Hästmarknaden

Sv: Hästmarknaden

Har tänkt mer på detta...

Jag tycker det vore väldigt intressant att veta hur mycket folk lånat för att köpa hästar. Tror det är ganska mycket, hur skulle alla dessa 16-åringar annars fått sina 250tkrs-ponnyer? Deras föräldrar brukar mig veterligen inte ligga på forbeslistorna. Jag menar, de som köpte en kuse för 250' för 5 år sedan och lånade 80%, hur ser deras finanser ut nu när hästen kanske inte går att sälja för ens 100'?

Är det därför priserna fortfarande ligger högt på vissa typer av hästar, för att ägarna desperat behöver pengar för att åtminstone täcka sina skulder? Vore kul med lite statistik om nån har.

Jag kanske tar i lite, men jag tror ändå i längden att det är ohållbart med en hobby som kräver merparten av en årsinkomst.
 
Sv: Hästmarknaden

Fast hur vet du hur mycket folk har betalat för sina ponnyer/hästar?

I vissa fall tror jag att hästpriserna styrs av att alla verkar tro att de ska få tillbaka vad de har gett för hästen/ponnyn + gärna lite till. Och då tror jag inte att alla har lånat till sina hästar utan man vill helt enkelt gå +-0.

*kl*
Sedan blir jag lite förundrad över hur näringsidkare uppenbarligen ljuger i sina annonser... Tror dom inte att ev hästköpare kollar upp hästens tidigare resultat? Iofs så tror jag att den annonsören säljer en del på sitt namn och lockar till sig de som kanske inte har full koll.
 
Sv: Hästmarknaden

Fast är man helt nere i den prisklassen som du pratar om dvs runt 30 000, så får man nog räkna med att det i stort sett alltid finns en hake. Den typen av hästar har alltid funnits, det är inget unikt för denna konjunkturen.
Lägger man däremot runt 50 000 kan man få väldigt mkt häst för pengarna, där finns nu många hästar som troligen hade legat runt det dubbla för några år sedan.

Det är väl framförallt mellanprisklass hästarna som har rasat, dvs typ dom lite bättre hobbyhästarna.
Håller med.

Okunniga som försöker sälja en trasig eller felriden häst för pengar den inte är värd kommer nog alltid finnas. Och ibland kommer någon annan lika okunnig och betalar det. Men det är ingen indikator på marknaden i sig.
 
Sv: Hästmarknaden

KL

Jag tycker ni pratar om varandra lite i tråden. För mga av er hänvisar till vad folk fortfarande begär medan TS pratar om fall där hon vet vad hästarna blev sålda för. Och det är ju fakta kring försäljningarna som är det intressanta och visar hur marknaden ser ut just nu. Inte vad folk fortfarande hoppas få ut.

Fast det är ju precis det vi säger? Hästar som är prisvärda försvinner snabbt.. marknaden är inte alls död förutom för dom som tror dom ska få ut 200 tusen för sin dressyrhäst som går på 54% i LA. Däremot så finns det ju mkt hästar till salu och därmed kan man pruta rätt bra!
 
Sv: Hästmarknaden

Fast det är ju precis det vi säger? Hästar som är prisvärda försvinner snabbt.. marknaden är inte alls död förutom för dom som tror dom ska få ut 200 tusen för sin dressyrhäst som går på 54% i LA. Däremot så finns det ju mkt hästar till salu och därmed kan man pruta rätt bra!
Varför tror du de tror att de kan få 200' för en sån häst? Är det inte för att man kunde det, för något år sen? Alltså att priserna ändå gått ner en hel del?

Håller med om att det är köparnas marknad på hästar nu, vilket ju är ett tecken på en dipp i efterfrågan->sjunkande priser->"död" marknad
 
Sv: Hästmarknaden

Alltså det har väl aldrig varit motiverat med det priset för en sådan häst? Men vissa köpare blir ju förblindade av vem som säljer hästen.. om jag säger så :p

Jag skulle nog mer säga att marknaden börjar bli lite mer normal igen!
 
Sv: Hästmarknaden

Alltså det har väl aldrig varit motiverat med det priset för en sådan häst? Men vissa köpare blir ju förblindade av vem som säljer hästen.. om jag säger så :p

Jag skulle nog mer säga att marknaden börjar bli lite mer normal igen!

Ok det kan jag köpa
 
Sv: Hästmarknaden

Samtidigt som mediokra msv-ridna hästar kostar 700 lax? Och jag vet en häst med svår shivering som gick för 2 mille för inte så länge sen?

Ehh what?!?!?

För precis 1år sen köpte jag ett sto som då var 9år och gått MSV klasser och ett SM-guld i bagaget för 30000kr.
Menar du att det finns folk som skulle betala över en halv miljon för det?!??!

Nu fick jag iof ett kompispris och hästen var aldrig ute på annons men ändå..
 
Sv: Hästmarknaden

Jag har kikat på häst till lite elever. Olika typer av hästar i olika prisklasser.

Jag tycker det finns ett fåtal bra hästar ute. De kostar därefter.
Sen finns det en massa knackiga saker. Och då menar jag en massa!

Och så finns det en massa hästar som är satta till överpris.

Jag tror folk inte riktigt vet vad de har. De vet inte vad deras häst är värd.

Proffsen som är bra får ju sina sålt..

Unghästar tycker jag det finns en del ok. Men de utbildade hästarna tycker jag ser rätt trista ut ofta(antingen exteriört/gång eller trist ridna). Annars kostar de rätt många hundra tusen.
Det är jag inte beredd att betala. Då utbildar jag hellre själv.
Jag har inte bråttom och det känns märkligt för mig att betala för ngt som jag själv ändå jobbar med.

Många slutar ju avla idag för att man går så mycket back.
 
Sv: Hästmarknaden

Ehh what?!?!?

För precis 1år sen köpte jag ett sto som då var 9år och gått MSV klasser och ett SM-guld i bagaget för 30000kr.
Menar du att det finns folk som skulle betala över en halv miljon för det?!??!

Nu fick jag iof ett kompispris och hästen var aldrig ute på annons men ändå..

Menar du att du köpte en 9 årig häst som gått Msv och vunnit SM för juniorer (måste det ju vara då) för 30.000?

Kompispris? Din kompis måste ju vara sinnessjukt korkad :crazy:
 
Sv: Hästmarknaden

Ibland är det uppenbarligen viktigare vart hästen hamnar än vad man får för den.

Nu ville ju säljaren att jag skulle köpa hästen och jag hade inte planerat att köpa någon till häst över huvud taget men jag erbjöd de pengar jag kunde ge för hästen.
Hästens egentliga värde (vad det nu är/var) kommer jag mest troligt aldrig att köpa en häst för.

Så sinnessjukt korkad vet jag att människan faktiskt inte är, snarare tvärt om.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker det är fint när folk gör så. Att pengar inte styr allt här i världen..

Jag har en vän som nyss gav bort sitt fina sto. Visserligen inte med någon SM-vinst i bagaget. Men som tävlat MSV B iaf om jag inte minns fel. Flott sto som jag är förtjust i.
Min tränare tyckte den var flott och bra nog att hon ville ha föl på den. Och hon är inte så mkt för avlande.. ;)

Hon skrev över den på en tjej efter att hon visat sig vara värd det genom att sköta hästen då min vän var sjuk.
Hon är mycket noga med var den här hästen hamnar. Hon har haft många hästar iom drivit stall och avlat. Men den här är henne största kärlek.
Hon inser dock att hon inte orkar med 2 hästar som sjuk.
Och tjejen som hjälpt henne får nu det här fina halvblodstoet.
Hon skulle aldrig ha råd att köpa en sån fin häst idag. Men det månatliga grejar hon.

Fint tycker jag!
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tror marknaden för medelmåttiga hästar kommer vara död ett bra tag till.
Folk överskattar sina hästar och prissätter de helt uppåt väggarna. Igår såg jag en annons på ett 16-årigt fblsto.
Annonserades ut som en riktig rosettplockare. Utbildad tom LD med kapacitet för MSV med rätt ryttare. 40 000.-

:banghead:

Nu börjar det dessutom bli höst och folk kommer behöva få skänka bort eller ta bort dessa hästar om de ska bli av med dom. Det är den bistra sanningen.

Välutbildade, hela och trevliga hästar kommer det alltid finnas köpare till.
 
Sv: Hästmarknaden

Nu börjar det dessutom bli höst och folk kommer behöva få skänka bort eller ta bort dessa hästar om de ska bli av med dom. Det är den bistra sanningen.

När tror ni priserna är som lägst för säsongen? Är det när gräset i hagarna börjar ta slut? :sneaky: :angel:
 
Sv: Hästmarknaden

Menar du att du köpte en 9 årig häst som gått Msv och vunnit SM för juniorer (måste det ju vara då) för 30.000?

Kompispris? Din kompis måste ju vara sinnessjukt korkad :crazy:

Fast det framgår väl inte i vilken gren SM-guldet gäller? eller om det t ex senior, junior, eller ryttare med funktionshinder. Det skiljer ju ganska mycket...
 
Sv: Hästmarknaden

Håller med, jag brukar för skojs skull titta lite efter hästar runt 100 000 som man skulle kunna tävla lätta klasser med utan ytterligare utbildning och ta en placering ibland, och jag tycker inte det är särskilt ofta man hittar en häst som skulle fixa det och som ser trevlig ut att rida.
 
Sv: Hästmarknaden

Din häst är jättefin och trevlig men Msv klass har hon väl inte gått? Snarare som någon nämnde i ett tidigar inlägg, "54% i LA". Och SM-guld i en gren som har en handfull utövare i hela landet är ju lite skillnad mot SM-guld i någon traditionell gren.
Dessutom en ras som av många är mindre eftertraktad som ridhäst.

kl

Har haft en annons ute nu i sommar, 10-årigt halvblodssto med trevlig stam som är okomplicerad och välriden, plac Msv dressyr, 1.20 hoppning och debutant fälttävlan. Ingen superhäst men verkligen en som vem som helst skulle kunna ha så mycket roligt med!
Har legat ute för 160 000.

Tycker egentligen inte det är ett överpris men har varit väldigt svalt intresse. Men visst, hade den kostat hälften hade den varit såld för länge sedan. Då hade jag köpt den själv :angel:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp