Hästar som blir "tossiga" av MJ

Nja. Hennes tabellbehov är ca 9 g. Med 1.5 dl (rekommenderad dos lätt arbete) hamnar hon på ca 17 nånting i magnesium. Får hon 1 dl hannar hon på 14-ish. Miner vit balanserar det höga kalciumet i vårt hösilage och tillsätter ju även selen och även en del micromineraler som fattas.

Så nu kan jag antingen välja att ge endast fosfor och selen (dock fattas det då zink och koppar) eller ge mineraler med mindre magnesium, som Equimins advance complete. Som hon tycker är svinäckliga 😑
Men finns det inte fler alternativ?
Det låter som att det är väldigt mkt mg i miner vit? Eller har ni väldigt mkt i grovfodret?
Hur mkt saknas efter grovfodret?
 
Men finns det inte fler alternativ?
Det låter som att det är väldigt mkt mg i miner vit? Eller har ni väldigt mkt i grovfodret?
Hur mkt saknas efter grovfodret?

Vi har hyffsat med mg i grovfodret, skyhögt med kalcium och för lite fosfor. På 10 kg hösilage täcker hon sitt behov med råge av kalcium och magnesium men det fattas flera gram fosfor.

Jag tror eg det är rätt normalt med mg i mineralerna. 60 g per 1 kg känns ju inte överdrivet direkt 🤷🏼‍♀️

Just nu får hon utblandat 40 g Equimins och 10 g fosforbalans i lite Krafft groov sensitive. Då äter hon upp.
 
Vi har hyffsat med mg i grovfodret, skyhögt med kalcium och för lite fosfor. På 10 kg hösilage täcker hon sitt behov med råge av kalcium och magnesium men det fattas flera gram fosfor.

Jag tror eg det är rätt normalt med mg i mineralerna. 60 g per 1 kg känns ju inte överdrivet direkt 🤷🏼‍♀️
De mineraler jag ger innehåller mkt mindre mg, jag ger hippo selection men ingen av deras varianter passar när man redan har överskott på kalcium.

Låter som att det är bättre för er att pytsa med lösa mineraler. Fosfor, zink och koppar går ju jättebra att köpa och ge separat 😊
 
De mineraler jag ger innehåller mkt mindre mg, jag ger hippo selection men ingen av deras varianter passar när man redan har överskott på kalcium.

Låter som att det är bättre för er att pytsa med lösa mineraler. Fosfor, zink och koppar går ju jättebra att köpa och ge separat 😊

Nä det är ju det där sabla kalciumet och låga fosforn som minskar urvalet drastiskt.

Absolut är det så och visst kan man det. Dock så hatar jag att pyttsa en massa och hon skulle ju ändå behöva krubbskrammel för att blanda ut alla tillskotten i så då kan jag lika gärna köra på det som funkar nu 😊
 
Tack för tips! Ska faktiskt ta och räkna lite på det.

Jag vet inte vilken foran koppar @MiniLi syftar på men alltid när jag räknar på priset för faktiska gram av det man vill tillsätta så ligger ForagePlus så otroligt mycket lägre även med frakt/moms/tull från England. De finns ju dock att köpa via Greenfoot också.

För zinken så får du renare tillskott till nästan halva priset/g zink hos Greenfoot jämfört med att köpa biofarmabs zink på granngården (som inte är av samma kvalitet, innehåller även zinksulfat, inulin och kiselgur). Jag rekommenderar verkligen att räkna på det faktiska innehållet om man vill jämföra olika tillskott för det kan skilja enormt mycket! Deras olika "mått och dagsgivor" är ju också satta utifrån generella siffror, man behöver ju se till sin hästs foderstats innehåll så det går inte bara att ta tillverkarnas mängd/pris per dag rakt av.
 
Jag vet inte vilken foran koppar @MiniLi syftar på men alltid när jag räknar på priset för faktiska gram av det man vill tillsätta så ligger ForagePlus så otroligt mycket lägre även med frakt/moms/tull från England. De finns ju dock att köpa via Greenfoot också.

För zinken så får du renare tillskott till nästan halva priset/g zink hos Greenfoot jämfört med att köpa biofarmabs zink på granngården (som inte är av samma kvalitet, innehåller även zinksulfat, inulin och kiselgur). Jag rekommenderar verkligen att räkna på det faktiska innehållet om man vill jämföra olika tillskott för det kan skilja enormt mycket! Deras olika "mått och dagsgivor" är ju också satta utifrån generella siffror, man behöver ju se till sin hästs foderstats innehåll så det går inte bara att ta tillverkarnas mängd/pris per dag rakt av.
Ah jag har bara kollat sånt som är enkelt att köpa här i sverige. Syftade på Coppervit :)
Samma med zink, har bara jämfört med andra tillskott som jag enkelt kan köpa antingen i svenska butiker eller svenska webbshoppar. Har då just räknat på innehållet.
 
Jag vet inte vilken foran koppar @MiniLi syftar på men alltid när jag räknar på priset för faktiska gram av det man vill tillsätta så ligger ForagePlus så otroligt mycket lägre även med frakt/moms/tull från England. De finns ju dock att köpa via Greenfoot också.

För zinken så får du renare tillskott till nästan halva priset/g zink hos Greenfoot jämfört med att köpa biofarmabs zink på granngården (som inte är av samma kvalitet, innehåller även zinksulfat, inulin och kiselgur). Jag rekommenderar verkligen att räkna på det faktiska innehållet om man vill jämföra olika tillskott för det kan skilja enormt mycket! Deras olika "mått och dagsgivor" är ju också satta utifrån generella siffror, man behöver ju se till sin hästs foderstats innehåll så det går inte bara att ta tillverkarnas mängd/pris per dag rakt av.

Jag syftade på att räkna på micromineralerna, inte pris 😊

Forageplus går väl för övrigt inte längre så enkelt att beställa från som tidigare? Läste nåt om att de har en minigräns för beställning till bland annat Sverige som låg på typ 15 kg? Blir en himla massa tull och en himla massa zink och koppar om man ska upp i dom kvantiteterna. Deras balancers går ju också bort för min del pga hutlösa mängder magnesium 😑

Edit: Nevermind! Såg nu att Greenfoot har åter mineraler från Forageplus i lager ☺️
 
Senast ändrad:
Ah jag har bara kollat sånt som är enkelt att köpa här i sverige. Syftade på Coppervit :)
Samma med zink, har bara jämfört med andra tillskott som jag enkelt kan köpa antingen i svenska butiker eller svenska webbshoppar. Har då just räknat på innehållet.

Greenfoot är en svensk webbshop :) Coppervit innehåller även mangan men iallafall fall jag har aldrig överskott av det men kan vara vanligt.
 
Jag syftade på att räkna på micromineralerna, inte pris 😊

Forageplus går väl för övrigt inte längre så enkelt att beställa från som tidigare? Läste nåt om att de har en minigräns för beställning till bland annat Sverige som låg på typ 15 kg? Blir en himla massa tull och en himla massa zink och koppar om man ska upp i dom kvantiteterna. Deras balancers går ju också bort för min del pga hutlösa mängder magnesium 😑

Enda var väl några månader i vintras de hade lång leveranstid tror jag men annars har jag aldrig problem faktiskt. Beställer typ 1-2 gånger om året, senast i våras. Men jag tycker det är enklaste sättet att ge just koppar o zink genom deras balancers (Young horse är fö utan magnesium) så beställer alltid några 5 kgs beroende på fraktalternativen. Just nu tror jag deras gräns är 150 pund för EU shipping. Men just i denna tråden tänkte jag eg mest på att beställa via Greenfoot som är en svensk sida och jämförde deras pris :)
 
@Oknytt Det är inte så att du fått väldigt högt socker i fodret? Varje gång jag har fått reaktionen att min häst blivit tossig så har det berott på det. Och jag är långt ifrån ensam om den erfarenheten. Jag tänker också, angående mineraler, att det brukar gå att köpa mineraler som granulat, och inte pellets, så du blandar eget efter behov. Det fick jag göra med min förra som inte tålde gluten som används mycket i pellets.
 
@Oknytt Det är inte så att du fått väldigt högt socker i fodret? Varje gång jag har fått reaktionen att min häst blivit tossig så har det berott på det. Och jag är långt ifrån ensam om den erfarenheten. Jag tänker också, angående mineraler, att det brukar gå att köpa mineraler som granulat, och inte pellets, så du blandar eget efter behov. Det fick jag göra med min förra som inte tålde gluten som används mycket i pellets.

Det är rätt mkt socker i grovfodret, så kan absolut vara en plausibel förklaring! Dock har ju alla andra hästar jag haft fått "samma" hö och mig veterligen har hösilaget från denna bonde alla år haft högt socker, högt kalcium och lågt fosfor. Sen reagerar ju såklart alla hästar olika- så min nuvarande kan absolut vara en sån som blir tossig av socker! Det var ju min första tanke när hon blev helknäpp på Kraffts mineraler-att det var betmelassen hon reagerade på. Hon har dock även reagerat på kraftfoder som tex Low starch musli/pellets som marknadsförs som lågsocker, men däremot klarat av Krafft groov sensitive som har tillsatt betmelass. Mystisk häst 😅🤣

Kollade på analysen nu från ett tidigare år (inte fått årets än) och 119 g socker /kg ts är det i hösilaget.
 
Senast ändrad:
@Oknytt Det är inte så att du fått väldigt högt socker i fodret? Varje gång jag har fått reaktionen att min häst blivit tossig så har det berott på det. Och jag är långt ifrån ensam om den erfarenheten. Jag tänker också, angående mineraler, att det brukar gå att köpa mineraler som granulat, och inte pellets, så du blandar eget efter behov. Det fick jag göra med min förra som inte tålde gluten som används mycket i pellets.

Hur kom du fram till att det var just gluten hästen inte tålde, förresten? 😊
 
Det är rätt mkt socker i grovfodret, så kan absolut vara en plausibel förklaring! Dock har ju alla andra hästar jag haft fått "samma" hö och mig veterligen har hösilaget från denna bonde alla år haft högt socker, högt kalcium och lågt fosfor. Sen reagerar ju såklart alla hästar olika- så min nuvarande kan absolut vara en sån som blir tossig av socker! Det var ju min första tanke när hon blev helknäpp på Kraffts mineraler-att det var betmelassen hon reagerade på. Hon har dock även reagerat på kraftfoder som tex Low starch musli/pellets som marknadsförs som lågsocker, men däremot klarat av Krafft groov sensitive som har tillsatt betmelass. Mystisk häst 😅🤣

Kollade på analysen nu från ett tidigare år (inte fått årets än) och 119 g socker /kg ts är det i hösilaget.
119 är ok, det är inte galet högt, över 130 skulle jag inte ge till hästar, det är kofoder. Men under 100 är att föredra.

Casp fick grovtarmsinflammation och magsår så han var en känslig kille. För att vara säkra på vad det var som stökade till det så uteslöt jag och hade superkoll på innehållet i olika foderdelar. Oftast så fick han bara grovfoder... Men anledningen till att jag fick upp spåret på gluten var att vi tog en håranalys och hon som fick hårstråna kunde berätta ganska exakt när han mådde på vilket sätt. Jag tyckte det va så knasigt att jag var beredd att testa, och hon hade ju rätt. Sen är jag ju också glutenintolerant så jag hade inte svårt att ta till mig budskapet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 108
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 397
Senast: Karamello30
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 904
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 583
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp