Hästmarknaden

Sv: Hästmarknaden

Jag håller med, många vill inte ha allroundhästar märkligt nog.

Jag har lite samma dilemma med min som gått msv klass i alla tre grenar, är det positivt eller avskräcker det?
Fast han är åas 16 år och om man köper en häst i den åldern är det kanske bara positivt att den presterat i flera grenar?

Sen är det väldigt knepigt att prissätta, jag vill ju inte skänka bort honom (eller jo, ibland ;)) men heller inte bli en sån där fånig säljare som begär för mycket och sen står där utan att få sålt...
 
Sv: Hästmarknaden

Ptja, jag tycker mest att det är löjligt att människor i övre medelåldern som "kan så mkt" och "haft häst hela livet" inte kommit till bättre insikter...
 
Sv: Hästmarknaden

Det låter perfekt, precis en sådan häst skulle jag vilja ha om jag inte redan hade en häst. En häst som man kan göra allt med, som har lite livserfarenhet. Och framförallt visat att den håller. Har den bara de gångarterna jag vill ha (och då talar vi inte om GP-rörelser) så ser jag bara det som en fördel att den är mångsidig. Men ja, alla är ju inte som jag...
 
Sv: Hästmarknaden

Jo såklart..men tror du juniorerna bara vill ha en bussig häst som byter bra med plac. Msv b? Det undrar jag..tycker alla vill ha flashig stor gång och hit och dit..

Min häst är väl en sån.
Man kan ta sig långt med henne men inte hur långt som helst.
Hon är bussig men kräver ändå mycket ryttare om hon ska gå som bäst.
Hon är lätt men svår.

Men hon passar mig utmärkt eftersom hon är stensäker och stabil i både hopp, dressyr och terrängen och jag har en utmärkt läromästare trots att hon inte räcker som en OS häst.
 
Sv: Hästmarknaden

Kl
Just den kategorin trevlig häst som är utbildad men ingen "wow" upplever jag vara otroligt svårt att få betalt för! Det är en typ av häst som borde passa många som köper sin första häst till exempel. Men ingen verkar vilja betala mer egentligen för än häst som är tävlad i LA klasser jämfört med en som inte är tävlad alls...
Är det inte flashigt eller " lovande" så ligger priserna lågt om man vill få sålt.

60-90 tusen som någon sa känns lite överprisat? Jag hittar sånna på annons för 45-70 och då rör sig vissa riktigt bra- och vad de sedan säljs för vet man ju inte.
 
Sv: Hästmarknaden

KL
Fast när jag kollar på annonser tittar jag på "medel" hästar, eftersom jag som ryttare inte behöver en superflashig häst med mycket gång, och gärna vill att de är allroundtränade. Jag vill inte heller lägga hundratusentalskronor på en häst.
Problemet jag upplever med dessa mer "mediokra" hästar är att när man ser filmerna och tittar i TDB så rids de i många fall "fel" (bakom hand, med hjälptyglar, utan rygg etc) och resultaten är rent av dåliga.
Jag köper inte en "lovande dressyrhäst som tävlats mest i hoppning" när dressyrresultatet i LC-LA är 55% och den har hoppat låga klasser med allt ifrån uteslutning till 4 fel. Där backar jag ur, framförallt för att det kan ligga skador eller problematik bakom mer än dålig ridning.
Det är svårt idag att tyda annonserna, det gäller verkligen att vara openminded och gå på känsla, för absolut finns det guldkorn men också många besvikelser.
 
Sv: Hästmarknaden

Kl
Just den kategorin trevlig häst som är utbildad men ingen "wow" upplever jag vara otroligt svårt att få betalt för! Det är en typ av häst som borde passa många som köper sin första häst till exempel. Men ingen verkar vilja betala mer egentligen för än häst som är tävlad i LA klasser jämfört med en som inte är tävlad alls...
Är det inte flashigt eller " lovande" så ligger priserna lågt om man vill få sålt.

Ja men visst är det konstigt? Den där sortens häst hade väldigt många haft väldigt roligt med istället för den varianten häst dom vill ha som dom knappt kommer från stallplan med!
 
Sv: Hästmarknaden

Och jag har sett "dressyrhästar" för långt över 200 tusen gå bakom hand och få 51% i MsvB med NOLL bjudning som gör att det aldrig går att göra dressyrhäst av den.

Hästar som rids fel , rids fel oavsett men nä jag hade inte heller velat ha en allroundhäst som är utesluten i varje start i hoppningen eller får 55% i LC, det är inte det jag menar .. utan jag menar hästar som typ Gabbis eller LenaH ´s
 
Sv: Hästmarknaden

Ja men visst är det konstigt? Den där sortens häst hade väldigt många haft väldigt roligt med istället för den varianten häst dom vill ha som dom knappt kommer från stallplan med!
Håller med!!
Detta gäller ju inte minst alla ponnyryttare. Det är inte speciellt attraktivt med snälla och bussiga, men begränsade ponnyer. Alla ungar ska tydligen ha en Ferrarriponny, oavsett den egna förmågan. Så trist! Har sett så många ungar tröttna då dom fått en alltför flashig ponny som dom inte reder ut. Tänk så mkt kul dom kunde fått ha med en snäll och bussig ponny. Som dom kunde fått utvecklas med, på en lägre kravlös nivå.
 
Sv: Hästmarknaden

Fast min snälla bussiga C-ponny (vinst FEI dressyr, LA hoppning och 80 FT men inget SM-ämne) blev faktiskt såld direkt för begärt pris för 3 år sedan. Iofs var det ingen rusning direkt, tror 4 st hörde av sig och 2 bokade provridning, den ena avbokade dagen innan pga sjukdom och de andra (som åkte från Dalarna till Skåne) bestämde sig på plats för att köpa.

Han har nu massor av vinster och placeringar med sin nya ryttare, upp till LA dressyr och LB hoppning, de är ute och rider barbacka och tolkar i snön på vintern. :love:

Men vi hade kanske tur att hitta så perfekta köpare...
 
Sv: Hästmarknaden

Hittar man den perfekta köparen som har pengar så är det GRATTIS :-)
Kl
Nej jag menade heller ingen häst med dåliga resultat. Men ingen som går på 70% i LA gör då rör de sig ju bra. En som ligger stadigt på 66% i högre LA klasser och vinner LC-LB klasser.
Jag tycker Sverige har ett tråkigt tävlingsdystem. Borde finnas bra tävlingar för typ LB dressyr och lägre och samma i hoppning. Billigare licens och amatörer mot amatörer. Då hade snälla amatörhästar haft en bättre marknad och ryttare som bara tävlar för att det är kul hade kunnat rida fina klasser på lägre nivå.
På brittiska öarna hade de riding club där du vara behövde vara medlem i en klubb och kunde tävla varje helg i hunter trial, hoppning, dressyr eller fälttävlan och maxnivån var typ 1,10 i hoppningen.
 
Sv: Hästmarknaden

Delvis KL
Ja det håller jag verkligen med om!
Alltid lika tråkigt att se hur ekipage på en vanlig lokal dressyrtävling åker hem ledsna när de har gjort sitt allra bästa och i samma klass startar flashiga hästar och ekipage som kanske skulle ha legat på en annan nivå, eller egentligen är på "rätt" nivå men det borde finnas fler klasser under.
Ofta man ser att klasserna toppar på över 75% och i botten ligger 40-45%. Borde finnas fler låga klasser så även "vanliga" kan få tävla och inspireras till att träna och utvecklas, tror det skulle höja nivån på "rätt" ridning vilket är bra för hästarna i längden.
Nu har ju många klubbar blåbärsdressyr etc och klubbtävlingar, och det är ju bra, men även mer lokala tävlingar vore bra, skulle kanske också slipa av prestige-tänket lite, finns många därute som mår dåligt och får prestationsångest för att de jämförs på fel nivå.
Sedan blir det ju ofta så att finns det en LC startar en del av LB-ekipagen där för att få en "förklass" (och likadant uppåt i klasserna)och genast försvinner möjligheten för de "riktiga" LC-ekipagen.
 
Sv: Hästmarknaden

Håller med dig helt!

Jättekul att anmäla sig till LB och veta att jag kommer tä'vla mot ryttare som rider på runt 75% varje gång och ändå vägrar gå upp en klass.
 
Sv: Hästmarknaden

Tanken är god, men jag inbillar mig att någon ska vilja arrangera alla tävlingar. Det ska ju finnas folk till alla evenemang. I den klubb där jag tänkte lösa licens har man blivit tvungna att tvinga folk att göra X antal ideella tävlingsinsatser per år, för man bränner ut de som alltid ställer upp och resten är aldrig med och hjälper till- Jag förstår dock båda sidor, klart man hellre vill tävla än stå med flagga. Och jag som dessutom har ett jobb där jag jobbar 50% av helgerna, missar naturligtvis många tävlingar och ska jag då dessutom lägga lediga helger på att jobba ideellt så är jag mindre sugen på det :o
Ska man då dessutom ha flera nivåer på samma klasser så blir det ju ännu fler tävlingar... som ska ha funktionärer.

Men det kankse inte är ett problem att hitta "personal" överallt?
 
Sv: Hästmarknaden

*kl*

Nått som folk inte heller har fattat är att det är ganska så oväsenligt hur hög klass hästen går hemma om den inte kan visa det på tävling.

Har den inte tävlat har det aldrig hänt... :sneaky:

Nä men tex en 8 åring som kostar långt över 100 tusen och påstås vara utbildad MsvB men har ALDRIG tävlat.. hur vet man om den ens tänker ta ett steg på tävlingsbanan?

Jag drar iallafall öronen åt mig om hästen är utbildad GP hemma men bara tävlad i LB

Eller min favorit.. Hoppar 130-140 banor på träning men bara tävlad 1 meter.. eller hoppat ett hinder på 150 som det senare visar sig stod sist i en serie.. ja men tjena och så kostar den massor..


Eller ditten och datten pga ryttarens ointresse.. ja men nämn inte detta då för det är ju rätt ointressant att veta vad hästen INTE har presterat på tävling.

Fast det lurar väl alltid nån....

Vad man kan skriva som är lite mer realistiskt sammanhängande är ju tex tävlad MsvB-MsvA tramp påbörjat eller byter i varje.. eller startat 125 på tävling men hoppar banor på 135-140..
 
Sv: Hästmarknaden

Just nu letar en kompis till mig häst, det viktigaste är att det är en hyfsat tålig individ som ändå är ridbar. Hon är duktig och tävlar MsvA men har ingen lust att börja om helt från början med nästa häst och det är inte heller meningen att den nya ska ta över den gamlas plats som "stjärna". Men det om hon (och jag som hjälper henne att leta) tycker är jobbigt är att alla verkar beskriva sina hästar som superhästar och ska ha supermkt betalt för dem. Så ligger de ute i 100 år på annons. :meh:

I stället för att lägga dem för ett marknadsmässigt pris och sälja snabbare och därmed tjäna in lite av de pengarna som det skulle kostat att ha kvar hästen i flera månader. Jag tror det finns en bra marknad för "normala hästar" på LA-nivå, hästar som är ridbara och snälla och som "vanliga ryttare" klarar av. Bästa kompisar helt enkelt. Skogsmullehästar eller stjärnor, det är vad som finns på annons idag, något annat är svårt att hitta. :cautious:
 
Sv: Hästmarknaden

Jag kan tycka att man kan dela upp tävlingarna tydligare. Låt proffsen åka till de tävlingsplatser som har underlag och hinderpark som tillfredsställer- och personal och högre startavgifter.
Funktionärer är inte det största problemet- ekonomin begränsar mycket för klubbarna. Om det fanns ett tävlingssystem som gjorde det roligt och spännande att tävla LC-LB så skulle det kanske vars så poppis att man tjänat pengar på det? Tävlingar måste man ju ha hur som helst...

Tänk en final i Falsterbo på 1,05 nivå. Den på 1,20 är ju himla poppis !

Äh- lätt att tycka, svårare att komma på hållbara lösningar. Jag tyckte det var underbart att åka på tävling och se samma ekipage rida alla tre grenar, fläckiga cob- typ hästar som gick jakt en helg och dressyr nästa. Med husse som jobbade som lärare eller advokat och bara var för där " for the craic". Och en finaltävling med en riktig fest !!!
Sverige är så korrekt och tråkigt ibland:wtf:
 
Sv: Hästmarknaden

Jag har också en kompis som letar exakt den typen av häst. Och de finns verkligen inte.
Antingen så är det fantasipriser på mediokra hästar eller så är hästarna struliga på ett eller annat vis. Hennes prio ett är att hästen är okomplicerad, dvs inga issues som sadeltvång, går att rida ut på själv osv - är det inte märkligt då att när hon svarat på en annons och åker nästan 30 mil så går det inte att sitta upp på kusen, men den är ju så snäll när man väl är uppe.
 
Sv: Hästmarknaden

Håller med dig helt!

Jättekul att anmäla sig till LB och veta att jag kommer tä'vla mot ryttare som rider på runt 75% varje gång och ändå vägrar gå upp en klass.

Fast det skulle ju iof vara ett lättlöst problem.

Det är ju bara att sätta en gräns säg tex 75% och har man ridit på det eller bättre tex 5 tävlingar på en säsong så måste man sen gå vidare till ett snäpp svårare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp