Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

finapina

Trådstartare
En fråga till er som får ihop heltidsjobb, familj med barn i skolåldern och egen häst? Hur gör ni? Är det värt? Vad känner ni att ni får "strunta" i?Har ni hästen hemma eller uppstallad? Hur mkt tid får hästen varje vecka? Åker ni på träning ngn gång med hästen? Nyfiken.Hoppas många svarar! ( Om nu ngn av er har tid ;) )
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Hej Finapina!
Jag har häst, fulltidsjobb, barn och familj. Mina barn är 7 och 12 och hästen är 5 år. Det funkar bra, men tar tid! Hästen står uppstallad hos grannen, vilket är superbra eftersom det betyder att jag enkelt kan komma ut i stallet. Mina barn är nu så stora att jag kan rida även om mannen inte är hemma. Det är ju inte längre än att de kan gå ut och ropa på mamma om det är något. Jag rider enbart på ridbanan när ungarna är själva hemma. Funderar dock på att flytta hästen till ett ridcenter för att kunna utnyttja tiden lite bättre. Men det kräver så att gubben är hemma när jag ska rida. Men det blir ju lättare och lättare ju äldre barnen blir. ;)

Vi har som sagt bara ridbana, så vintertid och vid mycket regn är den inte ridbar. Det tar ca 20-30 min att komma till skogen, och vi ska rida längs en hårt traffikerad väg och under en motorväg. Inte omptimalt med en unghäst.
Märker att jag har blivit mer försiktigt efter jag blev mamma. :love:

Jag rider ca 4 - 5 dagar i veckan, men är i stallet varje dag. Mockar och ordnar mat på morgonen innan jag väcker barnen, och mockar igen till natten. Stallägare fodrar och släpper ut och in i hagen.

P.T har jag alla hästar eftersom stallägaren har blivit opererad och är sjukskriven. Det innebär fodra och mocka 4 boksar varje morgon, släppa ut i hagen, ta in, mocka och fodra igen till natten. Det tar ca 2 timmar varje dag + tiden till min egen häst.

Jag har ett mycket fritt jobb, som betyder att jag själv kan bestämma över min arbetstid, och det gör det hela mycket lättare. Speciellt vid hovslagare, veterinär osv osv osv

Rider gör jag oftast efter 20 på kvällen när barnen sover, och på vintern lastas hästen och så åker vi upp till ridcentret och rider. I år har vi inte ridit än eftersom hästen har fått en sprängningsfraktur. Ska till kontroll idag igen och hoppas på att få klartecken till igångsättning. :bow:

Jag tycker inte att jag offrar något, min ridning kommer lite i andra hand, hinner jag inte rida så hinner jag inte. Men som sagt eftersom jag har en nyinriden häst så har vi inte så bråttom, och lite vila är aldrig fel!

Så ja man kan absolut ha häst och familj, men att tro att man kan satsa på ridningen som när man var ung, ger bara problem. Jag rider undervisning 1 ggr i veckan, oftast hemma om ridbanan är ok, annars kör vi upp till ridcentret.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag har familj, en sju åring. Och häst hemma på gården.

För tillfälle har jag inget jobb men jag hade det för någon månad sedan och det funka men det är planerande.
Steg upp vid kl 06, om jag började kl 08, gick och släpte ut hästarna, hann ibland mocka. När jag kom hem, va de mat åt familjen sen till stallet och fixa.

red ca 4-6 dagar/vecka. Men va i stallet alla dagar.
De går bara man planerar bra sin tid. Fick vara mer med sonen på helgerna istället.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Hej, klart att det är värt det, skulle inte vilja vara utan vare sig barn, hästar eller make. Välj en bra make, det är det viktigaste :D

Jag har två stora hästar och en ponny, tränar nästan varje vecka, tävlar kanske en gång i månaden. Det som man kanske får dra ner på är pyssel med hästarna och att stanna i ridhuset o tjabba. Det finns tid för lite pyssel och ibland kan barnen vara med i stallet och pyssla lite med sin ponny eller något annat. Barnen kan även följa med och köpa foder etc. Mina barn är nu snart 7 och 4 år.

Det man får vara beredd på är att man kanske får ställa in träningen ibland om ex barnen är sjuka, kanske maken då har passat dem hela dagen och vill ha en paus. Man måste ju hjälpas åt.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag har en dotter på snart 6 år, har varit ensamstående största delen av tiden sedan hon föddes, har en häst på 17 år och har precis köpt en unghäst som blir 1 nu.
Nu har jag ganska nyligen träffat en kille, men han jobbar på Oljerigg och bor 20 mil från mig. Planen är dock att han ska flytta hit (han kommer härifrån) till sommaren. Men han kommer ju ändå vara borta väldigt mkt iom det jobb han har.

Gammelhästen har jag haft sedan hon var 4, vi tränar och tävlar dressyr. Sen barnet föddes blir det inte jättemkt tävlande, Dottern har en kromosomavvikelse som tar rätt mkt tid och energi. Hon är inte speciellt påverkad av den, men är känslig för infektioner och det blir en hel del sjukhusbesök.
Håller igång hästen med hjälp av min mamma, och en medryttare. Sen har jag en tjej i stallet som hoppar in när det krisar sig.

Nu är hon uppstallad på en ridskola där mycket av jobbet sköts av stallpersonalen. Men vi mockar, tar in och sköter helgerna själva. Insläpp och helger ligger på rullande schema.
Unghästen, som kommer hem i maj, kommer att stå på en lösdrift!
Jag jobbar 75 %.

Det är helt klart värt det med hästarna. Även fast man gärna skulle haft en annan hobby när det är 35 grader kallt och vattnet fryser i stallet och höet tar slut:p
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag tappade lusten helt en ganska lång period på grund av allt detta pusslande, så hästarna har inte ridits ordentligt på flera år. Men jag kan säga hur jag gjorde de perioderna som jag faktiskt red:
Gick upp vid halv sex, väckte ungar vid sex, ut till stallet (har stallet hemma), utsläpp och hö i hagen (+ innanför lunchgrinden), mockade.
Åkte till jobbet strax efter sju, kom hem vid 18 på kvällen.
Då brukade ungarna eller maken lagat mat, så det blev att äta middag och sedan ut och rida vid sju-halvåtta-tiden. Sedan kvällshöa vid nio-tiden när jag ridit klart.

Jo, det gick ganska bra att få ihop det tidsmässigt. Det var orken som tröt. Man var ju helt mosig i huvudet efter hela dagen på jobbet (med restid=10,5 timmar per dag) så det var väldigt segt att gå ut och rida i mörkret sedan man kommit hem...

För att få lite andningspaus, få rå över min egen arbetstid/lediga tid, för att få möjlighet att se solen någon gång dagtid, så blev lösningen att starta eget för min del. Knepigt ekonomiskt, men ack så mycket lyckligare liv jag lever nu (vilket smittar av sig på både familj och hästar :) )

Visst funkar det att pussla ihop allt, det passade bara inte mig :)
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Det är tufft att jobba 100% ha barn och häst! Jag orkar då inte med det livet.

Jag jobbar inte 100% utan jag jobbar 80% då jag gjort PRIORITERING att barn och familj måste få ta tid!! Jag har fått tänka om vad gäller hästarna. Att ha tävlingsambitioner är bara glömma för mig just nu. Jag hinner inte träna en tävlingshäst MEN jag hinner med hobbyträning.

Man får helt enkelt göra VAL i livet och kanske inse att man inte hinner allting. :laugh:
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag har man, pojkar 2 och 6 år, säsongsarbete, 1 hopphäst och en shettis.
Jag hyr in mig hos en väldigt bra stallägare. Fodringar och utsläpp ingår, vi hjälps åt med insläpp på vardagarna.

Jag har ju "turen" att gå arbetslös under vintern så då kan jag rida i dagsljus ;)
På sommaren åker hästarna ut på sommarbete, som faktiskt är närmre än stallet. Jag åker då ut och rider när barnen är nattade, kommer hem allt mellan 22-24 :o
Tränar inget speciellt men tävlar så ofta jag kan, brukar bli 1-2 ggr i månaden.
Värsta tiden är när hästen står på stall och jag arbetar men det går att få ihop med bra planering.

Ett bra mockningssytem, medryttare och komprimerad ridning är A och O.
Har medryttare två dagar i veckan. Rider båda dagarna på helgen och minst en gång på en vardag. Då går han ju 5 dagar per vecka.
Har kombo av spån och halm i boxen. På vardagarna plockar jag bara ut bajset och mockar riktigt rent på helgen. Det fungerar bra. 6 av 8 hästar har det så i vårt stall.

Ska jag jaga tid så är det bara att erkänna att jag ryktar dåligt på vardagarna. Ren där utrustningen ska ligga får räcka.
Då får man ju också ta i beaktning att jag har en häst som inte trivs med att stå för många dagar och blir rastlös och stökig. Han väljer också rastning före ryktning.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

KL

Jobbar heltid, har två ganska bekväma tonårsbarn, maken utomlands, villa och just nu 3 hästar i två olika stall. Dottern och jag vill båda tävla, men vintertid är det ju ganska lugnt.

Låt oss säga att jag sover inte så mycket som jag kanske skulle vilja. TV:n har jag inte slagit på sen julhelgen.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Heltidsjobb med en halvtimme resa i varje riktning. Två barn och fyra hästar samt en ICKE hästintresserad man. Hästarna finns på gården, annars hade det aldrig gått med fyra, varken tidsmässigt eller ekonomiskt.
Det är tufft, men det fungerar. Hästar och familj prioriteras, husskötsel och vänner kommer längre ner på listan :). Vintertid är svårast med så lite dagsljus tycker jag. Jag tränar dock inte just nu så det är endast skötsel och motionsridning. Det blir några timmar på vardagarna och lite mer på helgerna som hästarna får dela på.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag har iofs inte barn ännu men hade en period där jag pluggade heltid, jobbade extra och hade foderhäst som stod 1,5 timme med kollektivtrafiken hemifrån mig.

Det löste sig ofta väldigt bra. Jag gick i skolan 8-17 inne i stan, åkte sen direk till stallet och hann vara där ca 2,5 timme innan jag skulle hem igen och sova. Detta gällde en period på ca 7 månader. Till slut insåg jag att tiden inte räckte till för hästens bäst. Fick ofta be andra inackorderingar i stallet hjälpa mig de dagar jag helt enkelt inte hann ut. Så hästen fick det alltid fixat och fint och blev motionerad. Det hela slutade sen med att min dåvarande medryttare tog över foderavtalet och lät hästen stå kvar på samma stall. Så det var jätteskönt att det löste sig så smidigt och att han slapp flytta! :)
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jobbar 75% natt men tar extrapass varje månad så jag kommer väl upp i närmare heltid, dotter som fyller 12 och delar hästintresset. Dessutom försöker jag träna så mycket jag hinner då jag tävlar en del i styrkelyft och ibland i strong(wo)man, skulle vilja hinna 3-4 pass i veckan men det sällan det blir så. Har dessutom nån slags fantasi om att jag ska kunna klämma in konditionsträning emellan (vilket år som helst så händer det)..

Har bara hästen på 50% tack och lov, delar med min syster som har halva. Man uppskattar det till fullo när man ligger i 40 graders feber och har världens bästa syster som fixar stallet då (och samma för henne, är hon krasslig så tar jag såklart hästen) eller när man åker bort nån dag.

Försöker i den mån det passar syster ha hästen på mina lediga dagar så då hinner jag både med stall och träning och familj. De dagar (nätter) jag jobbar så hinner jag antingen med stall eller träning om jag inte fuskar med sömnen vilket inte är ett alternativ som håller i längden.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Nu har jag visserligen inte barn i skolåldern utan en son på 1½ år men heltidsjobb och häst har jag.

För min del funkar det bra än så länge, vi har nu precis kört igång med dagis osv. Jag jobbar till största delen dagtid men ngn dag i veckan till 18 och lite helg. Fördelen är att vi lägger schema själva så jag kan vara ledig en vardag ibland osv.

Jag har en tävlingshäst i dressyr, tävlar kanske 1-2 ggr i månaden under säsong samt tränar 1-2 dagar i månaden. Jag har en medryttare som rider 2 dagar i veckan och jag försöker rida 4 ibland blir det dock 3. Det är väldigt varierat vilken tid jag rider ibland åker jag med sonen till stallet direkt efter dagis och mockar och fixar så min sambo kan hämta upp honom efter jobbet och jag kan rida. Ibland åker jag efter att sonen har lagt sig. Min sambo tränar på gym ungefär varannan dag så vi kommer överrens om vem som ska göra vad först liksom. Det brukar dock bli att den som inte hämtar på dagis utför sitt intresse först och kommer sedan hem.

Iom att jag tävlar så står jag på en anläggning med 3 ridhus så jag behöver aldrig fundera över att det är mörkt eller kallt ute. Utan tillgång till ridhus hade jag inte orkat hålla på som jag gör. Ett extra + är att jag har knappt 5 min till jobbet och lika "långt" till stallet, hem, jobb och stall ligger på samma ända av stan.

Just nu står jag i ett kollektiv på anläggningen så vi hjälps åt med fodringar, ut och in osv. detta är dock lätt fixat till/från jobbet så det känns inte betungande.

Vi får inte stå kvar så länge till i kollektivet så då kommer vi troligen flytta upp till själva huvudanläggningen. Lite dyrare men istället mer service och närmare till allt så det kommer bli snabbare.

Det jag har dragit in på efter att jag skaffade barn är: sålde en häst (sanslöst skönt att bara ha en), min häst är kanske inte den mest välryktade i stallet, min grejer är inte heller dom mest välputsade. Jag hinner inte längre stå och titta på andras träningar elelr allmänt hänga i stallet dagarna i ända. Men jag trivs ypperligt med mitt liv där jag inte behöver välja bort varken det ena eller det andra.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Intressant tråd!

Har familj med man + två barn 3 och 5 år, gård, andra djur och hästar - just nu 1 sto med nybliven åring (sto) + 2 shettisston varav 1 dräktig hemma. Kommer snart få hem ytterligare ett 1-årigt sto (i gengäld ska fölstoet flytta), har dessutom 1 valack och 1 hingst installade i ett grannstall...

Jobbar med ett krävande arbete på annan ort långt hemifrån och långpendlar. Hur jag får ihop det? Nja, det går väl inte så jättebra. Det som definitivt inte hinns med är städning, men tyvärr också en hel del välbehövlig sömn. Har i alla fall nyligen gått ner i arbetstid så mycket som det bara går rent ekonomiskt. Det ska bli skönt!
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag har än så länge bara häst och heltidsjobb, men vi planerar att skaffa barn så småningom. Och jag vill ju helst inte känna att jag "offrar" det ena för det andra, men jag får nog räkna med att jag inte kommer att ha lika mycket tid över i framtiden. Hoppas också på ett bra samarbete med min man så att vi kan hjälpas åt med vardagslivet men fortfarande ha lite utrymme kvar för våra respektive intressen! (Vilken tuuur att jag har ett nästan sjukligt behov av att planera min tillvaro, då kommer jag ju få ett stort tidspussel att sätta tänderna i:D).

Har just nu hästen hemma på gården, men flyttar om bara några veckor och kommer då ha hästen inackorderad (lösdrift och ägarna sköter fodring osv). Vilket betyder att jag inte måste åka dit varje dag om jag inte kan/hinner/orkar. Sen hoppas jag också på att hitta en bra medryttare. Men ge upp ridningen tänker jag inte göra, vill såklart gärna fortsätta att träna och tävla litegrann. Vill helst fortsätta jobba heltid också, men skulle det visa sig att tiden helt enkelt inte räcker till så kanske jag får fundera lite på att gå ner i tid. Eller byta arbetsplats. Två timmars mindre kollektivtrafik om dagen är timmar som jag mycket hellre skulle lägga på familj och häst! :p
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Hej, klart att det är värt det, skulle inte vilja vara utan vare sig barn, hästar eller make. Välj en bra make, det är det viktigaste :D

Jag har två stora hästar och en ponny, tränar nästan varje vecka, tävlar kanske en gång i månaden. Det som man kanske får dra ner på är pyssel med hästarna och att stanna i ridhuset o tjabba. Det finns tid för lite pyssel och ibland kan barnen vara med i stallet och pyssla lite med sin ponny eller något annat. Barnen kan även följa med och köpa foder etc. Mina barn är nu snart 7 och 4 år.

Det man får vara beredd på är att man kanske får ställa in träningen ibland om ex barnen är sjuka, kanske maken då har passat dem hela dagen och vill ha en paus. Man måste ju hjälpas åt.

Bra skrivet!
Maken har sina intressen som tar tid, jag har mina. Vi kommunicerar och pusslar med 3 tonårsbarn som är enormt självgående, endast den yngsta delar hästintresset.
Jag har en island som står uppstallad i litet stall med 3 andra, alla som har häst där delar på sysslorna, ibland har jag mer, ibland mindre. Maken hoppar gärna in och hjälper med tunga saker och endags pyssel, såsom att stolpa hagar osv.
I helgen var vi på min och hästens första tävling, maken var med och tyckte det avr riktigt kul, jag var otroligt tacksam att han följde med, behövde extra händer hela tiden.
Dock har jag varit sträng mot mig själv och släppt kontrollen hemma och inte tagit allt ansvar över tvätt/mat/städning utan alla i hushållet hjälper till, annars hade jag aldrig kunnat ha det här intresset.
Det jag har skippat är egentligen pengamässigt, jag köper sällan kläder till mig själv eller inredningssaker hem, det är ju inte alls mitt intresse:grin:
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag tycker att det kan vara svårt att få ihop jobb, barn, häst samt att jag dessutom har två hundar. Det som gör det både bökigare och bättre samtidigt är att både jag och sambon har lite skumma arbetstider. Ibland är det helt kört att hinna med hästen medan det ibland finns nästan hur mycket tid som helst.

Mina barn är 5 år och snart 3 år. Så man kan ju liksom inte lämna dem hemma för att sticka till hästen, utan de måste i sådana fall följa med. Idag jobbar deras pappa så de fick följa med till stallet eftersom jag hade lunchfodringen. Jag passade dessutom på att mocka. Sen får jag åka tillbaka i kväll och rida.

Jag har en medryttare ca 1-2 dagar/veckan vilket är oerhörd avlastning. Sedan har jag och en annan tjej i stallet ett litet samarbete då vi byter mockdag ungefär 1 gång i veckan (så man slipper åka ut). På så sett funkar det för mig. 4-5 dagar i veckan hinner jag med hästen men ibland så blir det såklart stressigt!

Det som skulle underlätta för mig hade varit om man fick vara i stallet senare på kvällen. Vi har kl 20.00 som gräns, efter det ska stallet vara släckt och tömt på människor. Hade gärna varit i stallet lite senare på kvällarna så man får lite mer tid med familjen...

När det gäller träning så flyttade jag dels till det här stallet eftersom det bara ligger ca 2 km från min fd tränares hem. På så sätt ville jag komma undan från att behöva åka iväg och träna (tänkt att hon ville komma ut till mig ist). Men hon ville ändå att jag skulle åka till stallet där hon har sin häst uppstallad. Men det tar 45 min enkel väg med transport, så jag valde att avstå. Men jag hoppas kunna få ihop det så att jag tränar 1 ggr/v för en tränare som kan komma till mig!

Men det är helt klart värt det :)
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Lånar denna tråd med min fråga.
Jag går i funderingar om att skaffa häst.
Har hittat både pålle och stallplats, och måste bestämma mig på söndag.
Min undran är om era förhållanden blivit lidande pga hästarna?
Jag kommer ha hästen ca 10 min hemifrån. Vara där efter jobbet och på helgerna.
Insläpp två kvällar i veckan.

Killen håller på med bilar och har det som intresse.
Vi jobbar båda fram till 15 och han 16, dock pendlar så han är hemma ca 17-17.30.

Vi planerar barn men inte just nu.
Vad tycker ni? Ska jag satsa på häst igen eller riskerar man att förhållandet får för lite tid?
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Jag hade visserligen häst(ar) när jag träffade min sambo men jag skulle inte säga att något blir lidande på grund av hästarna. Han har också utomhusintressen av skilda slag som tar mycket tid så det är inte så att han sitter och väntar på mig när jag är ute (hästarna hemma). Jag har vänner med hästar och ingen av dem har någonsin sagt något om att förhållandet blir lidande eller att pojkvännen/sambon klagat på något. Fast nu när jag tänker efter så har det nog i alla fall varit så att hästarna funnits innan pojkvän/sambo så då har det ju kanske ingått i paketet på ett annat sätt.

Jag hade inte tvekat med köp om det var en häst jag gillade och ett bra stall.
 
Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?

Fast nu har jag ändå kommit på att jag bara ska ha en ridhäst kvar,plus ponnyn då. Två ridhästar blir helt enkelt för dyrt. Kostar ganska mycket att vara iväg på träning/tävling o så helskoning o försäkring på det. Men en häst måste jag bara ha!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp