Hästköp med kontanter

Divan

Trådstartare
Jag söker lite råd från någon som tänkt köpa häst med kontanter....nu när bankerna inte tar emot kontanter längre..:mad: Jag ska betala 60.000 för en häst till säljarens konto, jag har pengarna i kontanter men har fått veta att det inte bara är att trava in på banken och betala, då man inte har kontanthantering längre. Insättningsautomat är ett alternativ men min bank tar bara emot 40.000 där. Någon som varit i liknande sits???
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har fått sätta in mer efter att ha pratat med personalen, var på SEB
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har fått sätta in mer efter att ha pratat med personalen, var på SEB

Ok, ja jag har hört folk som lyckats vid bilköp och sånt...men inte vid hästköp. Får väl ringa runt och kolla med olika bankkontor helt enkelt..
 
Sv: Hästköp med kontanter

Du FÅR sätta in alla pengar kontant MEN du måste kunna styrka vart pengarna kommer ifrån. Har du det kan banken inte neka kontanterna. MEN har du som ursäkt "haft dem i byrålådan" så kommer du inte kunna sätta in dem...

Då får du gå "runt" problemet genom att sätta in de i omgångar. Men även där kommer du få frågan vart du fått pengarna och även vid mindre kontantinsättningar men flera gånger kan du bli nekad när du kommer 2-511 gången ... (de (jobbar inte längre men har jobbat i kassan) ser nämligen även tidigare insättningar) Detta för att banken måste följa lagen. (lagen om penningtvätt)

Så om du är "smart" så ringer du din bank, berättar att du har x antal kronor du vill sätta in och vart du fått pengarna ifrån, och har du tur säger de "ja men kom och sätt in de hos oss" = problem löst, för då kan du föra över det sen via internetbanken osv.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Det "smidigaste" vore nästan om säljaren tog emot dina kontanter istället, det kommer ju inte vara något problem för hen att sätta in pengarna eftersom hen kan styrka att hen sålt en häst för det beloppet.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Men inte har man väl skyldigheter att verifiera var man fått pengarna? Rent lagmässigt nu.

Jag har satt in stora summor pengar och har faktiskt aldrig behövt att förklara var jag fått dem ifrån.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Sätt in 40.000 och kolla om säljaren kan sätta in resterande 20.000? Ni kan ju gå till banken tillsammans.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Men inte har man väl skyldigheter att verifiera var man fått pengarna? Rent lagmässigt nu.

Jag har satt in stora summor pengar och har faktiskt aldrig behövt att förklara var jag fått dem ifrån.

http://www.penningtvatt.se/

När banken inte får utföra tjänsten
Enligt penningtvättslagen får inte banken ingå någon förbindelse med eller utföra transaktioner utan att känna till syftet med kundens verksamhet. Om det inte går att utläsa syftet med affärsrelationen eller med begärd transaktion måste banken inhämta mer information.

Det innebär att om du inte kan visa giltig id-handling eller lämna en tillfredsställande förklaring till varför du vill få en viss tjänst utförd, får inte banken utföra den önskade tjänsten.

Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen.

Om banken misstänker penningtvätt ska det rapporteras till Finanspolisen, en särskild enhet inom Rikskriminalpolisen.

DÄRFÖR tar inte banken emot stora summor pengar.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Det "smidigaste" vore nästan om säljaren tog emot dina kontanter istället, det kommer ju inte vara något problem för hen att sätta in pengarna eftersom hen kan styrka att hen sålt en häst för det beloppet.

Säljaren måste veta vart köparen fått pengarna ifrån, annars är det ju ingen ide med lagen.. Då skulle ju de som vill tvätta pengar bara köpa och sälja "vita" varor hela tiden och därmed "tvätta" pengar....

SÅ jo säljaren i sin tur måste bekräfta varifrån denne fått pengarna och då säga "jag sålde en häst" räcker ibland men ibland inte (oftast inte) för då ifrågasätter banken varför säljaren inte fick en postväxel eller internetbetalning ...

Kan meddela att även stora internetbetalningar hamnar på "listor" som sen måste kollas upp av banken för att säkerställa att inget "fult spel" pågår...
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag hade satt in kontanterna på mitt konto. Sen hade jag tagit med mig säljaren till banken och gjort klart affären där.
 
Sv: Hästköp med kontanter

Fast det är ju just det som är TS problem, att sätta in kontanterna på sitt konto...
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har aldrig som säljare behövt att styrka till banken vart köparen fått sina kontanter ifrån. Jag har sålt dyrare saker mot kontantbetalning som jag sedan gått till banken och satt in på mitt konto, har bara haft kvitto/avtal med mig som bevis vart jag har fått kontanterna ifrån.
Varför skulle banken kräva av mig att styrka vart köparen har fått sina kontanter från, köparen kan ju helt enkelt ha gjort ett kontantuttag från sitt konto?
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har aldrig som säljare behövt att styrka till banken vart köparen fått sina kontanter ifrån. Jag har sålt dyrare saker mot kontantbetalning som jag sedan gått till banken och satt in på mitt konto, har bara haft kvitto/avtal med mig som bevis vart jag har fått kontanterna ifrån.
Varför skulle banken kräva av mig att styrka vart köparen har fått sina kontanter från, köparen kan ju helt enkelt ha gjort ett kontantuttag från sitt konto?

Jag säger bara vad jag är lärd och vad som gäller enligt lagen

Om du jämt lyckas så grattis =)

Hos mej (nu jobbar jag inte längre i banken) så är det inte så säkert att DU hade fått sätta in dina pengar. (i den banken jag jobbade på får du defenitivt inte göra det iaf, även om jag inte jobbar kvar)
 
Sv: Hästköp med kontanter

Stackars alla företagare som har kontanthantering om de måste stå och fråga varje kontantbetalande kund var de har fått sina pengar ifrån..
 
Sv: Hästköp med kontanter

Stackars alla företagare som har kontanthantering om de måste stå och fråga varje kontantbetalande kund var de har fått sina pengar ifrån..

Nu har du tydligen ingen erfarenhet ALLS av pengahantering... Svar JA kommer det en köpare till tex Volvo och köpa en bil så tar de inte emot 60 000 kontant, DE FÅR INTE !!!

Har du NÅGON kunskap om penningtvätt ??? Om inte så läs gärna min länk alt GOOGLA penningtvätt så der du hur stort och utbrett det faktiskt ÄR...

Detta är inte en "svensk" grej, det förekommer inom EU, USA osv.

Men vad vet jag :meh: jag är ju inte alls utbildad i området :meh:, och du verkar ju kunna det här betydligt bättre än jag :banghead:
 
Sv: Hästköp med kontanter

Jag har fått kontant betalt för flera hästar och det har alltid räckt med ett kontrakt + kvitto när jag ska sätta in pengarna. Ingen har ifrågasatt vart köparens pengar kom ifrån, det känns inte riktigt som mitt ansvar?
 
Sv: Hästköp med kontanter

Sätt in 40 000 kr direkt till säljarens konto och resten in på ditt egna konto, och för sen över de pengarna till säljaren?
 
Sv: Hästköp med kontanter

Utan att använda stora bokstäver och meh och banging head smileys.. Du är ju uppenbart en expert på området, men en idiot som jag tycker att det faller på sin egen orimlighet.. Och tydligen är de banktjänstemän som hjälpt mig med kontantinsättningar också lika okunniga, eftersom de bara begärt att jag ska styrka vart ifrån jag har fått pengarna (genom ett kvitto/avtal/kontrakt eller liknande).
Men får jag passa på att fråga dig som är expert, hur långt tillbaka är jag som säljare skyldig att gå? Om jag frågar min köpare vart denne fått kontanterna ifrån och den säger att den sålt en bil ex., måste jag då gå vidare till ytterligare tidigare köpare? För denne kan ju mycket väl ha betalt med svarta pengar..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sålde min bil till en vän. Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter. Fick 20 000,- igår som jag nu...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 674
Senast: golit
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 704
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 440
Senast: Smedholt
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 609
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp