit och hem kan man kombinera med en semesterresa.
Att ta hit en häst kostar inte särskilt mycket faktiskt.
 
Sv: Hästmarknaden

Kan du inte berätta hur det fungerade rent praktiskt? Veterinärbesiktning, röntgade du nåt, hur reste hästen, vad kostade hästens resa och hur långtid tog det?
 
Sv: Hästmarknaden

Hästen besiktades av veterinär som jag valt efter tips från en annan bukare. Intyget faxades över till mig och jag skickade vidare till försäkringsbolaget.
Valde att inte röntga eftersom han var så billig.

Betalde i förskott, stort stall med goda referenser. Resan till Sverige fick jag hjälp med av en bekant i Sverige. Var uselt väder så fick vänta tre veckor men när de väl åkte tog det fyra dagar från Irland till Skåne. Bekanten mötte upp lastbilen och tog emot honom. Dagen efter åkte vi 40 mil till Malmö, lastade och körde hem. Underbara häst med kanonskalle, helt opåverkad av resan och var snäll och både lasta och köra trots noll vana av vanligt släp
Resan kostade 570£
 
Sv: Hästmarknaden

Ledsen över trådkapet men det här var intressant :)
Blev du rekommenderad försäljningsstallet av någon bekant här hemma alltså? Hur funkade provridning etc, var du där en längre tid? Hjälper försäljningsstallet till med transport till båten etc eller måste man ha egen kontakt? Behöver någon åka med? Ursäkta novis-frågor :o
 
Sv: Hästmarknaden

Hittade stallet på nätet och sökte referenser.
Hästen köpte jag osedd så jag var aldrig över. Men det går att flyga till Dublin och sen åka buss till gården.
Säljaren kan absolut hjälpa med transportör till Sverige.
 
Sv: Hästmarknaden

Hitta gärna en läromästare t mig för de pengarna här. Och då pratar vi inte läromästare som gått 110 cm och LB dressyr utan en häst, som är mycket välriden på marken (gärna tävlad msv dressyr), ha gått minst 130 (stadig nivå med bra resultat) och gärna ha gått 1* fälttävlan (inget krav men jag vill hoppa terräng också) för runt 30 000 .Den behöver inte vara så snäll så även barn kan rida eller lobotomerad men tanken är att jag ska lära mig ordentligt. Det finns en på hästnet möjligtvis. Jag har mycket kontakter och slängt ut krokar men ingen vet.

I england finns en hel uppsjö av de. För det priset och tom billigare. Jag satt och red på en läromästare i somras som tävlat 150 internationellt och den känslan man fick av den hästen, den går inte att beskriva. En sån välriden häst har jag aldrig suttit på innan.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag håller med..finns inga ft-hästar att uppbringa som går bra varken unga eller gamla.. för överkomliga pengar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp