Hästmarknaden

Ellanamde

Trådstartare
Hur länge tror ni den "döda hästmarknaden" fortsätter? För som det är nu säljs fina hästar för såå lite pengar O_o Kan bli ett stort problem för företagare som satsat pengar och tid på en häst och sedan inte får full vinning för det...

Vad tror ni, finns där något ljus? :)
 
Sv: Hästmarknaden

Jag vet inte om den är så död egentligen... bra hästar säljs för mkt pengar idag. Problemet är väl att alla ska ha så hiskeligt duktigt betalt för hästar som inte är värda pengarna.

Kollade faktiskt in en del annonser idag och särskilt dressyrhästar är ju skrattretande dyra för vad man får.. flera hundratusen och så har dom knappt godkända MsvB

Var hittar du fina hästar för lite pengar? Jag hittar inga.. bara sådana som ska importeras från olika andra länder av suspekta hästhandlare och som troligtvis är trasiga.

Dock finns det ju extremt många hästar till salu och det är köparens marknad så det är ju lättare att pruta idag.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker att det är en "lucka" mellan hästarna. De riktigt bra hästarna säljs dyrt och sen finns det hästar som skänks bort, men alla hästar däremellan är väldigt billiga trots att det är bra.
Har stött på många hästar som sålts för nästan halva priset bara för att ägarna inte får sålt dem. Så upplever jag det här i Skåne iaf :)
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker att det är väldigt blandat. Bland outbildade (svenskfödda) hästar är priserna låga, speciellt om dom inte ens är inridna. Men har dom tävlat lite begär dom på tok för mkt för dom med tanke på marknaden. Sen vet jag ju inte hur pass prutbart det är, möjligt att man kan pruta ganska rejält.

Dom allra billigaste hästarna är ju tyvärr som fio skrev, billiga importer som tävlat 120-130 med superstam för 35 000... Jag tycker kanske att man kan tänka lite själv att det priset inte går ihop med en frisk, fräsch häst som går 130 cm med superstam. Men tydligen tänker inte folk så utan tycker att dom gjort ett kap. Tills den blir halt efter ett par veckor...
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker i och för sig att just dressyrhästarna har sjunkit en del i pris de senaste åren. Tidigare var det minst sexsiffrigt om de hade startat minsta lätt klass, oavsett resultat.... Då kändes det som om de såldes mer på förväntningar om hur bra de eventuellt kunde bli, det är i alla fall något mer realistiskt idag.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tror att problemet är flerdimensionellt. Dels finns det väldigt mycket ryttare som är duktigare i dag än för 10 år sedan. Hästsporten har väl i det närmaste exploderat under 10 års tid, det finns många duktiga ryttare som utbildar hästar helt enkelt. Förr anlitade man ju proffs för att rida in och utbilda sin häst för dyra pengar, nu rider väl i det snaraste gemene man in sin häst själv och utbildar den. Många köper unga hästar och utbildar dem och säljer dem för att kunna tjäna en slant.
Men det har börjat bli lite för många hästar som kan alldeles lagom mycket för att ändå fungera som tävlingshästar på lättare nivåer. Då blir det ju stenhård konkurrens om köparna istället. Det finns helt enkelt för många hästar med likartad utbildningsnivå.

Sålänge det är så är det ju svårt att få en luckruativ hästmarknad, för det är fortfarande så att det ÄR fruktansvärt dyrt att hålla häst. De pengarna får man aldrig någonsin tillbaka och de som försöker få tillbaka de pengarna (och räknar med dem) gör en enorm minusaffär när de säljer och avvecklar så småningom. Så marknaden kanske eventuellt konkurrerar ut sig självt inom en snar framtid. Om dessutom samhällekonomiska åtgärder som höjda boräntor, amorteringskrav på bolån och minskade avdragsrätter på räntekostnader införs så blir det ännu tuffare att sälja häst tror jag. För dels blir det mindre pengar kvar i hushållsbudgeten att hålla hästar och dels blir ju även köputrymmet mindre hos köparen.

Så det är en komplex fråga, just nu är marknaden mättad med normalutbildade hästar. Men det är stor brist på högutbildade hästar med meriter, de får man nästan åka utomlands för att hitta, där får man betala en saftig summa för desamma. Jag tycker också att det är lite brist på unghästar med bra stam inom respektive gren. Men det kanske är så att dessa aldrig kommer ut på annons och balansen därmed är mer jämn.

Å andra sidan, det har alltid varit svårt att sälja hästar. Av den enkla anledningen att säljaren vill ha mer betalt än vad köparen är villig att betala. Man kan förstå båda sidor, en häst kan aldrig garanteras vara felfri livet ut därför köper man ju även en viss risk att få problem, därmed är man som köpare inte villig att lägga hur mycket som helst. Medan man som säljare inte kan sälja hur billigt som helst eftersom man haft vissa omkostnader under hästens livstid.
Så det är svårt för båda parter att köpa/sälja häst. Bäst är om man anlitar någon som är riktigt duktig på och har lång erfarenhet av hur ett bra och tryggt köp ska gå till.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker inte det finns så mycket intressant. Folk tror överlag att deras hästar är värda multum och jag förstår tt de inte blir sålda.
Rätt häst till rätt pris säljs snabbt.
 
Sv: Hästmarknaden

När jag skummar hästannonser ser jag till stor del knackiga hästar, hästar med problem eller dåligt grundridna, med mediokra eller dåliga resultat till överpriser... Jag tror att de med fina hästar som presterar bra säljer på andra sätt än via gratisannonser och har man en fin häst får man den säkert såld till det pris den är värd.
 
Sv: Hästmarknaden

Jag tycker att det verkar som att aveln minskat lite och att fölen som säljs är betydligt billigare. Jag undrar, kan avel ens gå plus minus noll idag?

I övrigt kostar ju alltid en Frieser 80-120 000 kronor bara för att det är en Frieser. Knappt inriden eller typ utbildad LB dressyr.. samma prislapp. Vill man investera i en häst som inte sjunker i värde verkar det som att man ska köpa en Frieser. ;)

En halvblodshäst som är tävlad LA/MSV dressyr eller hoppning ligger på 90-120 000 kronor eller mer och det tycker jag inte har förändrats?

Vill man göra riktiga fynd och "bara" söker efter en bussig allroundhäst för lättare tävling så kan man göra riktiga "klipp" för de mediokra hästarna kan man lätt hitta för mellan 30-45 000 kronor och de kan vara RIKTIGT trevliga.
 
Sv: Hästmarknaden

Det där är en myt. Det är full rusch på
hästarna som faktiskt är till salu- till de priser de är värda.
 
Sv: Hästmarknaden

Fick svar på en "sökes" annons där säljaren självmant prutade 10.000:- ;)
Men det har nog snarare med tur/slump/förhoppningsvis rätt person + rätt häst att göra än en död marknad.
 
Sv: Hästmarknaden

frieserhästarna är jättebilliga just nu! många ligger på runt 40! (några dyra finns också, men inte många)skillnad mot för några års sen då dom kunde ligga på 150-200.000. Dom är inte lika poppis nu som då heller och då blir det prisförändringar...
 
Sv: Hästmarknaden

För talangfulla hästar som är "i fas" i sin utbildning, 5-10 år gamla är det ett stort sug, det är svårt att hitta dessa på marknaden då inte så många är till salu. Föl och yngre hästar finns det mycket av, och där finns det färre potentiella köpare då de flesta vill kunna tävla relativt snart. Nu tänker jag inte på billiga importer mellan 5-10 år, där kan man kanske hitta någon stjärna, men det finns nästan alltid en anledning till att de kan säljas så billigt här, läs vanligt att de inte är helt OK. Det är inte heller den gruppen av köpare som de flesta avlare riktar sig till eftersom köpare där vill köpa en bra sådan häst för en billig peng, medan säljaren vill ha mer betalt för sin talangfulla uppfödning.

För avlare, så om man inte är ett väldigt kännt namn, får man behålla hästarna tills de är utbildade innan man säljer om man vill tjäna pengar på dem, förutsatt då att hästen är talangfull. Tror man inte på sin uppfödning- sälj den så snart det går, hellre till underpris än att lägga pengar på den och sedan ändå sälja den billigt om den inte har så mycket talang. De man tror på kan man behålla längre och förhoppnngsvis sälja dyrare senare och då ta igen förlusten för de billiga man sålt. Men visst är det svårt när både hjärta och hjärna ska vara med i försäljningen.
 
Sv: Hästmarknaden

KL

Jag tycker ni pratar om varandra lite i tråden. För mga av er hänvisar till vad folk fortfarande begär medan TS pratar om fall där hon vet vad hästarna blev sålda för. Och det är ju fakta kring försäljningarna som är det intressanta och visar hur marknaden ser ut just nu. Inte vad folk fortfarande hoppas få ut.
 
Sv: Hästmarknaden

Sant, annonspris är inte samma sak som försäljningspris..
Får återkomma senare när jag vet om det blir något köp ponnyn som sänktes med 10.000:- :)
 
Sv: Hästmarknaden

Jag kollar på unghästar just nu, och jag är chockad över hur billigt det är. Toppstammade ettåringar går för 50-60 tusen, vilket väl inte ens kan täcka veterinär- och hingstkostnad..??? Och nästan lika fina hästar utan stam kan gå för hälften. Uppfödare måste verkligen älska att förlora pengar.

Samtidigt som mediokra msv-ridna hästar kostar 700 lax? Och jag vet en häst med svår shivering som gick för 2 mille för inte så länge sen?

Jag håller med om att marknaden är "död", och jag tror det är en konjunkturfråga. Men samtidigt tror jag det finns en motverkande trend i att alla som började rida under ridboomen (Baryard-generationen på 90-talet :D) vill låtsas vara elitryttare idag. Samtidigt som de inte har pengarna att backa upp det med. Att riska 700 000 på en hobby är det trots allt inte så många i det här landet som klarar av. Känns som folk spenderar pengar de inte har. Snart måste alla dessa miljonprojekt hamna nånstans, men det kommer inte finnas några nya köpare. Tror priserna faller ännu mer.

Jag tror hästbranschen bara är i början på sin nedgång.

*skambjuder loss* :D
 
Sv: Hästmarknaden

Jag vet inte om den är så död som det pratas om. Jag letar häst och de som är något (=prisvärda) att ha försvinner snabbt.
Jag har som det flesta andra en begränsad budget och söker en trevlig allround-häst, inga större krav på stor gång eller förmåga att hoppa hus, snarare mer åt ridskolehästtypen. Men jag har fått mina "fördomar" bekräftade.
Importer - 12 år, "en fantastisk" häst som skulle vara perfekt perfekt för mig, 30 000 kr, visar sig vara en oridbar häst som bara rusar runt och hoppar metershinder. Gärna lite ärrad här och var och tjocka leder.


Svenska halvblod - ca 10 år för 35 000 kr, vid närmre kontakt med säljaren så;
- ja, hon hade ju reaktion på böjprov för en månad sedan.
- jaha, varför då?
- ehh, vet inte riktigt...
- ja men gjordes det ingen utredning då?
- Näää...men det syns inte när han springer i hagen så det är nog bra nu.

eller efter 15 minuters samtal;

- ja alltså, men man kan inte hoppa honom.
- nähä, varför inte då?
- han har ju en gammal knäskada. Men det är bara att låta honom vila några dagar sedan går det bra igen.
-hrmmm....
- jamen jag har en annan häst också. Jäääääätesnäll! 12 år, riden i skogen.
- jaha, varför är han bara riden i skogen?
- ehmmm...jag har inte haft tid...
- nähä...
- ja så har han ju sadeltvång...

Och så här har det hållit på så nu skiter jag i det.

Så för vem går det inte att sälja hästar?
 
Sv: Hästmarknaden

Fast är man helt nere i den prisklassen som du pratar om dvs runt 30 000, så får man nog räkna med att det i stort sett alltid finns en hake. Den typen av hästar har alltid funnits, det är inget unikt för denna konjunkturen.
Lägger man däremot runt 50 000 kan man få väldigt mkt häst för pengarna, där finns nu många hästar som troligen hade legat runt det dubbla för några år sedan.

Det är väl framförallt mellanprisklass hästarna som har rasat, dvs typ dom lite bättre hobbyhästarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp