Hästar som ständigt är på annons?

Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Det är synd att du tänker så, men du är inte ensam. Jag tyckte oxå så för flera år sedan då jag inte visste bättre, när jag letade häst. Nu när jag själv sålt några hästar, så får man se den andra sidan av myntet så att säga.
Då jag inte vill ha tillbaks hästen ,så är det viktigt att allt stämmer med häst & ny ägare.Säljer inte till första bästa.
Sedan så vill köparna ha en häst som kan ALLT & inte kosta någonting.

Den hästen jag har ute till salu nu har en skada som han inte påverkas om som hobbyhäst, men priset är satt där efter. Inga, svar.............????!!!

Mina bekanta som känner hästen & har ridit honom kan inte förstå att ingen ringer på honom, då han är så trevlig, humoristisk & välutbildad. Dock är han under utbildning i hoppning. 99% av dom som hör av sig på hästar i den lägre prisklassen vill ju att hästen ska kunna hoppa minst 1.20 & ha tävlat lite. Så dom vet vad dom får.
Han har stått ute i 3 månader, dragit tillbaks annonsen en gång då han påbörjade träning i hoppning, för att tillgodose marknadens krav. Själv kan jag inte hoppa pgav skada i rygg.
Så ge även dessa hästar chansen, kanske missar du din själsfrände :)
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Det är synd att du tänker så, men du är inte ensam. Jag tyckte oxå så för flera år sedan då jag inte visste bättre, när jag letade häst. Nu när jag själv sålt några hästar, så får man se den andra sidan av myntet så att säga.

Precis så är det...
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Det är ju rätt lätt att en häst som dyker upp ofta får en "stämpel". Jämför med vissa annonsörer som söker praktikanter eller hästskötare ofta. Om någon inte kan hålla i personalen bättre än att man behöver nya "arbetare" var tredje månad så känns det ju som det är något som inte stämmer...

Sen är nog det där med att sälja häst något av dt svåraste som finns... *skakar på huvudet*
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag har både köpt och sålt hästar frekvent senaste 10 åren så jag har erfarenhet. Senaste hästen jag köpte var på en oansenlig annons med dålig bild, men hästen är fantastisk, så även säljaren.
Det jag skrev var är att man måste vara noggrann och känna när man köper häst, det finns inga rätt eller fel men man måste vara skeptisk och inse att som köpare och säljare kan man ha väldigt olika bild av samma häst.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

kl
Idag är det svårt att sälja häst, finns mkt häst och inte så många köpare så det behöver absolut inte vara ngt fel på hästen och egentligen inte för högt pris heller. ja så länge man inte vill "ge bort" hästen.

Det finns en smärtgräns för hur lågt en säljare kan gå om de inte verkligen måste sälja.

Jag tror tyvärr inte många vet vad det faktiskt kostar att föda upp hästar och de allra flesta som föder upp försöker iaf få en kostnadstäckning..

Om jag annonserar en unghäst så tar jag bort annonsen efter ett tag om den inte blivit såld.. Sen väntar man tills man ex kan filma/ta nya bilder eller tills marknaden förhoppningsvis är lite bättre igen..

Vår ena 12:a ligger mig otroligt varmt om hjärtat så jag vacklar hela tiden på om sälja eller inte så därför tog jag bort annonsen. Hade det dock dykt upp en köpare när han låg till salu så hade jag givetvis sålt.

Nu ska de annonseras igen då de helt plötsligt är ettåringar och inte föl längre och ska man betäcka ston i år så måste man sälja/ha till salu :)
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Det är mest lite av en sannolikhets historia.

Det är större risk för knepiga icke prisvärda hästar med knepiga ägare i annonser som legat länge/kommer tillbaks och större chans för fynd, prisvärda hästar med bra ägare i nya annonser. Men givetvis finns det en chans bra affärer även när det gäller de som varit ute länge. Jag kan också tänka mig att de som verkligen är desperata att sälja lyckas sälja snabbare, man uppdaterar mer, anpassar priset och till slut antingen dumpar priset eller tar bort hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Som marknaden ser ut nu så blir jag inte direkt misstänksam av att hästen ligger kvar till försäljning länge, det är svårt att sälja en häst idag. Dessutom brukar hästägare ha en tendens att värdera sin häst lite för högt, utan att det för den sakens skull är ett enda fel på hästen, men priset trissas lätt iväg, vilket kan vara en anledning till att den är svårsåld. Det är säkert vanligt, särskilt med lite yngre hästar, att ägaren tar bort annonsen när hästen inte blir såld, rider till den lite mer själv eller skickar den på utbildning, och sen lägger ut en ny annons för att prova igen. Jag hade däremot dragit öronen åt mig om det hade varit samma häst, fast med olika ägare varje gång.

Jag tycker det är knivigare med medryttare, eller stallplatser, där de personer som svarar på annonsen och den som satt ut den ska ha en fortsatt kontakt. Det strular säkert mycket även för hästägaren, medryttare som känns fel, som slutar komma o.s.v., men hade jag letat medryttarhäst och sett att samma häst plockats bort och satts in igen x antal gånger hade jag nog misstänkt att antingen hästen var svår, att stallet låg åt fanders iväg så att kommunikationsmöjligheterna avskräckte eller att ägaren var knepig, trist men sant. Likadant det som någon annan skrev, stall som ofta har lediga stallplatser blir jag osäker på. Där jag bor är det ont om stallplatser, det kan stå 20 personer i kö till de riktigt populära ställena, men sen kan det finnas ett som på ytan verkar jämnbördigt med de populära, som har tio boxar tomma. Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad som gör att ingen vill vara där, varför folk hellre står i kö i åratal än ställer sina hästar där?
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

När det är en häst som är tillsalu och den återkommer på annonssidorna men med olika ägare så - ja, det tycker jag är lite skumt.

Men som många andra här säger så kan det vara många olika anledningar till att hästar återkommer.

Jag har tex letat efter en medryttare till min fjording i flera månader, jag fick aldrig några svar som jag sökte då jag fick flest svar av 10-åringar som ville hoppa och hästen tycker inte att det är kul att hoppa.
Därför återkom min annons många gånger :)

Och Stallplatsannonser, jag hyr ut boxar och uppdaterar min annons ofta för att personer ska veta att det finns lediga platser.
Inte för att jag är en hemsk människa som ingen vill ha hästen hos ^^
Sen har jag inte massor med faciliteter och stallet ligger ca 1,5mil från närmaste stad = folk tycker att det blir för långt att åka :)

Fråga till er här i tråden: Hur ofta tycker ni att det är OK att uppdatera sin annons?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Lite kanske. Min ponny har varit ute i två omgångar. Efter ett tag får man nog utav provridningar och märkliga spekulanter och drar sig tillbaka ett tag. I mitt fall utbildas min vidare innan en ny annons är aktuell. Då har de gamla annonserna legat ute i ungefär 1 månad vardera. Som säljare får man ju försöka få hästen lite mer attraktiv på marknaden om det visar sig svårt att sälja. I mitt fall mer barnvänlig och välriden.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Ja i mina ögon är du fördomsfull..

Man måste ge allt en chans innan man tänker så, oavsett om det är häst till salu, medryttare eller stallplatser
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Ja för mig var det så. Jag behövde antingen hjälp med min häst eller behövde jag sälja. Jag hittade inte rätt köpare då jag är noga med var han hamnar plus en inte helt lättsåld häst eftersom han är 18 nu och valack. Han har bra stam och har bra resultat sen innan men har varit skadad plus att han är stor. Detta gjorde att jag inte hittade rätt köpare. Vad det gäller medryttare och fodervärd finns det 1000 männismor som tydligen hör av sig eller kommer och provar och sedan kommer på att de inte orkar, hinner, ska ha barn, ska resa i jobbet och så har man lagt massa tid på att visa dem och så är det bara att börja om igen. Det jag vill säga är att det inte behöver betyda att det är något skumt bara för att annonsen varit ute innan.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Man måste ge allt en chans innan man tänker så, oavsett om det är häst till salu, medryttare eller stallplatser

Varför måste man ge alla chans, räcker det inte med de mest lovade? Får man inte napp får man leta vidare.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag har haft ute två av mina hästar på annonser som jag lagt ut flera gånger. Inget fel på hästarna, men har inte ens fått en enda spekulant, därav annonsering igen. Så det är svårt att sälja nu.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag har haft ute två av mina hästar på annonser som jag lagt ut flera gånger. Inget fel på hästarna, men har inte ens fått en enda spekulant, därav annonsering igen. Så det är svårt att sälja nu.

Fast funderar du inte varför du inte får några svar? (Bara undrar)
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Frågar dig också... Om man inte får några som helst svar, funderar man inte på varför?

Jag tror att det har med att göra att det är en specifik hästras och då spelar det ingen roll att hästen i fråga har både en bror som är godkänd hingst och en morbror som gått vm i fälttävlan...

Jo jag frågar mig varenda dag varför ingen är intresserad hästen kostar dessutom väldigt lite just för att vi har tidsbrist, men tyvärr så spelar det ingen roll.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Fast jag tycker inte det är svårt att sälja nu, en bra annons och ett bra pris och hästen blir såld.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Kanske om man har en okomplicerad häst som passar de flesta ryttare. Om inte är det inte fullt så enkelt.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag tycker det är lite fördomsfullt, men visst många fördomar kommer kanske utav erfarenhet så inte så konstigt att man funderar.

Som moon säger, när man får erfarenhet av att själv sälja så kanske man lättare förstår vilken sits man som säljare sitter i.

Jag hade själv mina hästar till salu 2 ggr tidigt i våras pga att jag inte kunde bestämma mig om jag verkligen ville sälja eller ej. Plus att jag tyckte det var extremt jobbigt att visa häst när det ständigt var minusgrader och ridbanan var obrukbar. Så det är mycket möjligt att någon/några tyckte jag var lite märklig som säljare men då får de tycka det ;)

Jag tyckte det var så jobbigt med alla som ringde så jag stängde av telefonen tom :D Väldigt lyckad som säljare och då har jag ändå sålt en hel del hästar. :p Lär ju dröja innan jag kan sätta ut en annons på en häst igen så mina pållar blir väl kvar här nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 581
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp