Pixie123

Trådstartare
Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig och såg då att hon var ojämn bak, tog kortare steg, i trav på volt. Denne fann då en del låsningar i ryggen som lättades på med god effekt. Några veckor senare var det återbesök och även då återfanns en låsning som rättades till. Ponnyn var fräschare efter det och vi fortsatte rida.

Vi har haft problem med att ponnyn inte vill gå fram om den inte blir ledd eller någon springer framför/bredvid. Gör man det finns ofta god bjudning och ponnyn verkar tycka det är rätt roligt att få komma ut. Detta har vi tolkat som att ponnyn blir osäker.

För ett tag sen longerade jag ponnyn och tyckte mig inte se någon hälta men ponnyn hade det helt klart kämpigare i höger varv = dålig bjudning och ville gå utåtställd. Ingen runtomkring oss kunde se nån hälta heller och vi fortsatte rida kravlöst i skog och mark.

Igår hade vi tränare på plats och fick avbryta då ponnyn var knackig i höger varv, främst på böjt spår, och tappade bjudningen. Stannade ofta och ville inte fram, märkbart irriterad. Både vi och tränaren kollade igenom benen/hovar och hittade ingen värme/svullnad.

Idag skrittades ponnyn i skogen utan problem. Pigg och framåt, ingen hälta. Ingen värme/svullnad i benen. Ev lite gallig höger bak men inget påtagligt. Reagerade lite höger sida rygg, bakom sadelläget, när jag kände men inte heller det särskilt mycket.

Ponnyn kollades av veterinär för ca tre månader sen u.a. Equiterapeuten var här för ca en månad sen och tyckte vi kunde rida på som vanligt. Ponnyn går inte hårt utan rids rätt kravlöst i alla gångarter. Då jag springer med blir det inte särskilt långa trav/galoppsträckor. Rids mest ut i skog och mark.

Jag har kontaktat veterinär igen och väntar på att de ska ringa upp men tänkte höra om nån har någon ide om vad det kan vara?
 
Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig och såg då att hon var ojämn bak, tog kortare steg, i trav på volt. Denne fann då en del låsningar i ryggen som lättades på med god effekt. Några veckor senare var det återbesök och även då återfanns en låsning som rättades till. Ponnyn var fräschare efter det och vi fortsatte rida.

Vi har haft problem med att ponnyn inte vill gå fram om den inte blir ledd eller någon springer framför/bredvid. Gör man det finns ofta god bjudning och ponnyn verkar tycka det är rätt roligt att få komma ut. Detta har vi tolkat som att ponnyn blir osäker.

För ett tag sen longerade jag ponnyn och tyckte mig inte se någon hälta men ponnyn hade det helt klart kämpigare i höger varv = dålig bjudning och ville gå utåtställd. Ingen runtomkring oss kunde se nån hälta heller och vi fortsatte rida kravlöst i skog och mark.

Igår hade vi tränare på plats och fick avbryta då ponnyn var knackig i höger varv, främst på böjt spår, och tappade bjudningen. Stannade ofta och ville inte fram, märkbart irriterad. Både vi och tränaren kollade igenom benen/hovar och hittade ingen värme/svullnad.

Idag skrittades ponnyn i skogen utan problem. Pigg och framåt, ingen hälta. Ingen värme/svullnad i benen. Ev lite gallig höger bak men inget påtagligt. Reagerade lite höger sida rygg, bakom sadelläget, när jag kände men inte heller det särskilt mycket.

Ponnyn kollades av veterinär för ca tre månader sen u.a. Equiterapeuten var här för ca en månad sen och tyckte vi kunde rida på som vanligt. Ponnyn går inte hårt utan rids rätt kravlöst i alla gångarter. Då jag springer med blir det inte särskilt långa trav/galoppsträckor. Rids mest ut i skog och mark.

Jag har kontaktat veterinär igen och väntar på att de ska ringa upp men tänkte höra om nån har någon ide om vad det kan vara?
En ET som säger att det är okej att rida på som vanligt på en häst som inte är fräsch och som inte fått klartecken från veterinär skulle jag inte anlita igen. 3 månader är en lång tid så jag hade åkt in till klinik med en sådan häst. Sen är ju hästen ensidigt gallig vilket också tyder på att något inte riktigt är som det ska och det behöver kollas upp.
 
En ET som säger att det är okej att rida på som vanligt på en häst som inte är fräsch och som inte fått klartecken från veterinär skulle jag inte anlita igen. 3 månader är en lång tid så jag hade åkt in till klinik med en sådan häst. Sen är ju hästen ensidigt gallig vilket också tyder på att något inte riktigt är som det ska och det behöver kollas upp.
Jag håller helt med, låter som en oseriös ET.
 
Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig och såg då att hon var ojämn bak, tog kortare steg, i trav på volt. Denne fann då en del låsningar i ryggen som lättades på med god effekt. Några veckor senare var det återbesök och även då återfanns en låsning som rättades till. Ponnyn var fräschare efter det och vi fortsatte rida.

Vi har haft problem med att ponnyn inte vill gå fram om den inte blir ledd eller någon springer framför/bredvid. Gör man det finns ofta god bjudning och ponnyn verkar tycka det är rätt roligt att få komma ut. Detta har vi tolkat som att ponnyn blir osäker.

För ett tag sen longerade jag ponnyn och tyckte mig inte se någon hälta men ponnyn hade det helt klart kämpigare i höger varv = dålig bjudning och ville gå utåtställd. Ingen runtomkring oss kunde se nån hälta heller och vi fortsatte rida kravlöst i skog och mark.

Igår hade vi tränare på plats och fick avbryta då ponnyn var knackig i höger varv, främst på böjt spår, och tappade bjudningen. Stannade ofta och ville inte fram, märkbart irriterad. Både vi och tränaren kollade igenom benen/hovar och hittade ingen värme/svullnad.

Idag skrittades ponnyn i skogen utan problem. Pigg och framåt, ingen hälta. Ingen värme/svullnad i benen. Ev lite gallig höger bak men inget påtagligt. Reagerade lite höger sida rygg, bakom sadelläget, när jag kände men inte heller det särskilt mycket.

Ponnyn kollades av veterinär för ca tre månader sen u.a. Equiterapeuten var här för ca en månad sen och tyckte vi kunde rida på som vanligt. Ponnyn går inte hårt utan rids rätt kravlöst i alla gångarter. Då jag springer med blir det inte särskilt långa trav/galoppsträckor. Rids mest ut i skog och mark.

Jag har kontaktat veterinär igen och väntar på att de ska ringa upp men tänkte höra om nån har någon ide om vad det kan vara?
Vad bra att ni kollar upp ponnyn ordentligt!

Jag har inga uppslag kring vad som kan vara fel, det kan förhoppningsvis veterinären hjälpa er att hitta, men jag får en liten tanke om ponnyns motion/träning. Det låter som om den inte rids av någon avancerad ryttare, utan det är kravlös/lättare ridning. Detta kan man tycka låter bra, men tyvärr finns risken att ridningen blir mer nedbrytande än uppbyggande när hästen inte jobbas i "rätt" form, hålls rakriktad och bygger styrka och kondition genom varierad träning. Jag tänker därför att det kan vara en idé för er att skaffa en duktig medryttare eller annan person som kan jobba igenom ponnyn någon dag i veckan (tömkörning kan också vara ett alternativ, förutsatt att man verkligen vet hur man gör). Det kan dels hålla ponnyn mer motiverad vid ridning och dels motverka att diverse snedheter och spänningar får växa till sig.
 
Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig och såg då att hon var ojämn bak, tog kortare steg, i trav på volt. Denne fann då en del låsningar i ryggen som lättades på med god effekt. Några veckor senare var det återbesök och även då återfanns en låsning som rättades till. Ponnyn var fräschare efter det och vi fortsatte rida.

Vi har haft problem med att ponnyn inte vill gå fram om den inte blir ledd eller någon springer framför/bredvid. Gör man det finns ofta god bjudning och ponnyn verkar tycka det är rätt roligt att få komma ut. Detta har vi tolkat som att ponnyn blir osäker.

För ett tag sen longerade jag ponnyn och tyckte mig inte se någon hälta men ponnyn hade det helt klart kämpigare i höger varv = dålig bjudning och ville gå utåtställd. Ingen runtomkring oss kunde se nån hälta heller och vi fortsatte rida kravlöst i skog och mark.

Igår hade vi tränare på plats och fick avbryta då ponnyn var knackig i höger varv, främst på böjt spår, och tappade bjudningen. Stannade ofta och ville inte fram, märkbart irriterad. Både vi och tränaren kollade igenom benen/hovar och hittade ingen värme/svullnad.

Idag skrittades ponnyn i skogen utan problem. Pigg och framåt, ingen hälta. Ingen värme/svullnad i benen. Ev lite gallig höger bak men inget påtagligt. Reagerade lite höger sida rygg, bakom sadelläget, när jag kände men inte heller det särskilt mycket.

Ponnyn kollades av veterinär för ca tre månader sen u.a. Equiterapeuten var här för ca en månad sen och tyckte vi kunde rida på som vanligt. Ponnyn går inte hårt utan rids rätt kravlöst i alla gångarter. Då jag springer med blir det inte särskilt långa trav/galoppsträckor. Rids mest ut i skog och mark.

Jag har kontaktat veterinär igen och väntar på att de ska ringa upp men tänkte höra om nån har någon ide om vad det kan vara?
Ni fick avbryta träning igår för att ponnyn var "knackig", men red ändå ut i skogen idag? Eller missförstår jag? Hur som helst så är mitt råd att inte rida mer innan ponnyn är undersökt av veterinär (inte equiterapeut). Att man inte hittar något när man kollar igenom ben och hovar säger vädigt lite eftersom en hälta även kan orsakas av problem på helt andra ställen.
 
Har veterinär varit ute?

Jag skulle inte anlita den ET igen då det uppenbarligen skadat hästen att följa dennes råd. Om inte veterinär varit ute skulle jag promenera med hästen eller låta den vila till den blir undersökt av någon kunnig.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Ponnyn var ohalt men hade ont i ryggen. Stått på Metacam ett tag och ordination om att gå promenader, longera och tömköra under tre veckor. Veterinären "hoppades" på att det bara var muskelsmärtor. Tid för återbesök längre fram.

Vi hade även ut en annan ET som gick igenom ponnyn (ok från vet att göra detta). Sned i bäckenet, låsningar i bogar och nacke, ont över hela ryggen samt "gropar" efter en opassande sadel sen tidigare.

Känner mig så himla uppgiven. Vi visste ju innan dessa besök att hon var öm i ryggen, men nu känns det som ponnyn har ont typ överallt 🥺
 
Nu har vi varit hos veterinären. Ponnyn var ohalt men hade ont i ryggen. Stått på Metacam ett tag och ordination om att gå promenader, longera och tömköra under tre veckor. Veterinären "hoppades" på att det bara var muskelsmärtor. Tid för återbesök längre fram.

Vi hade även ut en annan ET som gick igenom ponnyn (ok från vet att göra detta). Sned i bäckenet, låsningar i bogar och nacke, ont över hela ryggen samt "gropar" efter en opassande sadel sen tidigare.

Känner mig så himla uppgiven. Vi visste ju innan dessa besök att hon var öm i ryggen, men nu känns det som ponnyn har ont typ överallt 🥺
Se det positivt, det är saker som går att göra något åt. Sen är det ju så att när en del släpper så får dom ofta ont på nästa ställe dom har avlastat.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Ponnyn var ohalt men hade ont i ryggen. Stått på Metacam ett tag och ordination om att gå promenader, longera och tömköra under tre veckor. Veterinären "hoppades" på att det bara var muskelsmärtor. Tid för återbesök längre fram.

Vi hade även ut en annan ET som gick igenom ponnyn (ok från vet att göra detta). Sned i bäckenet, låsningar i bogar och nacke, ont över hela ryggen samt "gropar" efter en opassande sadel sen tidigare.

Känner mig så himla uppgiven. Vi visste ju innan dessa besök att hon var öm i ryggen, men nu känns det som ponnyn har ont typ överallt 🥺
Desto längre de går och har ont desto större är ju risken att de snedbelastar och får ont på ännu fler ställen. Och ponnyn tycks ju gått och haft ont ett bra tag tyvärr.

Det är svårt att se hältor och gemene hästmänniska tycks vara är dålig på att se det tyvärr (jag inkluderad). Jag har tyckt att min häst kändes konstig så filmade men såg inget och två duktiga hästmänniskor jag visade för (utbildade och arbetar med hästar) såg ingenting heller. Jag åkte till veterinären ändå och mycket riktigt var min häst halt. HästSverige har quiz om hälta där man får se filmer på hästar och bedöma om de är halta eller ej. Kolla där så får du en fingervisning kring huruvida du själv är duktig på att se en hälta eller ej (och ha i åtanke att de ju ändå väljer ”klockrena” videos för hälta för enkelhetens skull).

Hoppas ni har lärt er och åker till veterinär direkt istället för att börja blanda in ET och liknande nästa gång, för ponnyns skull. Hoppas den blir bättre snabbt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 290
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Redfox
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 807
Senast: Mabuse
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 141
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp