Hästmarknaden

Sv: Hästmarknaden

Jasså ja jag misstänkte väl det angående pulkaskurks häst..

Är det Athena som är på annons?

Jag skulle tippa såhär....som dressyrhäst : att ni skulle fått mer svar om ni inte skrivit att den gått hoppning och fälttävlan.. för dressyrfolk (iallafall häromkring) har fruktansvärda fördomar om en sådan häst.. sen att dom slår deras egna med hästlängder på dressyrtävlingar är inte samma sak .. been there done that ;)

Som ft häst och hopphäst är den för dyr för vad den presterat med tanke på hur gammal den är.. Rid den mer i fälttävlan och kvala den till * innan året är slut (beroende på hur och när den är kvalad) så tror jag att det blir mer intresse.. annars skippa ft och hoppsnacket i annonsen!
 
Sv: Hästmarknaden

Kl
Vad skulle ni tycka är vettigt pris idag för hobbyhäst över tio men under tretton år med placeringar LA dressyr ca 158-163 hög och svensk stam?

Tittar man på annons kan de kosta vad som helst men vad tycker ni är ett rättvist marknadspris? Förutsätter att den är frisk och utan olater såklart.
 
Sv: Hästmarknaden

Beroende på gångarter, kön (ett sto med bra stam är ju mer eftertraktad än en valack), ridbarhet osv så kan jag tänka mig nånstans mellan 60-90.000 kr.
 
Sv: Hästmarknaden

knapplån

Jag har precis haft min D-ponny på annons. Jag har haft bra bud, men där magkänslan inte riktigt kännts rätt istället. Jag har valt att sälja honom under marknadspris för att prioitera bra hem.
 
Sv: Hästmarknaden

Du har nog lite rätt där, jag vet inte om det avskräcker att hon har gått hopp och ft, men det är ingen dressyrmänniska som vill betala extra för det i alla fall...

Och tanken var ju att hon skulle vara klar för * denna säsongen, och ha startat MsvB dressyr. Blir nog svårt att hinna med ft-biten det, hon har bara ett godkänt kval i 90...
Så jag tror faktiskt det blir svårt att få ut vad de vill ha för henne i år.

Nu när det blev som det blev med min egen tror jag nästan det är bättre att få ut annons på unghästen, så får jag lägga ner dressyrplanerna och rida ft nästa år istället :angel:.
 
Sv: Hästmarknaden

När min häst var till salu i vintras tyckte jag själv att jag ville framhäva hennes mångsidighet. Även om jag har henne som dressyrhäst i huvudsak vill jag inte sälja henne till en sådan dressyrryttare som bara harvar på banan. Hon är en häst som vill ridas ute i skog och mark, galoppera mkt, hoppa osv för att då sedan vara trevlig även i dressyren.

Men ja, jag kan inte påstå att de flesta svaren kom från dressyrintresserade. Så det kanske ligger nåt i det att dressyrfolk är rädda för allroundhästar, de kanske tänker att de inte är speciellt bra på något :meh:

Själv är jag en sådan dressyrryttare som vill att min häst ska fungera i vardagen och det för mig innebär att man rider ut och kan hålla sig på mattan så letar jag häst vill jag att sådant som du skrivit om din häst ska stå i annonsen. Men det kanske inte är intressant för de "dressyrtanter" som bara sitter och harvar dammet i ridhuset... :angel: :o
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tror att dom ser framför sig.. hopphäst som man rider dressyr på och med allt vad det innebär som tex för mkt jobb då många hoppryttare är ganska dåliga på dressyr.
 
Sv: Hästmarknaden

Ja, jag håller nog med här.

Hästen är så pass gammal att den förmodligen inte köps av någon som är på jakt efter ngt att utbilda och satsa på. De som kan utbilda köper oftast yngre hästar och kommer då ner i pris och ev slitage och felridning.

Och resterande dressyrfolk vill ha rena dressyrhästar. Jag vet ju folk som tävlar högre msv nivå och är övertygade om att man inte kan köpa en häst om den ens har hoppstam.

Personligen, trots att jag är dressyrryttare, tänker jag att om en häst gått FT har den lärt sig att ha lite koll på sina lemmar, den har kondition och den har lärt sig gå fram. De brukar inte vara lika tittiga, nervösa och urballade som hästar som bara ridits dressyr på inomhus/på banan.
 
Sv: Hästmarknaden

Ptja, vad gäller just stammen är den ju ganska irrelevant på en valack i den åldern som visat vad den går för. Iaf för mig. Jag tycker stammen är intressant på valacker när det går att kanske utläsa vad man ska få för egenskaper i hästen, men en så pass gammal häst som presterat så vet man ju det. Så tänkte jag.

Och är man avelsintresserad är ju ett bra sto något man kan ha nytta av även den dag tävlandet eller tränandet inte är primärt. Det finns lite mer plan B då än för en valack.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden

De brukar inte vara lika tittiga, nervösa och urballade som hästar som bara ridits dressyr på inomhus/på banan.

Exakt så tänker jag med, trots att jag inte alls är inne på FT utan vill ha en dressyrinriktad häst. att den tränats för FT känns osm en garanti för att den fungerar utanför ridhuset, och jag rider ute i naturen minst 50% av all träning så det är ingen liten parentes för mig...
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tror att dom ser framför sig.. hopphäst som man rider dressyr på och med allt vad det innebär som tex för mkt jobb då många hoppryttare är ganska dåliga på dressyr.

Ja, så kan jag också tänka. Men det är isf om det handlar om hästar där det i annonsen står tex "tävlad 130 med bra reslutat, inte startad dressyr men passar till det också, rör sig bra, kan skolor blablabla". Då tänker jag att hästen behöver mkt arbete, för de hoppryttare jag känner till som rider på MSV nivå och över det har inte samma syn som jag på vad som dels är bra gångarter samt vad som är bra "dressyrkvalitet" i arbetet på marken.

Det är en helt annan sak om det är en häst som tävlar dressyr parallellt med hoppningen, beroende på klass så kan man då utläsa lite mer om hur gångbar den är för mitt ändamål.
 
Sv: Hästmarknaden

Fast är placeringen i MsvC är det oftast "mindre intressant" än placeringar i MsvB. Ska man tex försöka sälja som juniorhäst inom dressyr så är ju en häst som är bussig och byter bra mer eftertraktat än en häst i MsvC.
 
Sv: Hästmarknaden

Ja, det är klart det är stor skillnad! Det är MsvC hon har (1) placering i, och har bara gjort tre starter i klassen. Men hon är kvalad MsvB och gör fina byten så hinner vi med några starter där blir det kanske något bättre läge.
 
Sv: Hästmarknaden

Jo såklart..men tror du juniorerna bara vill ha en bussig häst som byter bra med plac. Msv b? Det undrar jag..tycker alla vill ha flashig stor gång och hit och dit..
 
Sv: Hästmarknaden

Jo såklart..men tror du juniorerna bara vill ha en bussig häst som byter bra med plac. Msv b? Det undrar jag..tycker alla vill ha flashig stor gång och hit och dit..

Jo, så är det nog. Jag tänkte faktiskt skriva samma som dig. Tyvärr vill de flesta ha hästar som de knappt klarar av att rida....
 
Sv: Hästmarknaden

Jo, så är det nog. Jag tänkte faktiskt skriva samma som dig. Tyvärr vill de flesta ha hästar som de knappt klarar av att rida....

Har ett praktexempel på det i stallet. Flashig unghäst och rätt så harig "dressyrtant". Jag undrar ofta när dom stora priserna ska börja trilla in hos ett ekipage där ryttaren sällan tar sig upp på ryggen utan där motionen till 97% sker i lina... varför kan man då inte inse att man har mer glädje av en bussig häst med fötterna på jorden, som gör vad man säger åt den och som faktiskt kan gå runt ett helt program på en tävling?
 
Sv: Hästmarknaden

Har ett praktexempel på det i stallet. Flashig unghäst och rätt så harig "dressyrtant". Jag undrar ofta när dom stora priserna ska börja trilla in hos ett ekipage där ryttaren sällan tar sig upp på ryggen utan där motionen till 97% sker i lina... varför kan man då inte inse att man har mer glädje av en bussig häst med fötterna på jorden, som gör vad man säger åt den och som faktiskt kan gå runt ett helt program på en tävling?

Det är inte lika häftigt :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp