Häst med csn?

Sv: Häst med csn?

Det beror på så många saker; vart man bor, hur man bor, hur skolan funkar (kostnader etc), vilka utgifter man har i övrigt, hur stor buffert man har etc etc etc...

Jag började plugga i slutet av Juli och flyttade då till ett litet samhälle (ca 1200 pers.), där skolan ligger. Jag lever på CSN (8920:-/månaden); har kvar mitt jobb som välbetald timanställd i Stockholm men kan pga skolan endast jobba helger, och "får" bara jobba då någon ordinarie är sjuk/ledig - blir ingen jämn inkomst (går till att fylla på bufferten).
Jag äter billigt (ca 700-800:-/månaden, kapar till ca 500:-/månaden vid behov), bakar själv och kastar aldrig någonsin mat. Har billigaste möjliga bredband (99:-/mån.) och mobilabonnemang (brukar landa på under 200:-/månaden, varav 118:- är fasta kostnader). Köper i princip inga kläder förrän de jag har faller i bitar. Undviker öht att köpa onödiga saker. Jag har en buffert för hästen, och en annan för mig själv och mina tamråttor, för kristillfällen. Boendekostnaden landar på knappt 3000:-/månaden, och för att ta mig till stallet (och till veterinären, vid behov) behöver jag ha bil (ca 1000-1300:-/månaden i bensin, beroende på bensinpriset). Transport är nödvändigt för att få hästen till kliniken vid behov, men den kostar tack och lov inte mycket per år, och står gratis parkerad vid stallet. Dessutom kostar utbildningen jag går pengar (material. Läder etc är dyrt..). Stallplatsen (helinack.) kostar 2000:-/månaden, hovslagare 1100:-/var 8e vecka. (Plus alla andra kostnader, förstås! I december är det dags för kontroll av tänder + vaccination.)
Det är tajt. Det går, men det är tajt. Jag hade förmodligen inte köpt häst idag, om jag inte haft någon. Utan buffert hade jag inte kunnat/vågat ha djur på studielån.

Värt att tänka på, är att CSN inte betalar per månad utan per vecka. Och att man bara får pengar för de veckor man går i skolan per termin - resten av tiden får man ro ihop slantar till själv.
 
Sv: Häst med csn?

Jag studerar och får lån och bidrag från CSN. För mig funkar det att ha en häst på studielån. Iofs tar jag extralån eftersom jag är så lastgammal så jag behöver det :D

Eftersom jag hade hästen innan jag började studera så går det, det måste helt enkelt gå eftersom jag aldrig skulle göra mig av med henne. Däremot skulle jag aldrig köpa en häst under studietiden utan i såna fall vänta tills efter. Jag skulle nog hellre satsa på att få rida någon annans häst ett par gånger i veckan eller så. Finns många andra studenter som gärna skulle vilja ha lite avlastning med sina hästar. :)
 
Sv: Häst med csn?

Jag har två hästar och studerar på csn, och det har funkat kanon. Jag har dock stor hjälp av föräldrarna, eftersom jag började plugga på min hemort direkt efter gymnasiet funkade det att jag bor kvar hemma och det minimerar mina egna kostnader. Men det är ju inte fett, man får hela tiden tänka på vad man handlar, och till 90 % så går allting till hästarna.

Men jag hade definitivt klarat en häst på csn. Min kostnad i månaden för den ena hästen går på ungefär 1500-2000 en normal månad. Då är det 1100 i hyra, hö ingår, samt de flesta utsläppen, cirka 200 kronor för hovslagaren (utslaget på två månader då, hon tar 400 för en verkning) och ungefär 150 kronor i strö-avgift. Mina hästar äter i princip inget kraftfoder alls (betforn ingår i hyran), så det blir kanske tre säckar pellets och två spänner mineraler/år för båda hästarna. Däremot får jag lägga till bensinkostnader då jag måste köra bil till stallet. Men det ligger på vägen till skolan/stan, så jag försöker samköra det med en annan resa.
 
Sv: Häst med csn?

Jodå, visst går det.... Men råder dig att tänka över det och verkligen budgetera allt noggrant!
Jag pluggar, är 21 år och får CSN på 9000 kr/månad. Jag äger två hästar, en storhäst och en shettis. Jag har eget stall hemma, så har ingen stallhyra. Shettisen "äter upp" ca 200kr/månad i hö, och det är vad min medryttare betalar. Verkar honom gör jag själv, och har väldigt låg försäkring. Så honom går jag i stort sett plus/minus noll på.
Den stora hästen äter som ett hus och hans foderkostnader med hö och tillskottsfoder landar på runt 1000kr/mån. Sen är det hovslagare- 400 i månaden. Så runt 1500 kr budgeterar jag åt mina hästar.
Jag och min sambo har en stor gård, så min månadsavgift för boende/mat etc ligger på ca 4000kr. Jag måste pendla till tågstationen 2 mil bort flr att sedan åka 8 mil med tåg= bensin/tågkortskostnad på minst 3000 kr/månad.... Med övriga räkningar för mobil osv landar jag på exakt 9000 kr. Inte en enda krona har jag över när ränkningarna är betalda. Har väldigt snälla föräldrar som går in när det kommer veterinär osv, och sen extrajobbar jag ibland.
Jag funderar varje dag över om det verkligen är värt det, att aldrrig ens kunna ta en fika på stan för 30 spänn. Men skulle jag vara lyckligare om jag hade pengar över och inte mina älskade hästar? Antagligen inte.
 
Sv: Häst med csn?

Jag har csn och häst! funkar hur bra som helst (änsålänge)

Har varmhyra på 3000 och stallhyra på 1000 (då ingår allt, så jag är otroligt lyckligt lottad) problemet för mig är att jag har blivit lite bortskämd när jag jobbat, kan inte tänka mig att göra mig av med hästtransporten tex, eller bilen :eek:, men sålänge det fungerar så går de ju)
 
Sv: Häst med csn?

Jag har CSN och två hästar. Har bil, transport och väldigt billigt boende och stallplatser.
Går fint för mig eftersom jag inte har många andra utgifter, dock får man ju prioritera bort endel annat, men inte riktigt allt :)
 
Sv: Häst med csn?

Går i tankarna att köpa häst,och har hittat ett riktigt billigt och bra uppstallningsalternativ och även en häst jag vill kolla lite närmare på. Men så är frågan,kommer det gå ekonomiskt?? Just nu pluggar jag och får csn-bidrag på tot knappt 9000 /mån. Tiden har jag på eftermiddagarna eftersom skolan inte kräver så mycket. Men min fråga är: Hur får ni andra som pluggar och har csn-bidrag ihop det ekonomiskt med häst? Går det,eller blir det för knapert?

Tacksam för svar!:bow:

HEJ!
Jag har ridit länge och har levt på CSN. Det kan gå men det handlar om att bortprioitera mycket! jag skaffade också ett extra jobb, men då tog detta tid från hästen också. Men ALLT går bara man vill =) det är säkert. Huvudsaken är att du gör en budget och du sparar all info om utgifter så att du ser vad du verkligen lägger pengar på =) Lycka till!
 
Sv: Häst med csn?

Nu har jag precis kommit igång med plugg och har häst.
Jag har en skälig stallhyra 1200 ink fri tillgång på hö och spån köper vi i container som alla sedan delar på, ca 5-6mån framåt...sparar grymt mycket pengar i längden.
Jag har pg av separation från killen flyttat hem till mamma & pappa vilket såklart ger billigt boende.
Jag har fått se till att trappa ner innan jag sa upp mig från jobbet så jag minskar alla mina utgifter.
Tror man bör fundera på
Total summa:
*Vad kostar stall, billigast?
*Hästförsäkring, kolla upp olika bolag och alternativ.
*Ev transportkostnader, billigaste och smartaste alternativen?
*Boende- alltid viktigt men kan man hitta mindre boende, flytta hem eller kanske skaffa sig en inneboende och dela på hyra?
*Övriga kostnader; man kan inte shoppa kläder jämt, springa på krogen varenda helg och köpa drinkar och man får väl stolpa upp vilka kostnader som man har Stående varje månad och vad man kan dra ner på.

Bara du vet vilka löpande kostnader du har, jag har haft tur ändå som hyr ut min egen lägenhet till min bror och på så sätt kommer undan. Men jag tror man fixar det om man tänker till och verkligen planerar och inte går så mycket på impulsköp av "saker".
Har kompisar som haft häst under sina studier och fixat det.

lycka till
 
Sv: Häst med csn?

Det här året klarade/klarar inte jag det. Alldeles för hög hyra (6000 i månaden) & så behöver jag ta körkort också om jag ska kunna ha, så det blir att spara ihop till det först. :( Förhoppningsvis får jag en billigare lägenhet efter jul, så kanske går att se över det då.

MEN, givetvis kan det gå! :) Var väl förberedd, prioritera & ha en färdig budget. Så gott det går iaf, händer det till exempel någonting kan det ju bli svårt, något man också får ha i tankarna som student (antar jag). & kolla upp vad allting kostar så du vet i förväg. Men du vet ju bäst själv om du klarar det. Lycka till! :)
 
Sv: Häst med csn?

KL

Kommer säkert bli lite kritiserad nu... Men jag måste verkligen bara fråga hur man ens kan tänka sig att ta lån redan under skolåren, bara för att kunna ha häst? Ok att man inte behöver börja betala tillbaka något så länge man går i skolan och att csn har schyssta villkor. Men det är ju ändå ett lån som med tiden kommer att återkrävas och som är helt onödigt att ta om man verkligen inte måste.

Om det inte är så att man redan har häst och det är den ända lösningen är det ju som att säga att man tar lån bara för att kunna köpa nya kläder eller resa utomlands! Enligt mig mycket oansvarigt..

Jag studerar och har häst, men jag skulle aldrig tänka tanken att ta ut csn-lån bara för att tex kunna skaffa en till. Jag jobbar för att kunna ha min häst, så att jag vet att den dagen då jag går ut skolan, står jag inte i skuld till någon. Dessutom vet jag att alla räkningar kan betalas under sommaren då jag inte får något bidrag alls.

Går det att ha häst med enbart csn bidrag+lån? Ja.
Frågan är bara om det verkligen är en bra lösning...
 
Sv: Häst med csn?

Jag kan bara svara för mig själv.

Jag har inte tagit CSN-lån för att kunna ha häst. Jag har tagit det för att kunna betala mitt leverne. Hästen är förvisso en del av detta leverne, iom att jag hade honom när jag började min utbildning, men faktum är att utan CSN hade jag inte kunnat gå den här utbildningen (som är den enda i Sverige av sitt slag). Utbildningen kostar en del pengar, och hyra osv ska betalas. Jag flyttade hit enbart för att gå den här utbildningen, som är förlagd på en liten ort på landet. Jag har inget jobb här, och ser inga jätteutsikter att få ett (har ev. ett extrajobb på gång, men klickar inte det så blir det till att pendla till jobb). Jag har förstås mitt tidigare jobb kvar, men pga skoltiderna har jag bara möjlighet att ströjobba där under terminerna - dessutom kostar det ca 400:-/tur och retur i bensin varje gång jag åker dit. Pengarna jag tjänar på det jobbet, lägger jag i buffertkassan. Men varför väntade jag då inte tills jag fick ett jobb närmre denna lilla ort? För att jag antagligen inte hade kommit in på utbildningen igen - de tar bara in ett litet fåtal per termin.

Jag talar för mig själv, men min situation är långt ifrån unik. Många flyttar till helt nya ställen för att studera. Det är knappast optimalt att leva på ett lån, men vill man ha tak över huvudet i en stad/ett samhälle där man inte känner en kotte, är det för många den enda lösningen. Åtminstone i början. Det finns säkert de som tar lånet för att kunna konsumera, men jag är övertygad om att majoriteten har andra skäl i grunden.
 
Sv: Häst med csn?

Vet inte riktigt hur jag ska svara, men jag förstår att de flesta, såsom du, inte tar lån bara för att. Och de flesta kanske inte vill ta lån men måste, tex som du säger pga att det inte finns arbetsmöjligheter el dyl. Det jag menade fast kanske inte fick fram så bra var mer att om man kan klara sig utan lån om man inte skaffar häst, kanske det är bättre med att vänta några år att skaffa hästen. Men det är givetvis bara min tanke om det hela. Det finns säkert massa saker som jag inte har tänkt på och vägt in som kanske gör frågan till en annan.
 
Sv: Häst med csn?

Om det inte är så att man redan har häst och det är den ända lösningen är det ju som att säga att man tar lån bara för att kunna köpa nya kläder eller resa utomlands! Enligt mig mycket oansvarigt..

Varför tycker du att det är mer oansvarigt att skaffa en häst och finansiera det med lån än att redan ha en som man inte gör sig av med? Då har man väl inte råd med den man redan har heller?

Jag är nog också oansvarig enligt dig. Jag hade inte häst under studietiden, det hade varit för tungt ekonomiskt även om det kanske inte hade varit omöjligt. Men jag både jobbade och tog fullt lån trots att jag kanske kunnat klara mig på mindre, och visst köpte jag mer kläder och åt bättre tex än vad jag hade gjort om jag inte tagit lån.

Det går nästan alltid att skära ner på kostnader, tex genom att vara inneboende i ett billigare område, att handla minimalt med kläder och då bara på loppis, att köpa billigare mat, att göra ett biobesök mindre osv. Var går då gränsen för när man är oansvarig för att man väljer att ta csn-lån och skaffa häst?
 
Sv: Häst med csn?

Hur blir det oansvarigt??? Tänk att folk inte kan ge tusan i att döma andras val/idéer...så länge personen ifråga som gör valet att ta ut lånet (oavsett vad det ska användas till) ser till att betala tillbaka, klarar sina amortering så finns inget oansvarigt med det överhuvudtaget...
 
Sv: Häst med csn?

Det var ett klumpigt sätt att uttrycka sig av mig. Och som sagt är det bara min egen tanke om det hela.

Kanske tycker jag såhär bara för att flera av mina vänner har tagit lån bara för konsumption i olika former, och jag ser bara hur det kommer göra det jobbigare sen. (En av dem fick ta hjälp av sina föräldrar för att komma ur det hela.) Jag förstår dock att de flesta som tar lån är medvetna om allt som hör till, men i flera av mina vänners fall är/var det inte så. Och då känns det viktigt att i alla fall väcka den tanken.. Så att det inte blir något som kommer som en överraskning senare.
 
Sv: Häst med csn?

ja,jag kan bara säga att jag är en av dom som tar ett csn-lån för att kunna leva och bo själv. Sen har jag räknat ut att det borde gå att skära ner på en del kostnader för att kunna ha häst i stället för att exvis köpa massa kläder och gå ut på krogen och köpa massa dyr mat osv. Jag kan tänka mig leva enkelt och med häst alltså. Men jag flyttade till en annan stad för att plugga och har alltså en lägenhet och annat jag måste betala för,så csn är ett måste för mig,oavsett.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp