Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hippocampus

Trådstartare
Min häst har fått sina tänder "försurnade" av hösilage då hennes saliv inte kan ta hand om ett lågt pH-värde. Hon har då fått en tandsjukdom som inte är så positiv. Tandläkaren (kompetent sådan) har gett mig följande råd:
- Hö
- Hönät
- Aldrig pelleterat foder
- Inga hårda saker som morötter, hästgodis osv
- Flytande mineraler
- Halm
- Enbart havre som kraftfoder

Jag bör testa allt grovfoder för pH-värde för hästen behöver så högt värde som möjligt.
Nu verkar det inte vara totalt kört för den där cementen kan växa upp igen, det växer ca 3 mm på ett år.

Vart kan man testa pH-värdet?

Nu står jag inackoderad så hösilage ingår i hyran, men tanken är då att hon får äta hösilage på dagen i hagen (med de andra, annars måste hon gå själv) men att hon får hö på kvällen och ev morgonen.

Hönät vågar jag inte då hon gärna leker med allt och risken för att hon fastnar är säkert överhängande.

Om hon nu även behöver extra protein och inte får äta fullfoder och dessutom ratar hon potatisprotein, vad finns det då? Förutom soja.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

PH-stickor finns väl att köpa både här och där. För att mäta, om jag nu kommer ihåg rätt från kemin ;), så blötlägger man tex grovfoder, tror det helst ska vara sönderklippt i småbitar i neutralt vatten=ph 7 låter det ligga, hur länge kommer jag inte ihåg just nu, men en bra stund i alla fall och så doppar man lackmuspappret som sedan blir blått eller rött. Sök på ph-stickor eller ph-papper
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Aj då, det lät inte bra. Min häst har oxå små skador av hösilage men inte så allvarligt.

Skulle inte lusern funka? Uppblötta pellets eller strå?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det bästa är väl helt enkelt att följa veterinärens råd..?

Köp in ett hö med högt protein, om hon behöver det, eller ett hö som du får ihop med enbart havre. Jag hade inte vågat låta hästen gå och äta hösilage hela dagen i hagen när hon inte klarar det. Då är det bättre att hon går själv tillsvidare.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Pellets ska hon inte äta alls. Inte ens uppblött (det är inte bara för tänderna utan för tarmsystemet också).
Lucern är det enda jag kan komma på men det är ju ganska högt i energi så då får man väl byta ut annat grovfoder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Karis Korven,
Surheten bryta ner tand emalj, har for mig jag tog upp det for ett år sen eller nåt.
Du minns jag fick mycket skit for att jag ifrågasätter hölage/silage som foder till häster.
Om det går hård mot tander tänk vad det måste göra till magen.
Via aktiv hovslager har jag hört att det är skillnad i hovarna mellan dom som foder med vanlig hö och dom med hösilage.

Vill inte bli ett "I told you so people" men förhoppningsvis det kan bli ett vaka klocka.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nej, inte emaljen utan cementen. De som inte har cement har emaljen direkt och det gör tänderna sköra.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Torrare hösilage är alltså att föredra och nåt att tänka på när man köper in/beställer sitt grovfoder. Finns för- och nackdelar med allt. Hö har också nackdelar som svårigheten att lagra, krävs mkt bra förhållanden vid skörd/torkning, inte bra för dammkänsliga hästar osv.


"Konserveringsmetoden har inverkan på fodrets kemiska sammansättning. I torrare grovfoder, som hö och hösilage, sker mindre eller ingen mjölksyrafermentering och pH-värdet blir då högre. Vid produktion av inplastat vallfoder beror fermentationsgraden på hur mycket vatten som finns kvar i den ensilerade grödan. Förtorkning fördröjer bakterietillväxten och leder till lägre koncentrationer av mjölksyra och högre pH och sockerhalter. Man kan säga att de mjölksyraproducerande bakterierna i ensilaget ”äter” sockret."
http://www.grovfodertillhast.se/arkiv-vallfoder/ho-hosilage-ensilage-vad-ar-skillnaden/
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Karis Korven,
Surheten bryta ner tand emalj, har for mig jag tog upp det for ett år sen eller nåt.
Du minns jag fick mycket skit for att jag ifrågasätter hölage/silage som foder till häster.
Om det går hård mot tander tänk vad det måste göra till magen.
Via aktiv hovslager har jag hört att det är skillnad i hovarna mellan dom som foder med vanlig hö och dom med hösilage.

Vill inte bli ett "I told you so people" men förhoppningsvis det kan bli ett vaka klocka.

Magen HAR redan ett mkt lågt PH-värde. Har du hört talas om magsyra?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Pellets ska hon inte äta alls. Inte ens uppblött (det är inte bara för tänderna utan för tarmsystemet också).
Lucern är det enda jag kan komma på men det är ju ganska högt i energi så då får man väl byta ut annat grovfoder.

Kan du utveckla det lite?

Skulle uppblötta lusernpellets inte vara bra för varken tänder eller tarmar? På vilka sätt?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

hittat ett hö med:
Torrsubstans 88% per kg torrsubstans

Energi häst 8,8 MJ per kg foder,
Råprotein 94 gram per kg foder,
Smältbart råprotein häst 61 gram per kg foder,
NDF 474 gram per kg foder, 539 gram per kg torrsubstans

En annan höleverantör skulle skicka sin analys idag t mig.

limona: tandläkaren sa att det är det nästbästa att göra som jag funderar på. Hon sa att man måste se till helheten. Jag kan inte låta min överenergiska 3.5 åring gå själv, jag kan inte hantera henne då. Det bästa vore såklart att hon gick i en hage med andra hästar som åt hö. Men så är inte fallet. O jag har inget eget stall. Då måste jag göra det nästbästa. Hon kanske äter 5 kg hösilage i hagen under dagen istället för kanske 15 kg på ett dygn. Då har jag iaf bytt bort mer än 50%.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

vårt hösilage har en ts på 65%
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag undrar ang uttalandet att det skulle vara mindre fibrer /KG TS i hösilage kontra hö. Kan inte hitta nån uppgift om det någon annanstans.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det var mer att just denna tandläkare/veterinär sa att överlag förkastar hon pellets då det innehåller bindningsmedel och att när de har tagit en tugga av det så är det så malet så att tarmarna osv inte behöver arbeta "normalt".

Min bör inte äta det pga hårdheten och att pelletsresterna sätter sig i och mellan tänderna mer än annat foder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det vet jag inte, just nu är jag besatt av pH-halter :D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Absolut! Det kommer ju i ett annat ljus också att hästen är så ung.

Hur var prognosen? Har hästen ont i munhåla pga detta?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nej, hon har inte ont. Och tandis rekommenderar inga fler undersökningar än den en gång om året som jag gör. Detta är hennes förslag på hur förhoppningsvis cementen kan komma tillbaka. Risken är större för tandskador på sådana här hästar.
Jag ska också tänka på vilka träns jag använder, och hon rekommenderade Micklem-tränset pga att det inte trycker där tänderna sitter.

Vad tror du om höets värden jag skrev?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp