Häst beter sej annorlunda

Vovve

Trådstartare
Hej jag har en häst som så gott som alltid är snäll och trevlig men inte just nu. Idag har min häst vart riktigt sur och när jag stod och packade hö och funderade på varför han idag försöker nafsa, hotar att sparka och krånglar vid intag så kom jag fram till att han tidigare i år va likadan och nu slog de mej att tidigare gången han har vart sån här var när grannen längre bort eldade skräp.

De här beteendet har uppkommit vid två tillfällen och det är just när grannen längre bort eldar, aldrig annars så jag är nyfiken på om ni har någon teori kring vad som gör att han blir sån här. När grannen inte eldar så kommer han i full fart och ska bli kliad på och är sej själv.

Min egna teori är att när han kommer in så kan han inte se elden och vet därför inte vart den är och om den kommer mot honom. Min mamma funderade lite på om det kan ha något med hans bakgrund att göra men då vi inte vet något alls om honom sen jag tog han så är det omöjligt att svara på. Kom med alla teorier ni kan tänka er, allt är intressant :)
 
Hästen verkar ha en utåtagerande natur och blir orolig/stressad/skrämd av elden så reagerar den som du beskriver. Är elden inte närvarande så lugnar den ner sig. Jag kan tänka mig att den kommer att reagera på samma vis i liknade situationer.
 
Hästen verkar ha en utåtagerande natur och blir orolig/stressad/skrämd av elden så reagerar den som du beskriver. Är elden inte närvarande så lugnar den ner sig. Jag kan tänka mig att den kommer att reagera på samma vis i liknade situationer.
Ja jag tror att det är något sådant men det är också det enda han hittills reagerat på. När han står i hagen så ser han inte hela elden eller vad man ska säga utan bara röken och lite lågor som slår upp och då står han och tittar och går lite längs med staketet på den sidan. Även när han kommit in i boxen kollar han mot stalldörren och inte riktigt slappnar av första stunden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 812
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 160
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 720
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 807
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp