Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Etienne

Trådstartare
Vad är det egentligen som kostar på kliniken? Min häst står på strömsholm sedan i söndags. Han hade kolik på lördagsmorgonen med hög puls och andningsfrekvens. Vi gick med honom i omgångar hela lördagen och han blev lugnare och små kluttar kom ut, men koliksymptomen ville inte släppa helt. Han stod fortfarande och skarpade och lade sig och reste sig. Distriktaren kommer ut lör kväll, ger paraffin, kramplösande och b-vitamin. Vi lät honom vila och åkte tillbaka 2 timmar senare. Då var han lugnare och vi gick en sväng till. Han stannade och försökte bajsa men det kom bara ut en boll. Åkte dit igen på småtimmarna. Då hade pulsen åter stigit. Gick med honom igen och hästen lägger sig direkt när vi kommer tillbaka. Ringer distriktaren igen vid 7 på morgonen och han skulle komma. Vid 10-tiden var jag i upplösningstillstånd och ringer strömsholm och lämnar meddelande. Då kom distriktaren igen. Nu har han tarmljud men har puls och verkar dessutom ha väldigt full urinblåsa. Då blir teorin att det är kisseriet som krånglar så han ger lugnande för att se om det kan locka honom att slappna av såpass att han kan kissa. Om inte skulle vi kontakta strömsholm. Hästen får en stund men vägrar kissa och ligger bara. Jag kontaktade strömsholm och åkte in akut sön em (pingstdagen).

Nu har han stått inne sen dess och följande vet vi: träckprov visar inget, tänderna var lite vassa så de är nu raspade, prov på bukvätskan visar begynnande bukhinneinflammation, dock i mycket tidigt skede. Antibiotika är insatt. Han blir piggare men så fort han äter så är det nya kolikkänningar. Han har rektaliserats dagligen och visade till en början ömhet i tarmpaket och blindtarm men igår var det bättre. Han fick prova att äta lite men fick då nya känningar, dock inte så häftigt. När detta släppt piggnar han till.

Alltså: så fort han äter kommer koliken, han ställer sig i sågbocksställning (kiss-ställning) och har uppdragen buk.

På onsdag em var kostnaderna uppe i 18 000! Från sö em till onsdag... Jag antar att jouravgift osv på pingstafton gör sitt till, så även alla undersökningar på måndagen (tänder, träck, bukvätska, mediciner), men hur sjutton kan det dra iväg så mycket????

När jag hörde det så brast det bara och jag, som försökt vara samlad, började stortjuta. Min stora fasa är att han ska stå inne en massa dagar och att de sen beslutar att han måste öppnas. Taket på försäkringen är 50 000 och vi kan väl skramla ihop lite till men hur långt kan det gå och hur långt är det realistiskt att gå?? :cry:

Detta är en mardröm... :cry: Jag ska ringa vet i eftermiddag för nu måste de snart göra något om det inte sker en förändring. Till saken hör att han måndagen innan helgen gick en terrängträning och var superpigg och i torsdags kväll gick han två klasser i en lokal tävling och vann tom den ena klassen.

Teorin är att han fått i sig ngt vasst som på något sätt perforerat tarmen och tarmvätska har därmed läckt ut i buken (därav den begynnande bukhinneinflammationen).

Var bara tvungen att skriva av mig och vill även fråga om någon vet hur de debiterar på klinikerna? Detta är ju inte klokt vad det drar iväg, vart ska det sluta? Ovanpå alltihop är jag höggravid i 8:e månaden och vi ska flytta strax efter att bebisen kommer :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Men fy så hemskt! :o Hoppas att han blir bra, lät riktigt läskigt. det är så jobbigt när man inte förstår vad det är som är fel!

Ang kostnaderna så är det helt sjukt. :eek: Många drar sig för att kontakta vet eftersom det alltid blir så dyrt. (Jag VET att man inte ska tveka och att man har ansvar för sitt djur osv, och jag kontaktar alltid vet, så ingen pajkastning tack.) Men iaf så tror jag att många djur skulle ha det bättre om det inte var så dyrt! Tyvärr..

Tröstkram till dig iaf!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Veterinären är också förbryllad, han är helskum. Rätt så pigg så länge han bara får dropp men med mat kommer koliken. Vet skulle undersöka rektalt idag igen och ta prover så vi får se vad de säger i em. Röntga eller UL funkar inte på häst i fall som detta (fick jag förklarat för mig). Hästarna är så stora och har så stor massa med mjukdelar. På UL krävs väldigt stora förändringar typ stora bölder för att man ska se ngt.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Det är helt otroligt att de kan dra iväg så med pengar...18000 för 4 dar.... :eek:

Hoppas hästen blir bra nu iallafall *Håller tummarna*

Har du maximal vet försäkring på hästen, isånafall så ska ju allt ingå...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Alltid är det nåt som inte funkar som det brukar. Typiskt att man alltid råkar ut för specialfall :crazy:
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Till trådskaparen; ställ frågan hur långt det kan gå och vad du kan förvänta dig för kostnader redan nu. Dygnsavgiften torde dom veta + vad de avser för behandlingar/ undersökningar på ett ungefär. De borde också kunna säga hur långt det kan gå, samtidigt som du faktiskt måste ta beslutet för vad som är realistiskt för dig och din häst.

Jag hoppas verkligen det går bra för er.

sasucatu skrev:
Men iaf så tror jag att många djur skulle ha det bättre om det inte var så dyrt! Tyvärr..
Ja, eller så skulle många djur ha det bättre om ägarna faktiskt prioriterade just vårdskostnader i stället för snygga schabrak och jag vet inte allt. :devil: Avser inte bara vet, utan även hovslageri osv och i ett RENT GENERELLT resonemang. Vi är nog dåliga på att förbereda oss i tid, spara pengar och förstå vårt ansvar, faktiskt. Och jag kan inte säga att jag själv är undantagen heller :o
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Ja, veterinärvårdsförsäkringen är A1 så den tar allt. Livdelen är uppdelad på A1 och A6. Det var det första jag kollade upp. Däremot har jag "bara" enkel veterinärvård eftersom de höjde den till 50 000 för ett tag sen. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att det skulle hända mig. Typiskt va :-(

Om han klarar detta och folksam går med på det så ska jag ha dubbel vet vård....
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jo, det är ju sant. Men ändå, nog tycker jag att det vore ett bättre djurskydd eller vad jag nu kan kalla det, att sänka kostnaderna lite grann! men det är ju bara min fundering. :cool:
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Folksam har inget mera utan självrisk i af, va? Har för mig att vi betalar 20% av beloppet också hos Agria.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vi fick 100% när våran häst opererades.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Men sasucatu, NÅGON måste ju betala - pengarna liksom inte bara dimper ner nånstans ifrån. Tråkigt, men sant. Och just medicin, med utbildad personal och dyr utrustning + lokaler osv drar säkert iväg.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

ang skrev:
Till trådskaparen; ställ frågan hur långt det kan gå och vad du kan förvänta dig för kostnader redan nu. Dygnsavgiften torde dom veta + vad de avser för behandlingar/ undersökningar på ett ungefär. De borde också kunna säga hur långt det kan gå, samtidigt som du faktiskt måste ta beslutet för vad som är realistiskt för dig och din häst.

Jag hoppas verkligen det går bra för er.


Tack!
Jo, jag ska ta upp det med veterinären idag. Jag hoppas att det hittills höga priset beror på de första dagarna för det kan banne mig inte kosta 5-6000/dygn. Taket är ju 50 000 och i värsta fall kan jag sälja transporten/ta ett lån men sen handlar det ju också om hans lidande och vad som är realistiskt. Det är ju även det som känns jävligt. Jag kan tänka mig att operation med eftervård lätt kommer upp i 35 000 till. Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Det är väl klart att någon måste betala! Har jag sagt ngt annat? Jag skrev faktiskt att jag ville (önskar) att det gick att säka priserna lite grann. :o
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Pratade med folksam och jag betalar 2000 i självrisk + mediciner hemma men det är allt. Ja, naturligtvis även det som överstiger 50 000...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad gick det lös på när ni opererade er häst och när var det? Stod den inne länge efter?
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Han opererades för osteochondros på atg kliniken i Umeå i februari.Han stod 2 nätter på kliniken. Det kostade 11:000:- allt som allt, men dom betalde även alla andra kostader vi hade från de tidigare besöken när vi redde ut vad det var, samt när distrikt vet kom ut till stallet. Sammanlagt gick det på ca 15000:-


Först sa försäkringsbolaget att de inte skulle betala en spänn eftersom åkomman räknades som ärftlig, men vi provade att skicka in alla papper iaf, och de betalade ut 100% Gissa om vi blev glada! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad tråkigt med din häst, hoppas att han blir bättre snart!

Min förra häst fick kolik och fick buköppnas natten mellan lördag/söndag. Hon blev sen kvar på Strömsholm i 13 dagar, åkte på bukhinneinflammation och sånt där. Det hela kalaset gick på 53000 kr ungefär. Då var det väl operationen på jourtid som kostade mest. Fick höra att en planerad buköppning, bara själva operationen går eller ja iaf gick då på 9000 kronor.

Hoppas att din pålle snart är hemma igen! Vilken vet har du på s-holm?

/ Maris
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Etienne, jag vågar faktiskt inte gissa. Men med en sjuk häst så är man nog så upprörd av "bara" det så jag tror det är bättre att få klara svar på det man kan påverka och besluta om. I detta läge just nu ekonomin, eftersom den också är en stark orosfaktor. Och sen så blir det så klart hästen och dess välmående och hur mycket som är realistiskt att lägga ut, samtidigt som framtiden för den och gravida dig måste tas med i beräkningen.

Rent kostnadsmässigt torde dock intagning och initiala undersökningar vara dyrast om man nu inte rekommenderar en buköppning.

Vi tog beslutet och avlivade vår gamling förra året som tidigare varit vanvårdad. Och det ÄR tufft, även om man "vet" att man fattat rätt beslut. För oss och våra omständigheter var det dock så mycket enklare än vad detta låter som det är.

Håller som sagt tummarna för dig och din häst.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Absolut. Nu är han 13 så förhoppningsvis har han många år kvar. Det värsta är ju ekonomin och att de inte hittar felet. Ska ringa vet nu kl 16 och höra hur dagen varit. Om de nu öppnar så hoppas jag verkligen att det sker snart så att det inte blir på helgen.

Jag återkommer..

Tack för stödet alla!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

när jag haft häst på strömsholm och de "bara" stått på bevakning/övervakning efter behandling odyl har det kostat lite mer än 1000 kr/dygn, utan några behandlingar. kram och lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 415
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 061
Senast: Docka
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 074
Senast: Siggan
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp