Hästköp med kontanter

Sv: Hästköp med kontanter

Utan att använda stora bokstäver och meh och banging head smileys.. Du är ju uppenbart en expert på området, men en idiot som jag tycker att det faller på sin egen orimlighet.. Och tydligen är de banktjänstemän som hjälpt mig med kontantinsättningar också lika okunniga, eftersom de bara begärt att jag ska styrka vart ifrån jag har fått pengarna (genom ett kvitto/avtal/kontrakt eller liknande).
Men får jag passa på att fråga dig som är expert, hur långt tillbaka är jag som säljare skyldig att gå? Om jag frågar min köpare vart denne fått kontanterna ifrån och den säger att den sålt en bil ex., måste jag då gå vidare till ytterligare tidigare köpare? För denne kan ju mycket väl ha betalt med svarta pengar..

Eftersom du ändå inte tror mej så varför ska jag sitta och fortsätta med mina utlägg ???

Gör som du brukar... :meh:
 
Sv: Hästköp med kontanter

Snälla du, vart har jag skrivit att jag inte tror dig? Dina smileys och stora bokstäver förstärker dock inte dina argument, snarare tvärtom.
Jag frågade en fråga till en som påstår sig veta, men om du inte vill svara så får det vara...
 
Sv: Hästköp med kontanter

Kan du inte sätta in 40tkr på kontot och resterande pengar ge säljaren i handen?
Förutsatt att det är okej med säljaren vill säga, så kan denne sätta in dom pengarna när och hur denne vill.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag hade med mig datorn när jag köpte häst. Så vi satt i sadelkammaren och loggade in på banken och gjorde en överföring när säljaren var med.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Prata med säljaren, och berätta som det är. Ni kanske kan komma överens om att du exempelvis för in de 40 000 du får föra in på säljarens konto, och att hen får de resterande 20 i handen? 20 000 borde väl vara lättare för säljaren att föra över själv, med giltigt kontrakt? Eller att ni båda två träffas på banken, pratar med personalen och skriver kontraktet där?
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har aldrig som säljare behövt att styrka till banken vart köparen fått sina kontanter ifrån. Jag har sålt dyrare saker mot kontantbetalning som jag sedan gått till banken och satt in på mitt konto, har bara haft kvitto/avtal med mig som bevis vart jag har fått kontanterna ifrån.
Varför skulle banken kräva av mig att styrka vart köparen har fått sina kontanter från, köparen kan ju helt enkelt ha gjort ett kontantuttag från sitt konto?

Jag håller med- Har aldrig behövt att bevisa/säga mer än att jag tex sålt en häst, bil etc

Att jag skulle behöva bevisa var säljaren fått sina pengar ifrån är jag faktiskt tveksam till
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp med kontanter

Detta är ett problem, att stå med stora summor kontanter.

Vi fick kontant betalt för en hyfsat dyr bil för två-tre år sedan. Då hade lagen precis införts, och fredag eftermiddag när jag försöker sätta in pengarna på kontot blir det blankt nej. Vi måste verifiera var vi fått pengarna ifrån. Jag hade inte med mig kontraktet, och det var inte så himla roligt att köra omkring med de summorna och förvara över helgen heller för den delen.

Så jo, det är sant. Och den som äger problemet är den som ska lösa det. Jag hade aldrig tagit emot kontanter numera, dels för risken att det finns falska sedlar i högen (jo, den risken är faktiskt inte försumbar) men också för böket att bli av med pengarna till konto.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sålde min bil till en vän. Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter. Fick 20 000,- igår som jag nu...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 674
Senast: golit
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 704
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 440
Senast: Smedholt
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 609
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp