Hästar lösa på golfbana

Sv: Hästar lösa på golfbana

stackars hästägare som får betala golfbanan :( sånna gräsmattor är inte billiga..
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Förhoppningsvis så har hästägaren försäkring som täcker det hela.

Klart hästarna vill vara på golfbanan, skitfina öppna hagar! Gräs och galopp i frihet, kalas ju om man är pålle! :angel:
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

tror inte försäkringen täcker det.. det gjorde det inte när det var hästar lösa på golfbanan här i Gävle.. 35tkr fick hästägaren punga ut med ur egen ficka.. och då var hagstängslet ändå fullt tillräckligt, det var en ponny som sprängde trådarna när det busades i hagen.. ren olyckshändelse mao..

jag tycker som dig och hästarna, golfbanor är slöseri med fin betesmark :p
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Ja, väldigt synd om den som får betala.. :crazy:

Golfbanor är fina, hästarna kan käka någon annanstans :D
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

tror inte försäkringen täcker det.. det gjorde det inte när det var hästar lösa på golfbanan här i Gävle..

Jag tror att ansvarsförsäkringen, som brukar vara en del av hemförsäkringen, kan täcka kostnaderna i ett sådant fall.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Jag tecknade ett tag en extra-försäkring via min hemförsäkring som skulle täcka allt som hästarna kunde ställa till med för skada. Kostade 70 kr per häst per år, efter flytt till bättre stängslade hagar och byte av hemförsäkrningsbolag har den fallit bort. Men när man läser sånt här så funderar jag på att lägga till den igen, även om jag inte har nån golfbana i närheten.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

"I ett annat rättsfall befann sig flera ridhästar på bete men bröt sig ur inhägnaden och orsakade en trafikolycka på allmän väg. Ägaren bedömdes inte ersättningsskyldig då stängslet var av normalt tillfredsställande slag och några särskilda förhållanden inte gett anledning till att ställa speciella krav på stängslets konstruktion och beskaffenhet. Att beteshagen låg intill en trafikerad väg var alltså inte tillräckligt för att motivera ett krav på mera svårforcerade stängsel."

Jämför man detta så ska det mycket till innan man blir skyldig att betala tiotusentals kronor till några fåniga golftöntar bara för att hästarna har sprungit en "repa" över banan.

I de flesta fall handlar det ju inte några svåra reparationer av gräsmattan - på polomatcher sköter ju publiken av tradition om dessa reparationer genom att gå omkring och trampa ner grästuvor som har lossnat, ofta deltar tom kungligheter i detta så då kan väl några Michael Jackson imitatörer (han hade ju också bara handske på ena handen :D) i rutiga shorts ta sig ut på gräsmattan och återställa denna.

Det finns med andra ord alla skäl till bestrida skadeståndsanspråk från golfbanan om man har haft ordentligt stängslat... eller så erbjuder man sig att plöja golfbanan åt dom så att dom kan göra nått vettigt av den i framtiden :devil:
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Kan ju vara så att försäkringen inte ansåg att det var hästägarens ansvar men att denne ändå inte vågade driva ärendet.
PL
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

"I ett annat rättsfall befann sig flera ridhästar på bete men bröt sig ur inhägnaden och orsakade en trafikolycka på allmän väg. Ägaren bedömdes inte ersättningsskyldig då stängslet var av normalt tillfredsställande slag och några särskilda förhållanden inte gett anledning till att ställa speciella krav på stängslets konstruktion och beskaffenhet. Att beteshagen låg intill en trafikerad väg var alltså inte tillräckligt för att motivera ett krav på mera svårforcerade stängsel."

Jämför man detta så ska det mycket till innan man blir skyldig att betala tiotusentals kronor till några fåniga golftöntar bara för att hästarna har sprungit en "repa" över banan.

I de flesta fall handlar det ju inte några svåra reparationer av gräsmattan - på polomatcher sköter ju publiken av tradition om dessa reparationer genom att gå omkring och trampa ner grästuvor som har lossnat, ofta deltar tom kungligheter i detta så då kan väl några Michael Jackson imitatörer (han hade ju också bara handske på ena handen :D) i rutiga shorts ta sig ut på gräsmattan och återställa denna.

Det finns med andra ord alla skäl till bestrida skadeståndsanspråk från golfbanan om man har haft ordentligt stängslat... eller så erbjuder man sig att plöja golfbanan åt dom så att dom kan göra nått vettigt av den i framtiden :devil:

Den senaste polomatchen jag var och såg på hjälpte jag till att trampa ned tuvorna på och jag kan säga att hela gräsmattan var väldigt skadad och att trampningarna knappaste gjorde det så mycket bättre. Visst slapp ekipagen snubbla huvudstupa över tuvorna men de blev inte alls den släthet som en golfbana ska ha.
Jag tycker faktiskt det är lite ledsamt att se den respektlöshet mot andra sportutövare som genomsyrar ditt inlägg. Då är det väl lika bra att bygga hus i alla hagar nära stockholm då och göra något vettigt åt bostadsbristen så hästtöntarna kan ägna sig åt något vettigt istället?
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Det är inte alls säkert att hästägaren måste betala.
Hästar räknas som "vilda djur" i det fallet och såtillvida att ägaren inte gjort sig skyldig till oaktsamhet så kan man inte säkert få ersättning.

Jag har försökt att få ersättning när grannarnas hästar totalt trampade sönder min gräsmatta.
Men jag hade missat några juridiska punkter och orkade därför inte driva processen.

För egen del så är jag försäkrad upp till tänderna mot sådant här.
Så det blir försäkringsbolaget som får hantera skadeståndskraven och rättsprocessen.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Skulle Du ha samma inställning om en fint preparerad ridväg förstördes?
Tycker att alla har rätt att utöva sin hobby/livsstiv vad det än vara månde.
Golftöntarna kallar Du dom...
Jag hade min häst tidigare på en gård vars närmsta granne var just en stor golfbana. Där dödades tack och lov mina egna gamla fördomar om golfare.
Töntiga tycker jag inte att dom är, bara att dom har ett intresse som jag i sig inte delar. Men jag gillar ändå alla aktiviteter som innebär mycket utevistelse.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Det är inte alls säkert att hästägaren måste betala.
Hästar räknas som "vilda djur" i det fallet och såtillvida att ägaren inte gjort sig skyldig till oaktsamhet så kan man inte säkert få ersättning.

Jag har försökt att få ersättning när grannarnas hästar totalt trampade sönder min gräsmatta.
Men jag hade missat några juridiska punkter och orkade därför inte driva processen.

För egen del så är jag försäkrad upp till tänderna mot sådant här.
Så det blir försäkringsbolaget som får hantera skadeståndskraven och rättsprocessen.

De räknas som vilda djur så länge det inte gäller mark. Skadar de marken så är man oftast ersättningskyldig.

Du borde absolut kunna få ersättning för din skadade gräsmatta. Läste om detta för några månader sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vad de olika avsnitten hette. Men just markfrågan hamnade i en annan avdelning än andra skador orsakat av häst. Stod faktiskt också samtidigt att många inte visste om detta.

Mvh

Tora
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Kl
Jag har min häst uppstallad precis intill en golfbana och när grannens hästar sprang in på golfbanan så fick hon betala . Försäkringen täckte kostnaden som var stor ,kommer inte ihåg exakt men runt 40- 50 000kr var det. Här vimlar det av golfbanor så risken är ju stor att någongång råka ut för att hästen kommer lös. Tidigare stall låg hagen granne med golfbanan men där var det aldrig någon som kom lös,jättehage med rejäla staket. I bokskogen går ena ridslingan nära golfbanan och där har det hänt åtskilliga gånger att hästar kommit lösa pga avramling men ingen jag vet har behövt betala där.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

De räknas som vilda djur så länge det inte gäller mark. Skadar de marken så är man oftast ersättningskyldig.

Men det måste finnas uppsåt eller oaktsamhet med i det hela.
I mitt fall så hade de glömt att stänga grinden i andra änden av hagen så oaktsamhet fanns.
Hade hästarna sprängt sig ur en hage som borde varit bra så hade det inte varit så.

Men jag missade att jag skulle ha besiktigat skadorna av oberoende värderingsman och att jag borde ha omhändertagit hästarna och vägrat att lämna ut dem innan jag fått ersättning.
Så jag räknade ut att det skulle kosta mig mera tid att få in de där pengarna än det skulle ge.
Så jag jobbade de timmarna i stället.
Hade jag varit arbetslös eller haft tid på ett eller annat sätt så skulle jag ha drivit processen.
Det hade gått genom mitt försäkringsbolag.

Nu så ville jag uppnå att dessa människor slutade att ha hästar då de sprang lösa alldeles för mycket.
Så jag hotade med att nästa gång så fick de lösa ut hästarna.
Hästarna är nu borta = fallet avslutat för min del.
De byggde fina staket efteråt också och jag tyckte att det var ett bra ställe att placera de pengar som jag inte klämde ur dem.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Jag tror Tora har rätt.

Om en häst gör skada på andras "ägor" så blir hästägaren ersättningsskyldig, oaktsamhet eller ej. Lagrumet är lagen om ägofred (jag kommer ihåg det för du länkade till just den lagen i en annan tråd :)).

Golfbanor borde väl räknas som ägor. Jag tycker en trädgård också borde höra till ägor, men man vet aldrig. Ägor i juridisk mening kanske har en specifik och snävare innebörd?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar lösa på golfbana

Ja det tror jag med, två gånger drabbades en golfbana av hästar som kommit på rymmen från ett stall i vår närhet. Bägge gångerna blev hästägarna tvungna att betala reparation, den ena hade försäkring men dessvärre inte den andra hästägaren´vilket kom att kosta rejäla slantar. Jag vet att man hade ett juridiskt ombud inkopplat, men tvingades ändå betala kostnaden för att reparera det förstörda.
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Kan inte låta bli. FÅR (four) skriker man ju om man tror att ens boll skä träffa någon, vad säger man då när det är en häst på banan GNÄGGGG eller :rofl::rofl:
Inget roligt egentligen jag vet men kul kl 3 på natten ;)
 
Sv: Hästar lösa på golfbana

Jo så är det nog.
Och det var nog därför som jag tog alla de där försäkringarna.

Gäller sedan bara att veta vems hästar som det är samt fixa det där med besiktningen av skadorna.
Jag har faktiskt för mig att jag ringde till just en golfbana och frågade hur de brukade göra.
Och vid mindre skador så varierade det tydligen.
Det är dyrt att driva en process och inte alls säkert att man får något även om man vinner.

Men jag var så arg på grannarna att minnet inte är vad det borde kring denna affär.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 679
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 623
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp