liiinnea

Trådstartare
Hej!

Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4 dagar (19-22) och har funderat på en sak.

Om jag skulle gilla hästen och vilja köpa, hur skall man gå tillväga då? Jag vill ju helst inte hämta hem en ny häst när jag och hela min familj skall åka iväg. Kan man be om att få genomföra köpet efter resan (att man betalar en handpenning), eller skall man genomföra köpet och be om att få hämta upp den efter resan?
 
Hej!

Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4 dagar (19-22) och har funderat på en sak.

Om jag skulle gilla hästen och vilja köpa, hur skall man gå tillväga då? Jag vill ju helst inte hämta hem en ny häst när jag och hela min familj skall åka iväg. Kan man be om att få genomföra köpet efter resan (att man betalar en handpenning), eller skall man genomföra köpet och be om att få hämta upp den efter resan?
Jag har vid två separata hästköp besiktigat, betalat handpenning och hämtat hästen vid ett senare tillfälle (pga resa ena gången och väntan på att foderhäst skulle åka hem andra gången). Risken är ju att något händer med hästen under den tiden så både köpare och säljare behöver vara OK med den risken.
 
Jag hade nog velat lägga handpenning och sen hämta efter resan och genomföra köpet då.
Det känns ju ändå inte helt omöjligt att kunna göra så, det gäller ju egentligen 2 veckor från provridningsdagen och när vi är hemma igen. Borde väll kanske gå att fixa det så? 🤗 skulle ju ha känts tryggast att göra så också.
 
Det känns ju ändå inte helt omöjligt att kunna göra så, det gäller ju egentligen 2 veckor från provridningsdagen och när vi är hemma igen. Borde väll kanske gå att fixa det så? 🤗 skulle ju ha känts tryggast att göra så också.
Det beror nog på säljaren och hur många som är spekulanter på hästen. Inte säkert alla är villiga att vänta utan det kan vara så att de hellre säljer till någon som kan genomföra affären snabbare. Du får helt enkelt fråga.
 
Det känns ju ändå inte helt omöjligt att kunna göra så, det gäller ju egentligen 2 veckor från provridningsdagen och när vi är hemma igen. Borde väll kanske gå att fixa det så? 🤗 skulle ju ha känts tryggast att göra så också.
Beror på säljaren såklart som @MiniLi sa men omöjligt låter det inte alls :)
 
Det beror nog på säljaren och hur många som är spekulanter på hästen. Inte säkert alla är villiga att vänta utan det kan vara så att de hellre säljer till någon som kan genomföra affären snabbare. Du får helt enkelt fråga.
Ja det är klart.

Tänker dock att oftast så brukar man ju återkoppla inom någon dag. Är man intresserad ska man kontakta försäkringsbolag med fullmakt och komma överens om ett kontrakt, sedan tid på klinik finns ju inte alltid med kort tid! (Någon vecka) Jag hoppas hoppas att detta är hästen och att vi kan genomföra köpet efter resan! 🤗 Vore så kul!
 
Hej!

Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4 dagar (19-22) och har funderat på en sak.

Om jag skulle gilla hästen och vilja köpa, hur skall man gå tillväga då? Jag vill ju helst inte hämta hem en ny häst när jag och hela min familj skall åka iväg. Kan man be om att få genomföra köpet efter resan (att man betalar en handpenning), eller skall man genomföra köpet och be om att få hämta upp den efter resan?
Jag har haft två liknande köp och i båda stod hästen kvar hos säljaren. Minns inte om jag behövde lägga handpenning men det hade jag absolut gjort isf. I inget av fallen behövde jag betala för uppstallningen men det kan man ju också tänka sig så klart. I ena fallet var det en familj som gärna tog sig tid att rida och säga hejdå ordentligt och i andra stod hästen hos en tränare. Jag besiktade båda hästarna innan jag åkte bort, där finns ju en aspekt om man vill ha en färsk besiktning, i just mina fall var det ointressant.
 
@liiinnea jag har i flera fall köpt häst och av olika anledningar haft kvar hästen hos köparen i allt från ett par veckor till tre månader. I samtliga fall har jag då genomfört köpet direkt - eller så fort hästen blivit veterinärbesiktad - och sedan haft den inackorderad hos säljaren tills jag hämtat den. Se bara till att ha ordning på allt och papper på allt (även inackorderingsavtal om så skulle vara) så löser det sig säkert!
 
Det handlar ju om rätt kort tid, och du har ännu inte provridit. Det är ju inte ens säkert att ni hinner få en besiktningstid innan du åker, så inga problem. Men om hästen är attraktiv är det nog bra att betala en handpenning. Jag skulle aldrig avbryta provridningar innan jag fått handpenning från en köpare.
 
Jag har som säljare låtit hästen stå kvar någon extra veckan väntan på stallplats. Kontrakt och att köparen står för kostnad om något händer med hästen. Då har hästen alltså varit såld. Men det är så få dagar för er att du väl ändå ska besikta och det brukar ta någon dag/vecka innan en får tid.
 
Vi planerade också ett hästköp och utomlandsresa i våras, och hade en dialog med uppfödaren! Uppfödaren hade inte hunnit ordna med hästens amerikanska pass när vi tittade på den i slutet på april, och vi hade planerat in en resa till Island i början på juni, så vi kom överens om att hålla varandra uppdaterade och att unghästen nu var reserverad till oss. Vi betalade handpenning först, men betalade in hela hästens kostnad, när hästens pass kommit till uppfödaren, någon vecka innan resan. Dagen efter vi landat på svensk mark så klev den nya hästen ut från hästlastbilen, med passet i ordning. Jag tror en förutsättning var att uppfödaren inte hade så många intressenter på hästen (den var bara ett år) och inte heller betalade någon dyr stallplats, så den fick stå kvar i godan ro med sin kompis, utan extra kostnad. Så jag tänker att det beror på situationen, jag tycker inte det är oartigt att fråga!

(Bonusbild på världens sötaste, snällaste, och coolaste lilla guldrumpa! :love: )

26.sessarykt.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 014
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 471
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 988
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp