Hästar som ständigt är på annons?

hier

Trådstartare
Hur tänker ni kring hästar som ligger ute på annons, försvinner i 3-4 månader och sen ligger ute igen? Gäller både försäljning, fodervärd och medryttarskap.

När jag letade efter medryttarhäst drog jag mig för hästar som åter och åter igen studsade tillbaka på annonssidorna, och ofta med exakt samma annonstext som tidigare. Känns liksom som att något luktar skumt. Antingen att det är något med hästen eller att ägaren är jobbig att ha att göra med.
Är det fördomsfullt av mig?
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Ja det är fördomsfullt. Det behöver inte betyda nånting om vare sig hästen eller säljaren.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Tja kan ju även vara ägaren som dragit tillbaka annonsen då man inte hittat det man sökte;)

Avvaktat ett tag och sen provat igen...
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

En del annonserar, får inte hästen såld. Bestämmer sej för att utbilda den lite till (kanske be någon annan utbilda den) och försöker sen igen..

Mvh Domino_s
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag tror det varierar men när jag har letat häst eller när bekanta lagt ut hästar som har hattat ut och in sådär så har det antingten varit lite knepigare/svårare/speciella hästar eller så stämmer inte annonsen med "innehållet", då menar jag att annonsen är överdriven/inkorrekt och priset för högt för vad varan är värd....
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Det kan också bero på att man som säljare (ägare) ställer vissa krav på den som ska få köpa (låna osv.) hästen. Marknaden har ju inte varit den bästa på sistone, så det tar längre tid att sälja hästar generellt - och i synnerhet om man som sagt inte nöjer sig med vilken köpare som helst. Så nej, jag hade inte per automatik dragit öronen åt mig av att en häst varit ute på annons under en längre tid.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Om det är samma säljare så bryr jag mig inte. Däremot blir jag fundersam när det är samma häst som för femtioelfte gången på kort tid ligger ute med ny säljare.. Igen..
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Hej!

Jag skulle säga att du är lite fördomsfull, men å andra sidan tänker jag likadant med stall som ofta har stallplatser ledig- vad är det för fel där liksom?

Själv har jag haft enorm otur med medryttare, jag hittar en som verkar super som visar sig göra saker den inte ska (häst under igångsättning (endast raka spår) som plötsligt longeras på äng tex), en annan insåg efter 1 månad på skolan att hon inte ville bli det den pluggade till så hon hoppade av och flyttade hem till andra sidan Sverige, någon har fått jobb utomlands, någon blev sjuk och någon tröttnade på hästar. Allt inom loppet av ett år.. Ibland har man extrem otur.

I saluhästfallet kan det ju också vara så att hästen är så dåligt beskriven att de som kommer och tittar blir avskräckta. Det behöver ju inte vara fel på den, annonsen riktas bara till fel människor.

/Lavinia, som försöker hålla kontroll över sin egen fördomsfullhet..
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag har gjort så med min häst, och jag kan garantera att det inte är något fel på varken mig eller hästen. Eller inte som i din rubrik "ständigt på annons" utan på annons och sen inte för att sen läggas ut igen.
Så jag säger som sona, samma säljare bryr jag mig inte om, en häst som säljs om och om och om igen - det känns inte bra..
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Hur tänker ni kring hästar som ligger ute på annons, försvinner i 3-4 månader och sen ligger ute igen? Gäller både försäljning, fodervärd och medryttarskap.

När jag letade efter medryttarhäst drog jag mig för hästar som åter och åter igen studsade tillbaka på annonssidorna, och ofta med exakt samma annonstext som tidigare. Känns liksom som att något luktar skumt. Antingen att det är något med hästen eller att ägaren är jobbig att ha att göra med.
Är det fördomsfullt av mig?

Fördomsfullt absolut.

Har haft en jättefin häst ute på annons till och från och inte en enda har ens ringt om henne och då självfallet inte varit och tittat på henne :(

Den enda jag haft kontakt med är en som ville låna henne när jag endast vill sälja.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag skulle inte döma ut vare sig häst eller säljare, men en häst som återkommer på annonssidorna är ju av någon anledning "svårsåld". Oftast pga priset tror jag...
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag tycker inte alls att det är konstigt att man blir misstänksam. Samma sak när det gäller en helt underbar barn ponny som gått handikapp ridning och kastar upp en om man ramlat av, för 2000kr. Det luktar också mysko.

Jag drar mig lite för att ringa på hästar som har varit ute länge, men inte till den grad att jag utesluter dom.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

nja, jag blir lite misstänksam faktiskt. Något verkar ju fel. Pris? Häst? Säljare? Köpare? Men å andra sidan så finns det så många hästar till salu så det kan ju helt enkelt bara vara en "icke lockande annons".
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Fördomsfullt absolut.

Har haft en jättefin häst ute på annons till och från och inte en enda har ens ringt om henne och då självfallet inte varit och tittat på henne :(

Den enda jag haft kontakt med är en som ville låna henne när jag endast vill sälja.

Det där är något i stil med vad jag tänker när jag ser en återkommande annons +att det ju varit segt att sälja häst en längre tid.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Hästarna i fråga är väl inte så attraktiva på marknaden, antar jag.
Intressant att fundera på vad som gör att en häst är "säljbar" eller inte.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag skulle inte döma ut vare sig häst eller säljare, men en häst som återkommer på annonssidorna är ju av någon anledning "svårsåld". Oftast pga priset tror jag...

Jag upplever också att många ggr så är priset väldigt högt mot vad man får.. Speciellt nu när det finns så många hästar ute.
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

När det finns många hästar till salu och inte så många köpare handlar det ju också om att man ska ha "tur" och just den köparen som är intresserad av just en sån häst som jag säljer ska dyka upp just när jag har annonsen ute, och det kanske inte alltid sammanfaller. När dte gäller en sida som Hästnet så "går den väldigt fort", alltså, jag menar att om man lägger in en till salu annons så ramlar den ned i listan ganska snart eftersom det fyller på snabbt med nya annonser. Kanske kan det vara så att de annonser som hamnar några sidor längre ned upplevs som "gamla" trots att de lagts till nyligen? En snabbkoll just nu visade att de första annonserna som lades till "igår" finns på s 13... och då har "idag" bara börjat...
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jag har annonserat efter medryttare i flera omgångar, och det helt enkelt eftersom de som börjat hoppat av efter några månader igen! Nu har jag fått tag i en tjej som jag hoppas hoppas vill stanna länge, och jag ska ALDRIG mer ha en student som medryttare, de har gjort sitt hos mig! Så i mitt fall är det varken fel på mig eller hästen utan personerna har prioriterat fest/pojkvän högre än vad som utlovats från start och då hoppat av självmant. Den senaste lämnade till och med sin utrustning kvar i stallet, hon orkade inte åka och hämta den... :meh:
 
Sv: Hästar som ständigt är på annons?

Jo men så är det verkligen, jag menade mer hästar som ligger ute totalt i över ett år eller mer, kanske uppdateras i en månad, tas bort helt och hållet, efter en månad kommer annonsen tillbaka, ligger en månad etc eller dyl.
KL
Jag håller med många av er att säljmarknaden för hästar är svår nu och det finns absolut fina och prisvärda hästar som ligger ute länge, men det finns också en hel del som exempelvis inte är fräscha, inte ens på den filmsnutt som visas i annonsen, är då priset rätt högt (talang etc...) så drar ju den typen av köpare öronen åt sig raskt.
Likadant finns en hel del annonser (där jag känner säljaren o har ridit hästen) som annonserar ut sin häst för långt över 150 000 och beskriver den som välutbildad, men redan på filmen syns att hästen inte är det, plus att resultaten i TDB talar emot vad som står i annonsen.

Så man bör nog fundera några varv oavsett:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 581
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp