Hästar som blir "tossiga" av MJ

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med att vissa är rädda för att ge hästen kraftfoder för att hästen blir för pigg av det, hur fungerar det egentligen? Jag tänker på de fall där man räknat ut hästens foderstat och har problem med att täcka "energibehovet på pappret" för att hästen blir för pigg. Vad beror det på? Kan hästar verkligen bli så personlighetsförändrade av några MJ eller är det så att hästarna tidigare var fogligare för att de inte orkade visa sitt rätta jag pga energibrist?

Hur fungerar det egentligen? Det pratas ju om att vissa hästar reagerar på havre och det är inte vad jag egentligen frågar om, utan energi i alla former. Visar hästen sitt rätta jag när den får tillräckligt med mat (logiskt borde det väl vara så) eller BLIR vissa hästar helt enkelt "galna" av ett litet energiöverskott?
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Klart hästen blir piggare om man tillför energi.. en häst med rätt foderstat för dennes behov är pigg o glad o alert .

Upplever obs min subjektiva uppfattning att de som säger hästen blir för pigg är beroende på andra orsaker tex en anings rädsla eller de inte har kunskapen eller uppfostran brister. vet inte vad hästen står på o så tillsätter man något annat foder o foderstaten stämmer lite bättre med påföljande pigghet. Alltså egna tillkortakommanden.

För mycket energi helt plötsligt kan ju resultera i akut pigghet :D
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Det är skillnad på energi och energi, viss energi tas upp snabbare i kroppen och andra långsammare, precis som för oss människor. Mer ingående tänker jag itne gå in då jag inte är säker på hur det fungerar mer ingående ;)
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Det jag tänker på först är att jag hade en lite för rund häst. Som vi kalla lite lat. Var lagom pigg. Sen tog ja bort all kraft för de var dags o banta o ja fick en bomb ist ;) Så nae men självklart får hästen inte det den behöver så blir den pigg med rätt mängd. En pigg o glad häst helt enkelt med rätt mat =)
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Jag har låtit min häst äta både fri tillgång på hö plus mineraler lusern och betfor. Samt på begränsat med hö samt allt annat jag nämnde och ett tag även krafft pellets (minns inte vad det heter) och även provat låta han äta enbart hö, lite halm eller bara gräs. Jag märker INGEN skillnad på honom. Det enda han blir piggare av är att motioneras mer och hållas någorlunda i form. Han är en lättfödd ponny som är i lite överhull och var riktigt fet förr. Är mer åt det "lata" håller/lagom pigg men kan busa till det ibland (sällan) :) men när han var som tjockast var han inte särskilt pigg alls, som han är nu :) hur som helst tror jag att det varierar från häst till häst och klart att en häst hålls piggare med rätt foderstat. Man känner nog om hästen är "omotiverad" eller lat eller trött.
Min häst känns mer "omotiverad" och lite lat de gånger han är seg, och absolut aldrig trött (mer än när vi galopperar mkt men då tar han i mer) :) Tycker han det är kul så är han alldeles lagom framåt så det blir roligt.

Jag ska dock prova med havre för att se om han blir piggare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

*kl*
jag brukar tänka att kraftfoder tas det mest upp av i tunntarmen och ger "snabbare" energi, än det som ska vidare till grovtarmen och brytas ner där. Kanske som att kraftfoder ger snabbare energi, tänk ex. rent socker och att mj från grovfoder ger långsammare energi och jämnare upptag? (bara en målande förklaring av hur jag spekulerar om fenomenet "pigg av kraftfoder" :) )
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

var nog att hästen bantade som gjorde den till en bomb, snarare än att du tog bort krafftfodret ;)
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Nja, det kan ligga något i det.
Mitt sto fick kraftfoder tidigare, under två års tid ökade vi från ½ kg havre till hela 3 kg. När hon åt som mest var hon trött och trög. Då fick jag rådet att minska kraftfodret, minskade direkt från 3 till 1 kg - och fick en mycket piggare och gladare häst.
Något år senare slopade vi kraftfodret helt och hållet och hon är fortfarande lika pigg och glad nu, vid 22 års ålder.
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Kl

överskott på MJ är väl ändå inte så konstigt i sig hur det fungerar kan jag tänka utifrån trådfrågan?

sjävklart blir hästar pigga om de får mer energi än de gör av med. krafftfoder MJ är processat på flera sätt jmf med grovfoder som hästen är gjord för att äta så där finns inte problemet i sig , det som händer är isåfall att de blir för feta om de får för mycket.

har man gjort en grundanalys på foderstat på sin häst och den verkar bli överladdad så drar man ner på kraftfodret eller så ser man till att ffa motionera sin häst bättre om man av ngn anledning finner det nödvändigt att ha kvar den på kraftfodergivan i sig.

jag tycker inte det är så konstigt och skulle nog gärna vilja att TS kommenterar hur den exakt avser trådens frågeställning i sig?
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

hm ja helt otroligt ät det inte :) Tänkte enkelt att en fet häst ofta inte orkar röra på sig fultl ut, och krafftfoder som ger överskott på energi då bara späder på med mer energi som lagras. Min häst var fet vid provridning och var seg och orkade inte direkt röra på sig, även om bjudningen fanns. När hon hamnade i "bantning" när hon kom hem fick jag en duracellkanin som både orkade springa fort och länge ;).

Men det är så invecklat med hur näringsämnen tas upp och hur det fungerar så kan absolut tänka mig att "snabbenergi" kan ge en motsatt effekt om det blir för mycket, speciellt iom hur hästarnas matspjälkningsystem ser ut. :)
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

vissa blir feta av överskottsenergi, andra pigga. Det min fråga avser är då kvoten mellan protein och energi är för hög och man vill ge hästen mer energi genom en mindre mängd kraftfoder, det är inte ett kilo per giva jag pratar om utan "över huvud taget". Vissa hästägare kan inte ge sina hästar något kraftfoder alls enligt dem själva, eftersom hästen reagerar så kraftigt på det. Jag har aldrig själv upplevt att hästen blir "tossig" av att man ökar på energiintaget lite försiktigt, och då har jag en häst vissa tycker jag är "galen" som ger havre, eftersom han är pigg av sig själv. Frågan är väl mer varför jag kan ge min häst havre och olja utan att märka skillnad i humöret, medan andra får "monster". Kan hästar verkligen reagera så starkt på 2-10 mj mer än de normalt får?
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

hur menar du att kvoten är för hög mellan protein och energi? kvoten är ju för att skapa balans och en riktning i balansen foderstat i sig, inget mer, och man bedömer den utifrån det att det är balans?
förstår nog inte riktigt vad du menar med kvoten protein/energi i sammanhanget enligt trådens rubrik och det du skriver? har du alltså koll på alla hästar du nämner i deras foderstater och anser att problemet ligger i det?

oavsett kvoter etc så väger ju inget på papper och ngn uträkning över det som händer i verkligheten i sig, utan självklart får du anpassa foderstaten utöver det - både gällande hull på hästen och ev. utsvävningar energimässigt om det inte verkar passa den individen och hur den hålls i övrig, motion, stimulans osv, utan den flippar ur och det kan specifikt misstänkas ha att göra med foderstaten?
Om du inte har ngra problem så illustrerar det ju det jag säger ovan - det är individ anpassat och ja, ibland blir minsta för mkt bägaren som rinner över men det är ju komplicerat eftersom det beror på så många variabler som sagt enligt ovan försök att addressera en del.

10 mj i vilka fall det beror på är mycket ja ibland på vissa hästar beroende på individ som sagt. hur man beräknar 2 eller 5 mj hit och dit blir jag nyfiken på. Hur skulle man bedöma det?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Vissa hästägare kan inte ge sina hästar något kraftfoder alls enligt dem själva, eftersom hästen reagerar så kraftigt på det. Jag har aldrig själv upplevt att hästen blir "tossig" av att man ökar på energiintaget lite försiktigt

Det finns två saker som en häst kan reagera på i kraftfoder:

1) Glukos;
2) Vissa aminosyror.

Glukos är snabb energi som gör att blodsockret stiger vilket har en uppiggande effekt. Den energi som hästen får från t.ex. fibrer har inte denna effekt. Det är således skillnad mellan olika sorters energi vilket flera i tråden har påpekat.

Har du aldrig känt att du själv blir piggare av att äta en Snickers eller dricka en energidryck?

Den uppiggande effekten av ett glukostillskott är dock kortvarig.

Protein består av aminosyror och vissa aminosyror fungerar antingen som signalsubstanser i hjärnan eller påverkar andra signalsubstanser i hjärnan. En signalsubstans (neurotransmittor) är en molekyl som förmedlar en signal till en motagarcell i nervsystemet. Signalsubstanser är inblandade i det vi känner och upplever och kan påverka vårt humör och beteende. Om nervceller stimuleras eller undertrycks så inverkar detta på humör och beteende. Några av signalsubstanserna beskrivs allmänt som "excitatory" eller "inhibitory".

Ett exemple på en signalsubstans är glutamat som ger en "excitatory" (upprymd/exalterad) effekt i mer än 90% av motagarcellerna. Soja innehåller t.ex. höga halter av glutamat, liksom havre.

Signalsubstanserna dopamin och adrenalin kan båda ha en upphetsande inverkan. Aminosyran tyrosin är en grundsubstans vid bildandet av dessa signalsubstanser. Höga halter av tyrosin i foderstaten kan därför ha en upphetsande/stressande inverkan på en häst.

Hur en häst reagerar för olika signalsubstanser är dock individuellt. Detta gör det svårt att förutse om en beteendeförändring kommer att inträffa och i så fall vilken beteendeförändring som kommer att äga rum.
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Okej, tack för svar! Verkar rimligt att vissa foder påverkar signalsubstanser i hjärnan, snarare än att ett par överskottsMJ påverkar hästen så grovt :)
 
Sv: Hästar som blir "tossiga" av MJ

Det är väldigt mycket socker i havre, hästen omvandlar det till socker rättare sagt. Inte konstigt att de blir pigga av det! Andra blir väldigt slöa av att äta havre, det har oftast att göra med att de är känsliga för socker och alltså blir ömma i kroppen av det.
 
(Återuppväcker en gammal tråd med mening)

Jag tycker detta är sjukt intressant. Alla de hästar jag har haft tidigare-kallblod, halvblod och fullblod har inte reagerat så nämnvärt på högre MJ än vad de skulle ha på pappret. Fullblodet behövde på pappret kring 70-80 men fick nog närmare 120 och var samma lika. Har haft en häst (halvblod) som blev märkbart tossig av även små mängder havre, men vet ej hur det var med övriga för jag testade aldrig foderstater med havre pga detta (halvblodet var min första häst). För mig var det viktigt att hästarna fick nog med grovfoder och tuggtid och de fick aldrig, aldrig, aldrig under 1.5 kg ts per 100 kg häst vilket innebar att de ofta fick mer MJ än nödvändigt enligt foderstatsprogram. Jag har alltid varit sparsam med att ge kraft, förutom till fullblodet av förklarliga skäl. Alla hästarna kan tilläggas har stått på samma anläggning med samma rutiner, hage och foder från samma bonde.

Med min nuvarande donna dock.... 🙄 Nu har jag haft henne i över ett år och kan nu med säkerhet konstatera att för henne sätter sig ett energiöverskott, även på några ynka MJ direkt i huvudet. Vi snackar Dr Jekyll and Mr Hyde. Jag vet inte om det har att göra med att hon är av en kallblodsras som är lättfödd och ska vara van vid karga förhållanden eller det att hon är ung, men skillnaden är påtaglig och vad som är ännu konstigare för mig är också att det inte spelar någon roll överhuvudtaget om MJ överskottet kommer från grovfoder eller kraftfoder. Så för första gången måste jag nu hålla ordentlig koll på högiva och MJ i foderstaten, vilket i nuläget tyvärr innebär att hon ligger på 1.4 kg ts/100 kg häst vilket stör mig oerhört. Men mer MJ gör henne dryg och nästan oridbar 🤷🏼‍♀️

Denna häst reagerar för övrigt väldigt konstigt på tillskott med magnesium. Hon får en omvänd reaktion. Provade NAF Magic i några dagar i våras- slutade med det direkt då det kulminerade i att jag blev översprungen av henne med ett gigantiskt blåmärke på benet som resultat efter att hon fick totalt spel efter att ha hört nåt i skogen på en promenad. I ridningen började hon även se spöken överallt. Detta är extremt olikt henne då hon i vanliga fall är väldigt otittig och orädd.

De är alla individer helt enkelt 😊
 
(Återuppväcker en gammal tråd med mening)

Jag tycker detta är sjukt intressant. Alla de hästar jag har haft tidigare-kallblod, halvblod och fullblod har inte reagerat så nämnvärt på högre MJ än vad de skulle ha på pappret. Fullblodet behövde på pappret kring 70-80 men fick nog närmare 120 och var samma lika. Har haft en häst (halvblod) som blev märkbart tossig av även små mängder havre, men vet ej hur det var med övriga för jag testade aldrig foderstater med havre pga detta (halvblodet var min första häst). För mig var det viktigt att hästarna fick nog med grovfoder och tuggtid och de fick aldrig, aldrig, aldrig under 1.5 kg ts per 100 kg häst vilket innebar att de ofta fick mer MJ än nödvändigt enligt foderstatsprogram. Jag har alltid varit sparsam med att ge kraft, förutom till fullblodet av förklarliga skäl. Alla hästarna kan tilläggas har stått på samma anläggning med samma rutiner, hage och foder från samma bonde.

Med min nuvarande donna dock.... 🙄 Nu har jag haft henne i över ett år och kan nu med säkerhet konstatera att för henne sätter sig ett energiöverskott, även på några ynka MJ direkt i huvudet. Vi snackar Dr Jekyll and Mr Hyde. Jag vet inte om det har att göra med att hon är av en kallblodsras som är lättfödd och ska vara van vid karga förhållanden eller det att hon är ung, men skillnaden är påtaglig och vad som är ännu konstigare för mig är också att det inte spelar någon roll överhuvudtaget om MJ överskottet kommer från grovfoder eller kraftfoder. Så för första gången måste jag nu hålla ordentlig koll på högiva och MJ i foderstaten, vilket i nuläget tyvärr innebär att hon ligger på 1.4 kg ts/100 kg häst vilket stör mig oerhört. Men mer MJ gör henne dryg och nästan oridbar 🤷🏼‍♀️

Denna häst reagerar för övrigt väldigt konstigt på tillskott med magnesium. Hon får en omvänd reaktion. Provade NAF Magic i några dagar i våras- slutade med det direkt då det kulminerade i att jag blev översprungen av henne med ett gigantiskt blåmärke på benet som resultat efter att hon fick totalt spel efter att ha hört nåt i skogen på en promenad. I ridningen började hon även se spöken överallt. Detta är extremt olikt henne då hon i vanliga fall är väldigt otittig och orädd.

De är alla individer helt enkelt 😊
Just magnesiumöverskott kan väl ge samma effekt som magnesiumunderskott? Så jag tror inte alls det är konstigt att hon blev knäpp av NAF Magic om hon aldrig hade något underskott från början.
 
Just magnesiumöverskott kan väl ge samma effekt som magnesiumunderskott? Så jag tror inte alls det är konstigt att hon blev knäpp av NAF Magic om hon aldrig hade något underskott från början.

Jo precis, jag har kunnat läsa mig till samma efter den lilla incidenten! Hon får även liknande, dock mildare reaktion på mineraltillskott med extra magnesium, tex Kraffts mineraler där hon blir tossig inom loppet av en vecka och där mängden även spelar in. På 160 g är hon på riktigt farlig 🥴Kunde först inte alls förstå vad det var i dem som orsakade det då ingredienserna i sig - alltså tex lusern, havre och vete som håller ihop pelletserna inte är nåt hon reagerar på, men efter Magic - händelsen och efter att ha provat flera, flera ggr (senast faktiskt för bara några veckor sedan) med Kraffts mineraler föll polletten till slut ner och jag kikade på magnesiumhalterna. Det är riktigt synd faktiskt att hon reagerar så då just Kraffts vita mineraler passar så utomordentligt fint med hösilaget och hon tycker de är goda nog att äta som de är ☹️ Men jag kan verkligen inte fodra med dem, för hon blir tossig inom en vecka på dem-senast jag provade höll jag på att flyga av för hon fick en melt down pga stallkatten. Efter några dagar utan dem var hon sitt vanliga goa jag.
 
Jo precis, jag har kunnat läsa mig till samma efter den lilla incidenten! Hon får även liknande, dock mildare reaktion på mineraltillskott med extra magnesium, tex Kraffts mineraler där hon blir tossig inom loppet av en vecka och där mängden även spelar in. På 160 g är hon på riktigt farlig 🥴Kunde först inte alls förstå vad det var i dem som orsakade det då ingredienserna i sig - alltså tex lusern, havre och vete som håller ihop pelletserna inte är nåt hon reagerar på, men efter Magic - händelsen och efter att ha provat flera, flera ggr (senast faktiskt för bara några veckor sedan) med Kraffts mineraler föll polletten till slut ner och jag kikade på magnesiumhalterna. Det är riktigt synd faktiskt att hon reagerar så då just Kraffts vita mineraler passar så utomordentligt fint med hösilaget och hon tycker de är goda nog att äta som de är ☹️ Men jag kan verkligen inte fodra med dem, för hon blir tossig inom en vecka på dem-senast jag provade höll jag på att flyga av för hon fick en melt down pga stallkatten. Efter några dagar utan dem var hon sitt vanliga goa jag.
Aha, så hon reagerar även på nivåer som inte överstiger hennes tabellbehov?
 
Aha, så hon reagerar även på nivåer som inte överstiger hennes tabellbehov?

Nja. Hennes tabellbehov är ca 9 g. Med 1.5 dl (rekommenderad dos lätt arbete) hamnar hon på ca 17 nånting i magnesium. Får hon 1 dl hannar hon på 14-ish. Miner vit balanserar det höga kalciumet i vårt hösilage och tillsätter ju även selen och även en del micromineraler som fattas.

Så nu kan jag antingen välja att ge endast fosfor och selen (dock fattas det då zink och koppar) eller ge mineraler med mindre magnesium, som Equimins advance complete. Som hon tycker är svinäckliga 😑
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 107
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 397
Senast: Karamello30
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 904
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 583
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp