Häst med csn?

saravi

Trådstartare
Går i tankarna att köpa häst,och har hittat ett riktigt billigt och bra uppstallningsalternativ och även en häst jag vill kolla lite närmare på. Men så är frågan,kommer det gå ekonomiskt?? Just nu pluggar jag och får csn-bidrag på tot knappt 9000 /mån. Tiden har jag på eftermiddagarna eftersom skolan inte kräver så mycket. Men min fråga är: Hur får ni andra som pluggar och har csn-bidrag ihop det ekonomiskt med häst? Går det,eller blir det för knapert?

Tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Häst med csn?

Nu pluggar inte jag men jag har en inkomst på ungefär den summan, varierar men snittar på kanske 9000:-. Och det funkar kanonbra! Har billigt boende, billig stallhyra och gångavstånd överallt. Har råd att träna då och då, gå på bio, äta ute och sådant utan att det blir supertajt. Men det klart, det kräver ju lite planering och uppoffringar. Krogbesök är väldigt sällsynta.
 
Sv: Häst med csn?

Bara du vet vilka utgifter du har men jag kan säga att jag hade häst när jag pluggade men då blev uppstallningen efter ekonomin också. Box i kallstall, ligghall i hagen, fri tillgång på foder och delade med stallägaren på morgon och kvällspass när det var så kallt att de inte kunde stå ute på natten, detta var i Åre :)

600kr/månad kostade det och jag hade 8000kr/månad efter studiebidrag+lån.
 
Sv: Häst med csn?

Jag hade inte fixat det.För mig hade det varit nödvändigt med bil dessutom, eftersom stallplatserna låg så avigt till.

Betänk att du kanske vill flytta hästen och att kostnaden för det kan ändras. och att den kan tänkas kosta mer än vad du räknar med ... (tänker på skador, hovproblem, trasig utrustning mm.) :o

En annan sak att fundera på är vad du gör när du slutat plugga ... och hur du ska göra då.

Lämpliga hästar finns det ALLTID! :bow:
 
Sv: Häst med csn?

Jag hade häst under hela studietiden. Inga problem alls. Det var lite tungt när hästen blev sjuk och behövde veterinärvård och medicin, och försäkringen inte täckte, men det löste sig.

Billigt boende (gav ca 3000 i månaden, varmhyra), nästan ingen egen shopping, ingen pub osv. Stallhyran låg på mellan 1200-1700 beroende på stall, grovfoder ingick.
Det går om man vill :)

Jag sitter nu med två hästar (köper den ena nu i veckan! :love:), och inget jobb. Men jag är övertygad om att det kommer lösa sig ändå på enda eller andra sättet!
 
Sv: Häst med csn?

Jag hade 2 hästar under hela min studietid. Men pga det valde jag att pendla till studieorten eftersom boende var så dyrt där. Jag bodde billigt i bostadsrätt som jag hade köpt, 3500 kr/månaden, och hade inga större utgifter. Jag har föräldrar som kunde hjälpa mig om det kom oförutsedda veterinärutgifter som jag inte hade räknat med (hände en gång, när jag precis lagt massor av pengar på årets hö och sedan behövde ha ut vet.), annars hade jag inte rekommenderat det.
 
Sv: Häst med csn?

Tack för alla bra åsikter och tankar! värdefullt^^ jag kan tillägga att jag har en väldigt bra buffert för oförutsedda utgifter,så månadskostnaden kommer ligga på ungefär samma nivå alla månader eftersom jag kan ta från det kontot i värsta fall. Min månadshyra ligger på 4000 tot (kallhyra :/ ),men jag tror nog att det inte ska va nåt problem att få ihop det ändå,när jag fått höra vad ni tycker^^ trots allt behöver man ju inte gå ut speciellt ofta eller köpa den dyraste maten när man handlar :)
 
Sv: Häst med csn?

Ja, det kanske jag ska tillägga med:
Ät säsongsbetonat och inte så mycket kött. Då blir det billigare.
Och cykla till så mycket det bara går. Jag cyklade nästan 2 mil om dagen ett tag. Sen skaffade jag moppe och blev lat :p

Planera en budget och försök alltid hålla den.
 
Sv: Häst med csn?

Ska tänka på det^^cyklar överallt förutom när jag hälsar på familen som är kanske ett par,tre ggr i månaden,men det är lite för många mil för att jag ska orka cykla ;) men hur lite pengar klarar man sig på minst när det gäller mat? Är 1000 kr/mån till mat alldeles för lite? (Funderar på hur mycket man kan dra ner ;) )
 
Sv: Häst med csn?

Mjo, 1000 kr borde man klara sej på. Vi handlar för typ 1500 och vi är två (som äter lite vad vi känner för, snålar inte på något sätt). Planerar man maten borde det gå. Utnyttja allt så blir det dessutom många matlådor haha!
 
Sv: Häst med csn?

Ett tips är att om man är över 25 kan man få tilläggslån om man har tjänat en viss summa året innan man börjar studera, det blir 2000 extra. Det tog jag mitt sista studieår och det gjorde stor skillnad!
 
Sv: Häst med csn?

Det beror nog helt på var man bor och vad man får tag i för bostad till sig själv och stallplats till hästen om det går ihop sig med en inkomst på ca 9000. Jag pluggar/jobbar deltid och behöver få in minst 12 för att det ska gå runt men då har jag både bil och har hästen på en anläggning som ger bra träningsmöjligheter. Tycker själv det nästan är måste med tillgång till dragbil på något sätt om man har häst, skulle inte vilja stå utan bil den dagen man akut måste köra hästen till klinik. Sen är det en fråga om hur mycket man orkar och hur mycket tid man har att lägga. Skulle jag cykla till och från stallet + rida varje dag så skulle det ta minst fem timmar om dagen och det är inte tid man har över som student på ett hyfsat krävande program, man måste ju trots allt hinna sova ibland också.
 
Sv: Häst med csn?

Har en bra stallplats som kostar 800 kr/mån inkl halm+hösilage (500 kr/mån på sommaren),men så är det också ett väldigt litet stall med bara 4 boxar^^ tar ca 15 min max för mig att cykla dit,så det tar inte så mkt tid :) håller med om att bil kan va bra att ha,men har inte råd med bil (föredrar häst som fordon ;) ) så om det skulle behövas akut nån gång kan jag alltid låna mina föräldrars bil,som inte bor alltför långt bort.
 
Sv: Häst med csn?

Jag klarade det när jag bodde på en mindre ort (billig hyra både för mig och hästen) och hade en daghund :)
 
Sv: Häst med csn?

Jag sulle aldrig komma på tanken att skaffa häst om jag var ensam och tjänade dom pengarna under en studietid.

Då skulle jag hellre vänta med att skaffa häst till efter studietiden och i stället kanske vara medryttare under tiden jag gick skola.
 
Sv: Häst med csn?

Jag har häst och pluggar.. Har min häst på skolan (går hippolog på wången) och det billigaste alternativet; 2300kr/mån (då ingår all foder & strö). har en hyra på 3000kr, och dessutom en jeep som inte är så billig att köra med. ;) och 1½mil till närmaste affär, -så jag kan inte leva utan bilen! sen måste man ju betala skor till hästen ca varannan månad, som ligger på 700-1000kr -beroende på hovslagare

men det går bra! man har inte mycket över i månadens slut, men det går! :) hade häst i ett billigare stall i byn innan, men valde ändå att flytta till skolan, för att spara tid. Vill man ha häst så löser man det! blir inga lyxmiddagar och inget onödigt åkande med bilen, men det är det värt :) (har också råd med att festa näst intill varje helg, -men går då inte ut på krogen)
 
Sv: Häst med csn?

På "min tid" fick man bara 6900 i bidrag+lån och jag ägde två hästar och hade eget boende plus bil! Ingenting är omöjligt!

Jag hade lägenhetshyra på 3000, stallplats 250:-, hö max 500 under vintern, maten kommer jag inte ihåg men jag levde på billig mat, mycket gröt o knäckebröd... Festandet på var bara att glömma, jag jobbade på kårpuben istället. Nya kläder fick bli på rea.

Jag lyckades snubbla på en stallplats på en kogård, lösdrift och sadelkammare, stallet bestod av ett gammalt kostall fullt inrett med kobås ;) så standarden var INTE hög, men det var billigt. Jag red t.o.m. för tränare 2ggr/mån! Hade det jättebra där trots avsaknad av bekvämligheter!

Under denna tiden hade jag även en unghäst på tillväxt i Danmark, den betalade jag med en årlig summa efter sommarjobbet.

Det var 8 år sedan o jag har båda hästarna kvar, så glad att jag kunde ha dom även under studietiden!
 
Sv: Häst med csn?

Tips på hur man drar ner på matkostnader är att man inte köper så mycket bröd - Baka istället och frys in! :banana: Det är väldigt smidigt. Frys in i portioner kött och sådant. Räkna lite på vad du ungefär äter varje månad och hur mycket. Köp en säck ris som räcker länge till ex. :) Pasta håller med länge.
 
Sv: Häst med csn?

Jag har häst och csn + lite lön men det är bara ett par tusenlappar plus i månaden.

jag bor billigt, handlar nytt sällan, prioriterar hästen och har en resonabel stallhyra. Det går men visst är det med liten marginal.

MEN och detta tycker jag är viktigt, jag har en relativt stor buffert vilket gör att kommer det oförutsedda utgifter så klara jag av dem, det kommer kännas av helt klart men jag går inte i personlig konkurs i första taget. Utan denna buffert hade jag aldrig vågat skaffa häst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp